Hvordan vil du forberede deg til den forestående fødselen?

Apemor

Glad i forumet
Jeg har hatt 2 veldig traumatiserende fødselsforløp som gjør at den store gleden jeg føler for graviditeten har en liten brodd. Men, det skal ikke stoppe meg men gjøre meg mer forberedt på det som skal komme. Jeg skal bla. Ta yogakurs og øve på pusteteknikker. Skal også skrive fødebrev og snakke mye om det med jordmor fra et tidlig stadie. Lurer veldig på hvilke forberedelser dere velger,om dere tar noen?

Jeg har hatt 2 veldig traumatiserende fødselsforløp som gjør at den store gleden jeg føler for graviditeten har en liten brodd. Men, det skal ikke stoppe meg men gjøre meg mer forberedt på det som skal komme. Jeg skal bla. Ta yogakurs og øve på pusteteknikker. Skal også skrive fødebrev og snakke mye om det med jordmor fra et tidlig stadie. Lurer veldig på hvilke forberedelser dere velger,om dere tar noen?

Hva var traumatisk sist?

Jeg hadde styrtfødsel og følte jeg hadde ingen kontroll.
Nå vet jeg i det minste hva jeg går til.

Jeg hadde en traumatisk vakuumfødsel og med etterfølgende opphold på nyfødtposten. Slet med kraftig angst i lang tid og ble dårlig bare det ble snakk om fødsel.

Da jeg ble gravid med nr 2, snublet jeg over hypnosefødsel. Jeg fulgte med dr. Nancy som fødte live på Internett, abonnerte på En God Fødsel, begynte med gravidyoga og leste bøker som overbeviste meg om at jeg måtte la kroppen gjøre sitt og la kontrollen glippe.

Jeg hadde en fantastisk og rask fødsel! Mitt livs kick! Historien ligger her på bv et sted.

Da jeg ble gravid med nr 3, begynte jeg med yogakurs igjen, og jeg gledet meg til fødsel! Den gikk enda kjappere og lettere.

Nå tenker jeg at jeg gjør yogaen hjemme og passer på å holde hodet friskt :) dette kan kroppen min! Det er hodet mitt som kommer i veien :)

Jeg hadde en traumatisk vakuumfødsel og med etterfølgende opphold på nyfødtposten. Slet med kraftig angst i lang tid og ble dårlig bare det ble snakk om fødsel.

Da jeg ble gravid med nr 2, snublet jeg over hypnosefødsel. Jeg fulgte med dr. Nancy som fødte live på Internett, abonnerte på En God Fødsel, begynte med gravidyoga og leste bøker som overbeviste meg om at jeg måtte la kroppen gjøre sitt og la kontrollen glippe.

Jeg hadde en fantastisk og rask fødsel! Mitt livs kick! Historien ligger her på bv et sted.

Da jeg ble gravid med nr 3, begynte jeg med yogakurs igjen, og jeg gledet meg til fødsel! Den gikk enda kjappere og lettere.

Nå tenker jeg at jeg gjør yogaen hjemme og passer på å holde hodet friskt :) dette kan kroppen min! Det er hodet mitt som kommer i veien :)

Veldig inspirerende , tusen takk! Skal søke opp det du nevner :) prøver å holde hodet kaldt og gå inn i dette med en positiv innstilling

Forbereder meg på å føde uten smertelindring igjen da. Tror ikke jeg kan få smertelindring i ryggen, den varte så kort under ks og da de satt den under fødsel 2 så virket den ikke i det hele tatt. Brukte lystgass og varmt vann

Veldig inspirerende , tusen takk! Skal søke opp det du nevner :) prøver å holde hodet kaldt og gå inn i dette med en positiv innstilling
Lykke til! Bare si fra hvis du trenger mer info :) jeg er så stolt over å ha klart å få bukt med den angsten! Det er utrolig befriende!

Satte meg veldig inn på hvordan jeg kunne gjøre fødselen lettere å raskere for meg selv.. fant ut at det er viktig å holde seg i bevegelse før fødselen, å i fødselen.. om man ikke klarte å holde seg direkte i bevegelse i fødselen fant jeg ut at det var bedre å sitte opp på kne å ``ruge`` enn å ligge, sitte opp å prøve å gå førr å jobbe med barnet.. å var veldig mentalt innstilt på at det er smerte som går over :)

Hadde en veldig grei fødsel sist, tok 3t fra takene begynte til han lå på brystet mitt. Så jeg tenker å ha samme innstilling som sist, at dette gleder jeg meg til og det kommer til å gå fint. Brukte vann og akupunktur som smertelindring sist, denne gangen orker jeg ikke akupunktur :)

Var traumatisk etter fødsel her pga baby som ikke fikk til å puste på egenhånd siden det ikke var noe åpning i nesen.. han måtte operere opp nesen bare 3 dager etter fødsel :/
Så her skal jeg kreve lege, svelgtube og surstoff i nærheten siden den missdannelsen ikke kan sees på ultralyd..

Så leit at så mange har så dårlige opplevelser med fødsel :/

Selv hadde jeg en litt dramatisk fødsel med første, men dramatikken gikk bare ut på endeløse rier og veldig rask fødsel 17 dager før temin.

Med nr 2 fikk jeg drømmefødselen. Ble i gangsatt i uke 37+6 pga sykdom, men fikk en rolig fødsel hvor jeg følte jeg hadde kontrollen. Lå i badekar frem til pressriene startet. Fra første rie til barnet lå på brystet tok det 3,5 time.

Håper på badekar denne gangen også, men tiden vil vise :)

Sniker fra april her. Anbefaler deg å ta kontakt med jm ganske kjapt og få henne til å videresende deg til sykehuset på samtale. På sykehuset går de gjennom steg for steg av fødselen, og bearbeider det. De har alt på data i tidsforløp og kanskje en forklaring på hvorfor ting gikk som de gikk :)

Sniker fra april her. Anbefaler deg å ta kontakt med jm ganske kjapt og få henne til å videresende deg til sykehuset på samtale. På sykehuset går de gjennom steg for steg av fødselen, og bearbeider det. De har alt på data i tidsforløp og kanskje en forklaring på hvorfor ting gikk som de gikk :)

Tusen takk for tips, det skal jeg gjøre :)

Back
Topp