Hvorfor er det viktig å påpeke at barne skriver bokstaven feil?

Agnete

Forumet er livet
Har ett barn på skolen og de lærer bokstaver. Mitt barn kan skrive bokstavene, synes også det ikke er så verst utseende på de. :)
På skolen retter de på skrive måten til barnet. Om de tegner O etter pilen eller ikke, om det starter med å skrive E som en L først osv.
Er det ikke best å skrive slik det faller seg naturlig? Jeg ser på hvordan de skal skrive bokstavene og jeg skriver de ikke slik. Så nå lurer jeg på hvorfor det er så viktig å begynne på bokstaven akkuratt som bestemt?
Synes det blir for mye retting på de små og mitt barn er lei allerede :(

Javel? Vil jo ikke si det har så mye å si hvordan de skrives så lenge det er riktig bokstav.
Hva er riktig måte å skrive en E liksom? Er jo ikke snakk om at de må skrive plakatbokstaver heller syns jeg (dette lærte jeg på høyskolen :o )

Er vel heller ikke uvanlig at barn skriver speilvendt, og det kan jo kanskje være greit nok å rette på, men hvilken strek som kommer først skjønner jeg ikke hvorfor skal ha noe å si :confused:

Da jeg lærte å skrive, skrev jeg opp ned og speilvendt...:p haha

Skjønner ikke hvorfor det er viktig, så lenge det blir riktig bokstav til slutt. Syns det er veldig pirkete og feil prioritering av tid :o

Javel? Vil jo ikke si det har så mye å si hvordan de skrives så lenge det er riktig bokstav.
Hva er riktig måte å skrive en E liksom? Er jo ikke snakk om at de må skrive plakatbokstaver heller syns jeg (dette lærte jeg på høyskolen :o )

Er vel heller ikke uvanlig at barn skriver speilvendt, og det kan jo kanskje være greit nok å rette på, men hvilken strek som kommer først skjønner jeg ikke hvorfor skal ha noe å si :confused:

Da jeg lærte å skrive, skrev jeg opp ned og speilvendt...:p haha

Her har vi hatt noen speilvendte bokstaver, og de dukker opp i blant nå også :p De retter jeg på, men så lenge bokstavene står rett vei, innenfor linjene så spiller det vel ingen rolle om de starter med den streken eller den streken? Jeg er derimot ikke lærer, så jeg vet ikke hvorfor det er sånn.
Skulle så gjerne vite hvorfor dette er viktig å rette på dette, er veldig mye retting av små barn. Red det dreper all motivasjon!

Her har vi hatt noen speilvendte bokstaver, og de dukker opp i blant nå også :p De retter jeg på, men så lenge bokstavene står rett vei, innenfor linjene så spiller det vel ingen rolle om de starter med den streken eller den streken? Jeg er derimot ikke lærer, så jeg vet ikke hvorfor det er sånn.
Skulle så gjerne vite hvorfor dette er viktig å rette på dette, er veldig mye retting av små barn. Red det dreper all motivasjon!

Helt enig med deg. De er jo i en læreprosess da, og vil nok tro mange gir opp etterhvert om de skal bli rettet på av slike småting.

Troe jeg ville spurt læreren om hvorfor det er slik, og forklare at barnet faktisk mister motivasjon til å lære.

Er ikke lærer selv, men som instruktør i taekwondo så forventer vi ikke akkurat at teknikken skal gjøres riktig fra dag en. Man må først lære det grunnleggende.
Blir det for mye pirking, mister de motivasjonen og gidder rett og slett ikke prøve etterhvert.

Fordi de skal lære hvordan de skriver fortest mulig, gjerne sammenhengende skrift. og det blir ofte litt forskjellig utseende på det, selv om de er "greie" ut. De skal automatisere håndbevegelsen så viktig å gjøre likt hver gang.

Barn i dag har det ganske lett på mange måter, takket være curlingforeldre. De må tåle utfordringer og å måtte være tolmodig og jobbe mot et mål. Det er mye læring på skolen som ikke bare går på feks å lære å skrive en bokstav - men veien dit er også læringsrik erfaring. Tolmodighet, flid, utholdenhet, å jobbe mot et mål selv om det ikke er noe personlig ønske/gevinst i enden osv...

Fordi de skal lære hvordan de skriver fortest mulig, gjerne sammenhengende skrift. og det blir ofte litt forskjellig utseende på det, selv om de er "greie" ut. De skal automatisere håndbevegelsen så viktig å gjøre likt hver gang.

Barn i dag har det ganske lett på mange måter, takket være curlingforeldre. De må tåle utfordringer og å måtte være tolmodig og jobbe mot et mål. Det er mye læring på skolen som ikke bare går på feks å lære å skrive en bokstav - men veien dit er også læringsrik erfaring. Tolmodighet, flid, utholdenhet, å jobbe mot et mål selv om det ikke er noe personlig ønske/gevinst i enden osv...

