Hvordan vasker du bunadsskjorta di?

Sara

Forumet er livet
VIP
Desemberglede 2015
Januarlykke 2016
Det er jo tid for slikt nå.

Skjorter er forskjellige. De finnes i lin eller bomull. Med eller uten broderier. I så fall i hvitt eller i farger. Av bomullstråd eller ull.

De varierer i spennet fra "produsert på en fabrikk i Kina" til "håndlaget av bestemor", eller enda mer imponerende, av deg selv.

Naturlig nok medfører dette at de vaskes på ulikt vis. Alt fra maskinen, via håndvask til "vet ikke. Leveres til mamma og hentes ferdig strøket neste gang jeg trenger den"

Hvordan er det hos dere?

Håndvaskes i bøtte. Samboeren kjører sin i vaskemaskinen :eek:

Har linskjorte (og forkle) med hvite broderier (både skjorte, forkle og resten av bunaden har mamma laget) Vaskes for hånd, da det er det mamma gjør med sin :)

Skulle lage en tråd om hvordan man vasker bunadsskjorta :P Lurer på hvordan jeg skal vaske min som hører til en sunnmørsbunad.

Sender den til mamma, får tilbake de og pen, strøket skjorte. Det er masse broderier i mange farger og mødre vet alltids best!

Svigermor. Den kommer magisk tilbake enda hvitere og nystrøket. Hehe. Sendte over eldste sin i går kveld.

Skulle lage en tråd om hvordan man vasker bunadsskjorta :p Lurer på hvordan jeg skal vaske min som hører til en sunnmørsbunad.

Den har jeg.

Og mannen

Jeg vasker slik mamma har lært meg.

Først minst et døgn i kaldt vann. Det løser opp proteiner eller hva søren, noe husfliden lærte mamma for noen år siden og jeg har vært lykkelig siden, før het det seg håndvask samme kveld og det orker jeg jo ikke.

Så våre ligger i kaldt vann.
. Deretter vaskes den for hånd enten med såpe ment for bunadsskjorte, husfliden selger, da holder den bedre og holder seg bedre stig og rett når du stryker den, eller type Blenda eller noe sånn.

Skyll godt i minst 5 vann, såperester bidrar til gul skjorte. Ikke vri, bare dytt, press, "kryst". Skal tilslutt skylles i kaldt vann og ligge der et kvarters tid.

Henges til drypptørking. Strykes ikke. Med midnre du skal bruke den innen en uke tøkre den og pakkes inn i en tøypose/hvitt putevar eller lignende og ligger tørt og fint til neste år. Erfaring viser at den overlever uten slik pose også men har det nok bedre med....

Somregel når jeg står der og svetter og sliter lurer jeg vagt på om ullvugge i maskin uten sentrifuge kan være vel så skånsomt... Tror ejg har kjørt den på skåne-skylling uten sentrifuge en gang.

Mamma sier at husfliden nå har sagt at en ny skjorte nok tåler en moderne/skånsom vaskemaskin, men sånne typisk arvet og gamle/skjøre skjorter anbefales fortsatt håndvask.

Våre ligger enda i kaldt vann og jeg vil bare si.... Herreskjorta er større. Og av tykkere lin. Den er TUNG å vaske for hånd....

Sender den til mamma, får tilbake de og pen, strøket skjorte. Det er masse broderier i mange farger og mødre vet alltids best!

Men hvordan skal du som mor vite best for dine barn, om du ikke lærer?

Vite best for dine barn?
Kan da vel vite best om det meste om en ikke nødvendigvis vasker bunadskjorten sin selv
Poenget var at mot vet best om hvordan man vasker bunadsskjorte, så hvordan skal en som mor vite best for sine barn hvordan en vasker bunadsskjorte, om ens egen mor alltid gjør det?

Den har jeg.

Og mannen

Jeg vasker slik mamma har lært meg.

Først minst et døgn i kaldt vann. Det løser opp proteiner eller hva søren, noe husfliden lærte mamma for noen år siden og jeg har vært lykkelig siden, før het det seg håndvask samme kveld og det orker jeg jo ikke.

