Hvorfor dør plantene mine?

Laufey

Gift med forumet
Assistert-jentene
Julibarna 2019
Sensommerbarna 2019
Maiskolbene 2023 :-)
De tørker inn og dør, en etter en! Og det til tross for at de får vann, og jorda sjekkes daglig, og den er fuktig! Eneste som overlever er aloe vera, den vokser til gjengjeld noe helt ekstremt...
 
Får de næring da, eller bare vann?
Kanskje de får for mye vann?
De får næring med jevne mellomrom.
Kan hende de får for mye vann, kanskje de må få mindre..
Men merker det godt at feks de gangene jeg har vært borte en uke eller to, og kattepasserne ikke har vannet like mye som meg, da dør det og planter. Så de dør av for mye, eller for lite, selv om det er ganske like mengder :p
 
For lite lys? Ellers er overvannig den vanligste årsaken når grønne planter dør. Evt prøv å dusje de en gang i uken i lunkent vann :)
 
Hvilke planter er dette? Har du prøvd med orkide?
 
Kommer an på hva hvilke planter du har. Mange planter skal bare vannes fra bunnen av (ellers råtner de), noen skal dynkes en gang i uken, mens andre kanskje bare skal ha vann en gang i måneden. For mye eller for lite sollys kan også kverke de.

En feil som ofte går igjen er at en plante tørker ut, og så drukner man den for å "redde" den. Det er den sikre veien til en død plante:D

Planter som har tykke blader skal ha mindre vann enn planter med tynne blader. Jeg kunne fortsatt i en evighet, men er best å gi råd ang. akkurat de plantene du har eller vil ha:) Lykke til!
 
Har ikke akkurat grønne fingre selv, men må jo ha no planter i huset. Men har da "drept" en del. Og mine planter har dødd av for mye vann, for lite vann, næringsfattig jord, trengt større potte da røttene har vokst.

Så det jeg har nå er et par orkideer, et par kaktuser, og en fake fra ikea :p
 
Back
Topp