Om jeg får spm om "Mamma, hvorfor er himmelen blå" feks, så spør jeg tilbake "Hvorfor tror DU den er det?" Og da er veeeldig ofte svaret "Fordi.." :-P
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Blir litt trist hvis dere virkelig mener det er fælt at unger spør slik..Madinka skrev:
Jeg vil oppmuntre undring, og det å være nysgjerrig og funferende sammen med barn er noe av det herligste som finnes!
Ha samtaler med de, ikke på død og liv ha svar. Spør de hvorfor de tror det er slik eller sånn.. prøv å filosofere med de.
Så forferdelig kjedelig verden ville blitt om man alltid skulle fokusert på fakta. Det kommer man ikke utenom uansett, så bruk tid på å leke med tanker og teorier.. Om det barnet sier er "helt på styr", så kommer det masse kreativ og sunn tenking av det.
Okey, så er det ikke alltid man er i humør til å møte barna slik de ønsker/trenger, og det er en ærlig sak.
Men tenk i hvert fall litt på det..
Himmelen ER ikke egentlig blå!Bouncing buttplug skrev:
man ser egentlig "ut i verdensrommet" også om dagen, men sola sprer lys om seg, og den blå fargen i sola er den som sprer seg mest. Derfor SER himmelen blå ut..
Si det neste gang så kanskje han får noe å tenke på en stund!
etterpå...
Det holder visstnok på i mange år til i følge svigerinna mi, og hun har en gutt på 9...hissigproppen skrev:
http://www.youtube.com/watch?v=4u2ZsoYWwJAMoo skrev:
ck luis stand up om temaet..
Frk.VilliTrusa skrev:
Blir litt trist hvis dere virkelig mener det er fælt at unger spør slik..Madinka skrev:
Jeg vil oppmuntre undring, og det å være nysgjerrig og funferende sammen med barn er noe av det herligste som finnes!
Ha samtaler med de, ikke på død og liv ha svar. Spør de hvorfor de tror det er slik eller sånn.. prøv å filosofere med de.
Så forferdelig kjedelig verden ville blitt om man alltid skulle fokusert på fakta. Det kommer man ikke utenom uansett, så bruk tid på å leke med tanker og teorier.. Om det barnet sier er "helt på styr", så kommer det masse kreativ og sunn tenking av det.
Okey, så er det ikke alltid man er i humør til å møte barna slik de ønsker/trenger, og det er en ærlig sak.
Er vel ikke helt det som er saken her tror jeg..
Jeg tror nok de aller fleste syns det er bra at barna lurer og spør..
Men når det kommer hele tiden,hvergang man ber dem gjøre noe så blir det litt mye til tider..
Rekekreke skrev:
Frk.VilliTrusa skrev:
Men når det kommer hele tiden,hvergang man ber dem gjøre noe så blir det litt mye til tider..
Altså, noen spørmål er jo greie og svare på, mens andre ikke fult så enkle....
"mamma, hvorfor er alle macaroniene like"
Fordi de går gjennom en maskin som kutter de opp så alle blir helt like.
"mamma, hvem passer på maskinen?"
En liten macaronialv som har blitt lært opp til å stå der og passe på at alle macaroniene er helt like så du skal ha noe å lure på"
"Åja"
*klaskepanne*
Eller på vei til butikken....
"mamma, hvorfor må vi gå denne veien til butikken?"
Fordi butikken er der borte.
"men hvorfor kan vi ikke gå den veien i stedenfor?"
Fordi du ser butikken den veien, rett der, DER er butikken... hvis vi går den andre veien så går vi jo vekk fra butikken.
"men mamma, hvorfor kan vi ikke gå den andre veien?"
Fordi da går vi feil vei...
"MEN JEG VIL GÅ FEIL VEI!"
GREIT! da går du feil vei da Daniel, så går mamma riktig vei, så ser vi hvem som kommer fram først!?!?!
"greit da, jeg skal gå riktig vei......"
Spørsmål kan være VELDIG frustrerende i blandt :P
Haha :D slik er det her også, og det går i en ringdans som aldri fører til noen som helst avslutning. Det er ti hvorfor spørsmål på rad, ingen svar er gode nok. Man kan bli gal av minde innimellom ja.Frk. Tvert I. Mot skrev:
Noen ganger virker det ikke som hun bryr seg om svaret heller, hun bare MÅ spørre hvorfor..
Frk.VilliTrusa skrev:
Rekekreke skrev:
Frk.VilliTrusa skrev:
Altså, noen spørmål er jo greie og svare på, mens andre ikke fult så enkle....
"mamma, hvorfor er alle macaroniene like"
Fordi de går gjennom en maskin som kutter de opp så alle blir helt like.
"mamma, hvem passer på maskinen?"
En liten macaronialv som har blitt lært opp til å stå der og passe på at alle macaroniene er helt like så du skal ha noe å lure på"
"Åja"
*klaskepanne*
Eller på vei til butikken....
"mamma, hvorfor må vi gå denne veien til butikken?"
Fordi butikken er der borte.
"men hvorfor kan vi ikke gå den veien i stedenfor?"
Fordi du ser butikken den veien, rett der, DER er butikken... hvis vi går den andre veien så går vi jo vekk fra butikken.
"men mamma, hvorfor kan vi ikke gå den andre veien?"
Fordi da går vi feil vei...
"MEN JEG VIL GÅ FEIL VEI!"
GREIT! da går du feil vei da Daniel, så går mamma riktig vei, så ser vi hvem som kommer fram først!?!?!
"greit da, jeg skal gå riktig vei......"
Spørsmål kan være VELDIG frustrerende i blandt :P
DER har du det...akkurat DER!!!!!