Hvorfor er det sånn? *for de smarte*

*Labambie

Forumet er livet
Kan noen forklare meg HVORFOR vi bruker celsius og meter-systemet, mens amerikanere bruker fahrenheit og tommer?? [:)]

Det lurer jeg også på, diskuterte det med en kompis senest i går [:D]

Metersystemet er jo i det minste logisk, forsåvidt Celsius også (frysepunkter er jo 0 grader Celsius, høres helt teit og ulogisk ut med 32 grader Fahrenheit) [8D]

Jeg er ikke smart, så jeg aner ikke [:D] Men vil gjerne vite..
Prøvde å google, men ble ikke klokere [8|]

Fordi amerikanere liker det tungvindt. [:-]

Lure eg og på, har kje peiling!

ORIGINAL: giggsy

Fordi amerikanere liker det tungvindt. [:-]

Må jo være derfor [8D]

Vi hadde en engelsklærer på VGS som kom fra Sheffield, og han sa at han ikke kunne fatte at de brukte det systemet i UK, USA, etc.. Var jo så himla mye enklere å bo i Norge [:D]

Er vel bare ameriknerne som vil være egne.
Men henger vel igjen fra den tiden folk emigrerte til USA, da brukte bla annet Storbritannia og flere andre land også disse måleenhetene, selv om selve målene var litt ulike. Altså en Amerikansk inch er ikke helt det samme som en britisk inch.

Men min konklusjon er vel bare at amerikanrne ikke kan være like resten av verden så di holder seg til sitt. [:)]

Spør Kal-El [:D]

Fahrenheit ble brukt for å måle frysepunktet til saltlake (saltholdig vann - normalt Sodium klorid).

På Fahrenheit fryser altså saltlake ved 0 grader Fahrenheit. Det var også den laveste temperaturen Gabriel Fahrenheit klarte å reprodusere stabilt som frysepunkt nettopp ved å fryse saltlake som holder seg flytende i litt kaldere temperaturer enn vann.

Saltlake ble brukt på den tiden til å preservere kjøtt, matvarer, oster, og ble brukt som væske for å transportere varme/kulde i store kjøleannlegg på den tiden.
Systemet baserer seg på temperaturskalaen til Ole Rømer, som hadde samme frysepunkt og kokepunkt, bare i 1/4-dels grad. Mens vann kokte ved 60 grader på Rømer sin skala, kan man bare gange med 4 for å få Fahrenheit. Gabriel Fahrenheit gjorde dette for å få en mer fingranulert / nøyaktig skala. Gradeantall mellom vannets fryse- og kokepunkt var nøyaktig 180 grader.

Fahrenheit har senere blitt erstattet av Celsius skalaen som benytter seg av fryse/kokepunktene til vann i stedet, med 100 grader i mellom seg. Alle land bruker nå Celcius (inkl. USA) vitenskapelig, og det er kun i medier / vanlige allmenn bruk at Fahrenheit fortsatt brukes i USA og et par andre land.

Når det gjelder inch og foot, istedet for cm/meter, så ble bredden på en tommel brukt, og foot var lengden på foten til Kongen av England. Man har forskjellige versjoner av inch/foot, man har europeisk, internasjonal og amerikansk. Dette også har blitt erstattet av det metriske systemet i all vitenskapelig bruk i alle land, inkl. Storbrittania og USA. Igjen - dette brukes kun i de respektive landene til vanlig medie/allmenn bruk.

Interessant [:)]

fordi amerikanere skal være så STORE i alt!

Back
Topp