Hvorfor ammer/ammet ikke du?

Jeg ammet fordi jeg hadde nok melk og fordi det er det beste for babyen. MME er ikke like bra som MM, men det er et supert alternativ der man ikke kan amme. Dermed skal man ikke ha dårlig samvittighet om man må gi flaske. Men med tanke på alle fordelene det gir et barn om man gir MM så synes jeg det er rart om man velger det bort fordi man ikke gidder. Og da snakker jeg om å gidde, ikke om andre ting som lite melk, medisiner, smerter, psykisk ubehag osv.

Jeg er en av de som aldri ble helt komfortabel med å amme. Syntes det var litt ekkelt, og jeg har heller aldri likt at min mann tar på puppene mine. Det er liksom litt for intimt for meg at noen andre tar på meg der, selv min egen baby. Men heldigvis var det ikke så ille for meg at jeg ikke klarte å amme, så vi holdt på til hun var 19 måneder gammel.
Jeg har ingen negative erfaringer bak meg som gjør at jeg føler det slik, så det kom som en overraskelse på meg.

For meg var det en selvfølge å prøve og siden det gikk mer eller mindre smertefritt fra første stund var det også en selvfølge å fortsette.

Gutten vår stoppet av seg selv etter rundt 13 mnd. og da føltes det helt greit å "få kroppen sin for seg selv igjen".

Håper det går like bra denne gangen.

Sent from my iPhone using BV Forum

Jeg amma rett og slett fordi det var det naturligste valget for meg. Fra første stund fikk vi til ammingen og jeg storkosa meg i ammestundene. Tanken på at amming var noe bare jeg og lillegutt hadde gjorde også at jeg fullamma til han var 4 mnd. Da ville han ikke mer... litt trist for meg som likte kose, men lillegutt virka veldig fornøyd så han tok på en måte valget med å slutte med amminga selv :)

Skulle gjerne ammet om jeg hadde fått det til med mine to barn.. Men har slitt skikkelig med å få det til, masse sår og brystbetennelse som jeg ble helt slått ut av. Ammet med skjold ene gangen til ho var 6 uker. Pumpet så i 7!! måneder før jeg ga meg. Med nestemann ammet jeg bare noen dager, og fullpumpet i 3 mnd.

Amming er helt sikkert supert når det funker, men er desverre ikke for alle.

Det der med slankeopererte og amming er helt feil. Jeg er selv slankeoperert, og fullammer nå min 12 uker gamle datter. Eldste sønnen ville dessverre ikke ta brystet. Pumpet meg og gav han på flaske. Begge har gått flott opp i vekt.

I tillegg til å være slankeoperert, har jeg gjort en stor brystreduksjon. Er veldig glad for at jeg har nok kjertelvev igjen til å produsere melk, og nok melk.

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

Noen kan, de fleste kan ikke.

Selvsagt er det forskjeller der som ellers i livet. Men vi har hatt flere på jobb som også ammer. Så tror nok at svært mange kan.

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

Skulle gjerne ammet om jeg hadde fått det til med mine to barn.. Men har slitt skikkelig med å få det til, masse sår og brystbetennelse som jeg ble helt slått ut av. Ammet med skjold ene gangen til ho var 6 uker. Pumpet så i 7!! måneder før jeg ga meg. Med nestemann ammet jeg bare noen dager, og fullpumpet i 3 mnd.

Hands up for 7 mnd pumping! Imponerende!!!

Jeg må si jeg er imponert over dere som ikke får til ammingen men som pumper! Godt jobba :)
Jeg kan ærlig talt si at jeg nok tror jeg hadde bare gitt mme istedet, men jeg er jammen meg imponert over at så mange av de som har melk men ikke kan amme bruker så mye tid og krefter på pumping :)

Jeg må si jeg er imponert over dere som ikke får til ammingen men som pumper! Godt jobba :)
Jeg kan ærlig talt si at jeg nok tror jeg hadde bare gitt mme istedet, men jeg er jammen meg imponert over at så mange av de som har melk men ikke kan amme bruker så mye tid og krefter på pumping :)
Det tenker jeg og - fantastisk!

Hatten av for deg :-D

Storebror april 09 <3
Lillesøster juni 12 <3

Pjokken min hadde Kiss/Kidd og jeg amma fram til 3 mnd-alder. Da var det fullstendig stopp fra hans side. (Det skal sies at ammingen var ett stort problem fra starten, da han ikke fikk ordentlig sugetak.)
Han bare skreik og hylte, selv med puppen i munn. Etter mye om og men, fikk han kun flaske- Jeg pumpa meg fram til han var 5 mnd så han fikk hovedsaklig bare MM.

Jeg ammet fordi jeg ville det :) Det var helt naturlig for meg og jeg var så heldig å få amme jenta mi i nesten 15 mnder :)

Fikk det ikke til, ungene skrek og tok ikke puppen. Har to flaskebarn og er gravid med tredje flaskebaby. Kommer ikke til å prøve på pupp en gang denne gangen.

Jeg fullammet førstemann i 6 mnd. Veldig kos og praktisk synes jeg da:) alltid klar og varm melk. Jeg fullammet andremann også i ca 6 mnd. Men de to første mnd sleit jeg med 3 brystbetennelser og 1 soppinfeksjon på puppen pga antibiotikaen jeg fikk mot betennelsene. Så jeg ammet og pumpet de første mnd. Var veldig slitsomt men jeg klarte ikke å slutte å gå over til flaske. Så pinte meg igjennom smerter helt til jeg endelig blei kvitt alle betennelsene og fikk til ammingen. Angrer ikke på det sjøl om det ødela litt av starten pga mye vondt. Når nestemann en dag kommer så går jeg for fullamming igjen. Orker ikke tanken på alt det der flaskestyret.

Sent from my GT-I9506 using BV Forum mobile app

Vi fikk trøske på sykehuset rett etter fødsel og den sitter fortsatt i, snart 10 uker senere. I starten var det mange økedøgn og med illrøde pupper med "piggtråd" inni kjøpte jeg MME som stod klart på benken. Vi har kokt klær og smokker, medisinert både innvendig og utvendig nærmere 20 ganger hver bidige dag. Men jeg fikk meg ikke til å åpne boksen med erstatning. Er sjenert i tillegg og gruet meg ekstremt til å amme forran andre, særlig når jeg ynket meg i smerte.

Nå har vi omsider fått tabletter som forhåpentligvis tar j@&skapet. Selve ammingen gjør ikke vondt lenger, kun når puppene fyller seg opp igjen.

Vi har begynt å pumpe i tillegg slik at jeg kan få litt "alenetid" og når vi er på farten.

Så lenge jeg har god melk og lillegutt legger godt på seg så får han MM.

Om jeg hadde hatt flere barn måtte jeg kastet inn håndkle for lenge siden. Jeg har grått bøttevis av tårer denne runden her - ikke aktuelt å gå igjennom det samme neste gang :)

Men hvis man kan så bør man amme, MM hat helt andre egenskaper enn erstatning. Det er en god nr 2 for dem som ikke kan av ulike årsaker. Blir lei meg når folk ikke er villige til å engang prøve men bestemmer seg før fødsel å gi mme....

Back
Topp