Mitt barn har ikke curling foreldre, men et barn som er 6 år er veldig liten enda. Når de da opplever å hele tiden bli rettet på, satt stjerner på, surt eller et smil på oppgavene de får allerde så dreper man motivasjon på disse barna. Det har minst 13 år av skolegangen igjen. Viktig da å motivere isteden å drepe all motivasjon, det er altfor mange som dropper ut av skolen for tidlig. Og jeg begynner å forstå hvorfor det er slik. Skolen oppmuntrer ikke, de dreper all læringsvilje. (Ikke læreren sin feil) Og da skylde på foreldre som allerde sitter i første klasse å visker ut alt barn har gjort i boken for det er ikke bra nok det har skolen bestemt, å kalle de for curling foreldre er helt hull i hode. Barn tåler masse motgang, men får de mer motgang enn medgang så vil dette påvirke barnet I en negativ retning.
Jeg har aldri blitt rettet på fordi jeg tegnet streken på N "feil vei", jeg lærte både å skrive fort og sammenhengende alikevel. Ser ikke hvorfor dette er et viktig prinsipp når barna allerde skriver en bokstav pent og innenfor linjene. De skriver allerde...
Om dette er grunnen så vil jeg ta en samtale med læreren, jeg vil ikke delta i å drepe dem motivasjonen man har. Skolen er for alle barn ikke bare de som elsker å lese og skrive fra 4 årsalderen.

Det er ingen i det voksene sitt liv som hver dag går på jobb å må tåle at de hele tiden blir kritisert og rettet på fordi de ikke gjør jobben helt likt som det sjefen mener er riktig. Da hadde den voksene skiftet arbeidsplass.
Jeg er helt med på å rette på bokstaver feil vei, opp ned, langt utenfor linjene osv, men å rette på fordi de ikke satt streken på N slik læreboken sier er veldig feil for meg. For det er ettersom hva som er naturlig bevegelse for deg.
Blir som å tvinge de som skriver med venstre til å skrive med høyere synes jeg.

Last edited:

Mitt barn har ikke curling foreldre, men et barn som er 6 år er veldig liten enda. Når de da opplever å hele tiden bli rettet på, satt stjerner på, surt eller et smil på oppgavene de får allerde så dreper man motivasjon på disse barna. Det har minst 13 år av skolegangen igjen. Viktig da å motivere isteden å drepe all motivasjon, det er altfor mange som dropper ut av skolen for tidlig. Og jeg begynner å forstå hvorfor det er slik. Skolen oppmuntrer ikke, de dreper all læringsvilje. (Ikke læreren sin feil) Og da skylde på foreldre som allerde sitter i første klasse å visker ut alt barn har gjort i boken for det er ikke bra nok det har skolen bestemt, å kalle de for curling foreldre er helt hull i hode. Barn tåler masse motgang, men får de mer motgang enn medgang så vil dette påvirke barnet I en negativ retning.
Jeg har aldri blitt rettet på fordi jeg tegnet streken på N "feil vei", jeg lærte både å skrive fort og sammenhengende alikevel. Ser ikke hvorfor dette er et viktig prinsipp når barna allerde skriver en bokstav pent og innenfor linjene. De skriver allerde...
Om dette er grunnen så vil jeg ta en samtale med læreren, jeg vil ikke delta i å drepe dem motivasjonen man har. Skolen er for alle barn ikke bare de som elsker å lese og skrive fra 4 årsalderen.
Hva menes med curling foreldre?

Alt med måte tenker nå jeg da.
Man pirker ikke på en ettåring fordi de ikke går rett...

En ting er å rette på skrivefeil og grammatikk, men hvilken strek som kommer først er å ta i litt syns jeg.

Alt med måte tenker nå jeg da.
Man pirker ikke på en ettåring fordi de ikke går rett...

En ting er å rette på skrivefeil og grammatikk, men hvilken strek som kommer først er å ta i litt syns jeg.

Ja, det jeg mener også! Blir enormt overveldende for en 6 åring som har gått i barnehagen i fem år, til å bli fortalt at den flotte bokstaven du skrev der er ikke bra nok fordi jeg så at du begynte feil så den må vi viske ut. Blir litt voldsomt synes jeg.

Det syns jeg faktisk er både pirkete og dårlig gjort. Det spiller da absolutt ingen rolle hvordan man skriver bokstaven så lenge den ser riktig ut til slutt!

Det burde klages på... Barn mister jo motet før de kommer skikkelig igang.

Høres jo helt ekstremt og feil ut i mine ører .. hadde nok mistet motivasjonen fort selv også

Når man øver inn bokstavene er det greit å skrive de på en måte som gjør at det blir lett for de å fikse sammenhengende skrift senere. Kjedelig å øve inn en måte å skrive bokstavene på, og måtte øve det inn på nytt senere. Føles kanskje som unødvendig bruk av tid, men sparer MYE tid og strev senere.

Når man øver inn bokstavene er det greit å skrive de på en måte som gjør at det blir lett for de å fikse sammenhengende skrift senere. Kjedelig å øve inn en måte å skrive bokstavene på, og måtte øve det inn på nytt senere. Føles kanskje som unødvendig bruk av tid, men sparer MYE tid og strev senere.

Men store og små bokstaver er generelt veldig forskjellige da, og store bokstaver skal ikke henge sammen i mitt hode ihvertfall.

Også løkkeskrift og vanlige småbokstaver ser jo forskjellige ut, og jeg skriver ikke de på samme måte alltid.

Løkkeskrift var et eget fag nesten da jeg lærte det ihvertfall:)

Her får vi beskjed om å ikke rette og viske for mye pga akkurat det du sier. Sånt kommer av seg slev etterhvert uansett, tenk deg 5 åringene som blir "tvunget" til å lære, mens de som nesten er 6 har fått lov å leke seg med og øve bokstaver på egenhånd i lek fordi de er heldig å være født tidlig på året.

Sent from my iPhone using BV Forum

Tenker det samme. Det handler om at man skal øve inn en måte å skrive på som er funksjonell og ikke vil utvikle seg til en ugunstig teknikk til senere.

Back
Topp