Hvorfor ammer/ammet ikke du?

Lil_sol

Forumet er livet
Mailykke <3
Utmarsj 2024
Jeg er ikke ute etter å hetse noen eller noen ting, jeg er bare veldig nysgjerrig på hvorfor noen ikke ammer :)? Forstår dette med at melk kan bli borte, men er det noen som ikke vil amme? Og hvorfor? :)

Sent from my iPhone using BV Forum

Jeg prøvde, men ga meg etter 6 dager... Totalt utslitt, lille ville ikke ta og når han først tok sprakk han opp vakuumet med leppa, så det ble veldig slitsomt for begge to... Kompromisset var 3.5 mnd med pumping og mme :) Kjentes heller ikke naturlig ut i det hele tatt...

Jeg ammet nummer 1, fullammet ca 2 mndr, også delammet jeg til ca 4-5 mndr.
Trivdes ikke med amminga overhodet, gjemte meg hver gang, og synes ikke det var noe kos.
Hadde nok melk, og amminga gikk strålende (hvis man skal se sånn på det). Gutten spiste seg mett, og hadde det kjempe fint sånn sett.
Men jeg likte det ikke, ikke overhode. Ble ikke noe kos å ha baby og besøk osv, når jeg ikke klarte dette med amminga, likte det heller ikke når vi bare var alene.

Et helt annet liv når vi begynte med flaske.

Derfor ble ikke nummer 2 ammet, og det skal heller ikke nummer 3 bli :)

Her funka ingenting.. Elendig produksjon, unge som ikke ville ha, kiss, melkeproteinallergi osv.. Fullammet i 3 uker, da var jeg utslitt, ingen søvn, misfornøyd, sulten gutt osv.. Delammet deretter kun på natt til mini var 5mnd, da nektet han helt. Var en stor lettelse! Planen nå er å ikke begynne å amme, jeg har siden sist tatt en stor brystreduksjon der jeg ba de ikke ta hensyn til amming, for jeg måtte bli kvitt store nakke/skuldrrplager.

Baby ble født med ganespalte, fikk ikke til vakum. Pumpet og ga på spesialflaske i 6 mndr.....håper på amming denne gangen!!

Måtte gi opp etter en måned med storebror. Han fikk hjernehinnebetennelse rett etter fødselen og mens han lå på sykehuset måtte han ha mat gjennom sonde. Etter at han ble frisk klarte vi rett og slett ikke å få det til.

Forstår dere godt! :) får man ikke til så får man ikke til - det viktigste er jo at barnet blir mett :)
Syns det er viktig å få frem fler grunner til at man ikke ammer, da man fort kan få stygge blikk pga mange tror man bare er "lat" og "ikke gidder". At man føler det er unaturlig og brysomt er absolutt en helt ok grunn for å ikke gjøre det! Man skal jo ikke føle seg "ekkel".
Det finnes helt sikkert disse "late" tilfellene også, og det syns jeg er litt synd. Jeg kjempet meg gjennom såre og sprukne brystknopper selv, jeg var ganske sta og skulle få til ammingen, og heldigvis for meg så går det bra enda :)
Hender jeg tenker "åh nå hadde det vært enkelt å bare ordnet ei flaske" hvis vi er borte, men det går! :)
Også er det jo så mye man ikke vet ang når folk ikke ammer! Setter pris på at dere deler deres erfaringer og grunner :)! Vil som sagt ikke hetse noen, men dette burde vært opp og fram, at det ikke er verdens undergang dersom man ikke får til å amme.

Snuppa hadde svake muskler i kjeven som gjorde det vanskelig, prøvde å amme hver tredje time og pumpe etterpå i 5 uker da orket jeg ikke mer, hadde ikke overflod av melk samtidig som pumpen ikke hjalp så veldig for kunne sitte i en time de fleste gangene så fikk ikke tid til å gjøre ting for bare maten tok fort 2 timer også en time søvn vis jeg var heldig!
håper på å kunne amme eventuelt neste mann da, har jo fått mye nyttig læring av forrige gang og vet hva jeg heller kan gjøre nå

Sent from my LG-E610 using BV Forum mobile app

Full ammet i 2 uker, men baby la ikke på seg. Sleit mye med sykdom, spinalhodepine og brystbetennelser. Fikk aldri opp produksjonen. Prøvde økedøgn med pumpe, men ingenting funket. Delammet til ca 6 uker. Da ga jeg opp, og det var godt:)

Sluttet å amme storebror når han var 9mnd av egoistiske grunner for en overfladisk operasjon som kunne vente. Angrer veldig i dag, så lillebror skal få så lenge han vil :-)

Ammet i 13 måneder og fullammet i ca 7 av dem:) måtte slutte på grunn av anemi hos meg så ble totalt utslitt av å amme. Ammet ca 5-10 ganger i døgnet

Sent from my GT-I9195 using BV Forum mobile app

Sorry svarte feil

Sent from my GT-I9195 using BV Forum mobile app

Guttungen tok ikke brystet ordentlig og følte det var null hjelp å få på barsel. De trykket han på puppen sa dette ser fint ut og gikk. Når vi kom hjem måtte han alltid ha bleieskift og bli lagt rett på puppen for å være rolig nok til å klare å prøve. Dette gjorde at jeg måtte ligge klar i senga og pappan måtte ta skiftet. Pappan måtte på obligatorisk studietur etter 4 dager og være borte en uke og dette orket jeg ikke alene, så jeg pumpet meg og prøvde å legge han til innimellom, men han var ikke så villig. Hadde pappan vært hjemme hadde vi nok prøvd hardere. Jeg hadde masse melk og pumpinga gikk veldig bra så holdt på et halvt års tid og han fikk mm en måned til etter det da fryseren var full.
Noen vil kanskje mene jeg ga opp lett, men vi fant en måte som fungerte for oss så alle var fornøyde og det er det viktigste tenker jeg.

