Hvorfor døpe?

Stine sin mamma

Forelsket i forumet
Til dere som skal døpe: Hvorfor gjør dere det? Er det som meg, mest fordi det er tradisjon og en fin måte å gi navn på. Eller er det ett mer bevist valg?

Min mann er kristen og for han er dåp en selvfølge. For meg er det ikke like selvfølgelig egentlig. En navnefest hadde sikkert gjort samme nytten, men jeg syns likevel at dåp er en fin sermoni og ser ikke noe galt i det. Hva med dere?

trasisjon på min side av familien..

Tradisjon her og. 

Er nok pga at det er tradisjon...
Jeg er medlem av statskirken, men ikke noe voldsomt troende. Min mann er faktisk muslim, så vi kan vel i aller høyeste grad si at Leon ble døpt i kirke grunnet tradisjon ja [:D]

Hverken jeg eller mannen min er kristne men vi har valgt å døpe ho for liksom å "feire" ho på en måte kunne sikkert like godt bare hatt en navnefest eller velsignelse også men så er det jo det at dersom ho vil konfirmere seg kristelig eller gifte seg i kirka så må ho jo være døpt, det sa hvertfall presten til meg [&:] 

Så er det jo litt av respekt for de gamle i familien (olderforeldre), de er kristne og setter nok pris på at ho blir døpt.....

(kjenner ei som ville konfirmeres kristelig men ho var ikke døpt så hun måtte døpes 14 år gammel, det syns hun ikke var gøy [8|])

Vi gjør det vel mest for tradisjonens sin del, lurte litt på navnedag denne gangen, men følte jeg måtte gjøre det samme som med de andre to.

vi gjorde det fordi det er tradisjon[:D]

ORIGINAL: taswe

Me døypte rett og slett for å gi Lea et enklare valg når hu skal komfirmerast. Uansett ka me hadde valgt nå, så hadde me gjort valget for hu, men når hu skal komfirmerast og er døypt som liten slepper hu det som 14-15 åring dersom hu velger å komfirmere seg kristelig.
Hverken eg eller gubben e truande, så for oss va det nett det same. Men siden det ville gjer det enklare for Lea som komfirmant, så gjorde me det..

Kan i grunn signere denne... Og så syns jeg det er en fin seremoni.. Vi valgte å ha dåpen den dagen det var TV-aksjonen, så det var veldig fokus på den saken under gudstjenesten, det gjorde dagen litt mer spesiell..

Det står i allefall respekt av det dere velger! Jeg mener det må bli opp til foreldrene å velge hvordan de ønsker å gjøre det. En navnefest høres ut som en god løsning for de som ønsker å markere at "nå har barnet fått sitt endelige navn", men som ikke føler det riktig å stå i kirken å love noe som de ikke kan holde. Det at gamle tanter og bestemødre syns det ikke sømmer seg eller at andre i familien ikke syns det blir riktig mener jeg de får holde for seg selv.

Jeg kan vel til en viss grad stå for det presten ber oss om å gjøre. Og jeg er vel en mer tviler enn ikke troende. Så da håper jeg at jeg gjør det riktige ved å døpe barna mine. Og kanskje er jeg litt gammeldags, navnefest har virket så fjernt for meg. Har aldri vært på en navnefest. Tror likevel at hadde min mann ønsket et navnefest i stedet for dåp, ville jeg muligens gått med på det. En ting er sikkert, en markering av det nye familiemedlemmet villet jeg hatt. Det er tross alt et helt eget individ, med sine sterke og svaker sider. Som skal være med på å farge hverdagen vår. Det må markers [:D]

Uansett så ønsker jeg dere og alle andre som skal ha navnefest lykke til og håper dagen blir minnerik. Og det samme til dere som skal ha dåp! [:)]

Back
Topp