Så våre ligger i kaldt vann.
. Deretter vaskes den for hånd enten med såpe ment for bunadsskjorte, husfliden selger, da holder den bedre og holder seg bedre stig og rett når du stryker den, eller type Blenda eller noe sånn.

Skyll godt i minst 5 vann, såperester bidrar til gul skjorte. Ikke vri, bare dytt, press, "kryst". Skal tilslutt skylles i kaldt vann og ligge der et kvarters tid.

Henges til drypptørking. Strykes ikke. Med midnre du skal bruke den innen en uke tøkre den og pakkes inn i en tøypose/hvitt putevar eller lignende og ligger tørt og fint til neste år. Erfaring viser at den overlever uten slik pose også men har det nok bedre med....

Somregel når jeg står der og svetter og sliter lurer jeg vagt på om ullvugge i maskin uten sentrifuge kan være vel så skånsomt... Tror ejg har kjørt den på skåne-skylling uten sentrifuge en gang.

Mamma sier at husfliden nå har sagt at en ny skjorte nok tåler en moderne/skånsom vaskemaskin, men sånne typisk arvet og gamle/skjøre skjorter anbefales fortsatt håndvask.

Våre ligger enda i kaldt vann og jeg vil bare si.... Herreskjorta er større. Og av tykkere lin. Den er TUNG å vaske for hånd....

Jeg kjører denne prosessen ja... både på skjorte og forkle, begge er hvit lin.

Har skjorte i lin med hvite broderier. Vaskemaskinen, 30 grader, henger opp ;) har holdt i 13 år nå, så tenker det går fint ;)

Nei da blir det problematisk å få ren bunadskjorte...
Anbefaler i alle fall å lære det sånn etterhvert

Jeg har innsett at det er på tide å lære meg å legge opp og inn og ned og ut festdrakter også, helsa til mamma er ikke lenger det den engang var og jeg måtte ta en del av det på strak arm i år, så neste år skal hun få lære meg.

Kjipt å stå der et år mor ikke kan gi råd, og aldri ha lært å stryke eller vaske den. Mye kjekkere å lære av henne

Anbefaler i alle fall å lære det sånn etterhvert

Jeg har innsett at det er på tide å lære meg å legge opp og inn og ned og ut festdrakter også, helsa til mamma er ikke lenger det den engang var og jeg måtte ta en del av det på strak arm i år, så neste år skal hun få lære meg.

Kjipt å stå der et år mor ikke kan gi råd, og aldri ha lært å stryke eller vaske den. Mye kjekkere å lære av henne

Hvem sier at jeg ikke kan? Bare at min mor kan det bedre.

Min er strykefri bomull, men gammel og skjør, gubbens er i lin. Vasker begge i maskin på ullprogram, med bittelitt vaskepulver og null sentrifugering. Henger opp og tørker hengende

Har sydd selv, hvit ubleika lin med hvite broderier på halslinning og ermer. Vasker i maskin. Det går fint, bruker bunaden ganske mye og skjorta er like fin.

Hvem sier at jeg ikke kan? Bare at min mor kan det bedre.

Var bare sånn generelt og ikke ment mot en spesiell. Det at dersom mødre vet best, er det likevel lurt at mødre øver seg så de kan være best når bestemor ikke lenger er et alternativ.

Også har jeg aldri skjønt det med å overlate klesvasken sin til sin mor jeg da, men det er en annen sak. Mine døtre kommer til å få ansvar for dette selv når de flytter. Selvsagt med veiledning. Jeg bare gidder ikke vaske flere enn jeg må. Det er jo kjedelig og tungt. (så ja, ettersom oppgaven ble utvidet med mannens for noen år siden får han delta i vasken. Jeg holder kontroll på det som skal gjøres men han kan bidra med muskelkraft. Som sagt, herreskjorta er tung.

Jeg innser at jeg reelt burde lære ham hva han skal gjøre også og likeså min sønn. Såpass selvinnsikt kan jeg ha)

Back
Topp