Sent from my HUAWEI G6-L11 using BV Forum mobile app

Jeg ammet fordi jeg er lat og fordi jeg syns erstatning er svindyrt. Jeg gidder ikke stå opp om natten og lage flaske når jeg kan bli i senga og slenge ut puppen. Babyen spiser mens vi sover. Jeg gidder ikke fylle halve stelleveska med flaske og termos og erstatning i porsjoner. Jeg syns overhodet ikke flaskemating er like kos for meg og barnet som ammingen. Jeg har flasket to av ungene fordi jeg måtte og det var dyrt og masete. Og jeg gidder ikke skrikerunge i kø på butikken eller på bussen fordi vi må komme oss et sted hvor vi kan få kokende vann fordi termosen er tom når jeg alternativt kan løfte barnet opp i slynga og gi pupp der vi er på øyeblikket. Så jeg skjønner ikke hva som er lettere med flaske, uten at jeg dømmer noen for å bruke det, jeg har måttet gjøre det selv også. Men det amputerte babytida.

Jeg ammet fordi jeg er lat og fordi jeg syns erstatning er svindyrt. Jeg gidder ikke stå opp om natten og lage flaske når jeg kan bli i senga og slenge ut puppen. Babyen spiser mens vi sover. Jeg gidder ikke fylle halve stelleveska med flaske og termos og erstatning i porsjoner. Jeg syns overhodet ikke flaskemating er like kos for meg og barnet som ammingen. Jeg har flasket to av ungene fordi jeg måtte og det var dyrt og masete. Og jeg gidder ikke skrikerunge i kø på butikken eller på bussen fordi vi må komme oss et sted hvor vi kan få kokende vann fordi termosen er tom når jeg alternativt kan løfte barnet opp i slynga og gi pupp der vi er på øyeblikket. Så jeg skjønner ikke hva som er lettere med flaske, uten at jeg dømmer noen for å bruke det, jeg har måttet gjøre det selv også. Men det amputerte babytida.

oi, sånn følte jeg det absolutt ikke.
Ungene her spiste ca 5-6 ganger i døgnet med flaske, og opplevde aldri sulten baby på butikken eller andre steder der jeg ikke kunne gi.
På natten hadde vi ferdig målt opp kokt vann og pulver dosert klart, noen sek i mikro så var det ferdig, absolutt ikke stress med flaskemating for vår del i det hele tatt :) Og vi koste oss masse!
Hadde heller aldri med termos, hadde ferdig kokt vann, og fikk det varmet uansett hvor vi var, bensinstasjoner, borte på besøk, kafeer osv..
La ut på en 5 timers tur når lille var 6 mndr, men da var det jo mange bensinstasjoner som vi kunne stoppe på :)

Synes det var kjempe lett med flaske, forutsigbart og fornøyd mor og fornøyde barn. :) Pappaen koste seg også mye med dem når de var små :)

Hehe. Jeg skjønner litt hva du mener, men kommer vel litt an på hva som er enklere. Jeg selv sluttet med ammingen rundt 6uker med eldste og 3 måneder med nummer to. Mistet melken litt med første og pumpinga orka jeg ikke. Det tok for mye tid og var stress og dritkjedelig. Så av egoistiske grunner gav jeg bare opp, for da var det så mye lettere å gi flaske. Samme med nummer 2 egentlig.

Men, jeg har alltid vært flink på å ha flere flasker klare og å ta hensyn til mattid i løpet av dagen, planlegger dagen etter når mating er, så da har jeg aldri opplevd hysterisk sulten unge i butikken, eller å måte løpe av gårde etter mikro eller kokvarmt vann :p

I tillegg, når ungene fikk flaske så sov dem rundt, men puppen skulle dem ha flere ganger på natta! så sånnsett har det vært mye enklere for meg med flaska . ;)

Men jeg håper å amme han som kommer nå lenger, for som du sier, så er det driiiiitdyrt.

To gutteklumper født 08&13 og lillelillebror termin 02.12.14 ❤️

Takke meg til våken baby i løpet av natta (så lenge den sover igjen etter pupp). Da vrt man at alt er i orden og slipper å våkne i panikk fordi man ikke har hørt noe på 12 timer.

En annen ting jeg syns var kjipt var at babyen ofte vil ha pupp av trygghet og kos, ikke mest av sult. Når jeg ga flaske kunne jeg ikke gi en ekstra flaske i sånne tilfeller, og det holdt ikke alltid å løfte henne inntil meg. Det var som et instinkt hun ikke fikk dekket, og jeg manglet et middel mot de tilfellene rett og slett. Det problemet har jeg aldri hatt når jeg ammer. Da lå hun ofte med puppen i munnen uten å die, smak og lukt av mamma på en gang.

Uff, så leit at du følte det sånn. :/
Jeg delammet fra seks uker på grunn av lite vektøkning, urolig unge med brystet og null hjelp fra helsesøster. Flaske var noe drit, både praktisk og emosjonelt, men det funket.

Jeg ammet nr 1 i et halvt års tid, nr 2 ble ikke ammet, barnet ville ikke og jeg orket ikke "ødelegge" nyfødttiden på å strever og stresse med å få til noe vi slet med. Mao vi prøvde men ga opp rett etter barsel. Likevel må jeg si at jeg ikke trivdes med ammingen. Elsket den dagen jeg ga meg med nr 1. Herlig å få tilbake sin egen kropp. Følte på en måte at jeg fremdeles var i svangerskapet så lenge jeg ammet.

Mamma til storebror og lillesøster
<3

Back
Topp