Hvordan var fødselen?

• Trådstarter Trådstarter Moderator Tonje
  • Opprettet Opprettet
M

Moderator Tonje

Guest
Nå er det nok mange av dere damene som er ferdig med fødselen, og har fått nuskene deres på utsiden.. Nå når dere kanskje har fått summet dere litt, hva slags tanker og følelser sitter dere igjen med nå? Hvordan var fødselen?

Letteste fødselen jeg har hatt. Hadde veldig vondt bare den siste halvtimen, men følte jeg hadde kontroll hele veien.
Det vondeste kom etterpå da morkaken satt fast og bare delvis kom ut.

I papirene står det at fødselen varte 1 time og 15 min. Men jeg gikk lenge med rier som ikke gjorde noe. Ble satt igang og det var først når vannet ble tatt at kroppen etterhvert reagerte.

Last edited:
Skuffelse, føler at jeg ble fratatt det viktigst med barsel tiden.
Ble så mye dramatikk etter fødselen.
Så sitter igjen med en sår, bitter følelse.
Men viktigst at alt gikk bra til slutt. :)

Ble styrtfødsel her. Kom inn 09 på morgenen etter at vannet gikk kl 23 kvelden før. Ville sende meg hjem igken, men pga at blodtrykket mitt var blitt litt høyt, så ville de sjekke det opp. Ble lagt inn for kanskje å skulle settes igang samme dag eller dagen etter. Opplevde sterkere og sterkere murringer. Første fødsel så visste ikke hva som er vanlig. Ble undersøkt og hadde da 1 cm åpning, en time etterpå var den blitt til 9 og jeg hadde pressrier og en baby som var på vei ut. De sprang med meg gjennom gangene og ssykepleierne brølte at folk måtte flytte seg Kl 14.55 var han ute. Intense greier, men glad jeg fikk bekreftet at smertene var "reelle" rakk ikke smertelindring, men hadde flotte jordmødre som snakket meg gjennom det(og ignorerte mine noe ufine ytringer...)

Flott fødsel! Kom inn på sykehuset kl 00:30, da med noen sammentrekninger men ikke vondt, dog var de regelmessige. Ble undersøkt og var da 6 cm. Fikk rom, mat og ball å sitte på. Lo og kosa oss på fødestua-plutselig ble riene brått verre og 2t 30 min etterpå var lillejenta ute kl 03:10! Måtte sy et par pyntesting, ellers en perfekt fødsel nr 2 :D

Fin, intens og vondt ;) Styrtfødsel.

Laaang (25 timer fra vannavgang, 14 timer aktiv, 56 minutter pressrier), hard og vond! Snuppa ville ikke vri seg riktig vei og kom til slutt ut halvveis stjernekikker i supermann stil [emoji6]

Forferdelig. 44 timer fra de første vonde regelmessige riene. På sykehuset regnet de ihvertfall 20 timers aktiv fødsel, men siden ingen klarte å si hvor stor åpning jeg hadde, sa det var pga at jeg var konisert (gikk fra 0 cm til 6 cm til 2 cm til 8 cm, osv) mente de at det var nok mye lengre enn det.

Sykt vonde rier (pga feil rotasjon), epidural som tok litt av smertene i ca en time. (Ble satt når jeg hadde fire timer igjen av fødselen).

Fikk frist på en time (uten pressrier) for å presse og prøve å få henne langt nok ned for å unngå keisersnitt. (Tanken som gikk i mitt hodet var at jeg hadde ikke jobbet i over 40 timer for at det skulle bli keisersnitt).

7 stk (3 leger, 2 jordmødre, 1 assistent og 1 student) i rommet når de måtte tilslutt ta henne ut med tang. Stjernekikker med hode tiltet bakover i tillegg. Klippet og ble sydd i en time.

Gruet meg ikke til fødsel siden jeg trodde at den ikke kunne bli verre enn 8 måneder med oppkast, kvalme, vonde kynnere, osv... så feil kan man ta. Kommer ikke til å bli gravid igjen. Og hvis jeg mot all formodning skulle finne på det blir det keisersnitt (får ikke føde vaginalt igjen ifølge lege). Og fikk beskjed på onsdag at det kommer til å ta tre måneder før jeg er noenlunde bra igjen.

ble styrt fødsel denne gang men var forberedt på det siden nr 1 gikk nokså kjapt. tok under 2 timer fra det begynte til hun vr født. begynte med 3 rier kl. ca. 8 så gikk litt av vannet og det gikk litt og litt i etapper.
selvfølgelig så tok ingen telefonen når vi ringte( utenom min mor som heiv seg i bilen men har 2,5 t å kjøre) så min mann måtte fort og gale levere storesøster i barnehagen før han hentet meg og vi kunne kjøre til føden. vi ankom føden 09.10 og 09.27 var hun født. pressriene begynte når jeg gikk opp trappene fra parkeringshuset på sykehuset [emoji23]
glad de har kjappe heiser siden jeg skulle på fødeloftet i 7. egt [emoji23]
så glad vi rakk frem!
selv om ting gikk fort så var det en fin fødsel [emoji4]

Startet med vannavgang 05.50. Var misfarget fostervann så fikk beskjed om å komme til føden med engang. Jeg var livredd på vei til sykehuset og vi begge lettet ti kilo da vi fikk høre hjertelyden hennes. Hun hadde fin puls og de håpet jeg ville komme igang på egenhånd med nøye overvåking. Riene startet ved 8 tiden, men ikke noe regelmessig. Men hadde mellom 2 og 5 rier på ti minutter. Kl 15 flyttet vi fra observasjon til fødestuen. De skulle akkurat til å sette på drypp, men da startet riene for fullt. 17.49 var hun ute [emoji5] de regnet 2 timer aktiv fødsel og 12 minutter press rier :)

En styrtfødsel er faktisk en diagnose. Den defineres ved at fødselen tar kortere enn tre timer fra den aktivt er i gang og det er 4 centimeter åpning.
Ååja, da har jeg jo hatt det ved begge mine fødsler, men verken jordmor eller andre har kommentert at det var en styrtfødsel

Takk for svar :-)

Back
Topp