Hvordan var DIN fødsel?

• Trådstarter Trådstarter Moderator Kine
  • Opprettet Opprettet
M

Moderator Kine

Guest
Nå har de fleste her inne født, og jeg lurer på hvordan fødselen var :)

(Til dere som ikke har født- det er snart deres tur :)

En fantastisk fødsel som tok 1 time fra vi ankom sykehuset til han var ute. Ingen smerte lindring :)

Sent from my GT-I9195 using BV Forum mobile app

Ikke helt som jeg hadde sett for meg. 3,5 time fra første rie til ungen ble født. Akkurat ikke styrtfødsel (3 timer) gjorde ikke så vondt som jeg trodde. Stingene var mer ubehagelig og plagsomme

Fikk føde akkurat som jeg hadde sett for meg :) ble overlatt mye til meg selv, hadde en aktiv fødsel hvor jeg gikk mye, stod og varierte stilling ofte. Fikk tilbud om badekar og akupunktur, massasje hvis jeg ønsket det.. Hadde veldig flinke jordmødre! Mannen min var også en fantastisk støtte :) jeg fikk pressetrang tidlig, hadde pressrier i 2 t og 40 min, det var sinnsykt slitsomt psykisk og tok mye lenger tid enn jeg hadde forestilt meg. Mini ble stresset, bæsjet i fostervannet og det hastet med å få hun ut. Rommet ble fylt med leger, jeg lagt i fødeseng og 11 min senere var vesla født :) hun kom rimelig fort ut dager overhørte legenes snakk om tang. Det ga meg ny motivasjon gitt ;)
Ble sydd i en time etter fødsel, i tilleg trakk ikke livmora seg sammen og jeg mistet over 1 L blod. Fikk sprøyte i låret og da stabiliserte det seg.
Alt i alt var dette en god opplevelse, like vondt som jeg hadde forestilt meg, men litt lenge å presse.. Tok 12 t og 40 min totalt fra første ri, kom på sykehuset med 3 cm åpning og de vonde riene startet rett før vi kjørte hjemmefra.
Smertene er delvis glemt, og jeg er stolt at jeg fikset dette uten smertelindring som jeg ønsket :) (men jeg forstår virkelig de som velger å få lindring..)

Eg hadde ein drømmefødsel! E so stolt av meg sjøl at eg klarte da so bra!:) Hadde rie stort sett heile tirsdagen, men begynte ikkje å ta tio før i 3 tio på dagen. Då va da 10 min mellomrom, med 1 min rie. Sånn va da heile dagen/kvelden. Dei blei jo meir intense litt utpå kvelden, men øvekommlige. Gjekk å la oss i ti tio, då hadde eg gjort klart alt i fødebagen, å satt bilstolen i gongen. 00.30 sa eg te sambuaren min at eg ville ner på sofaen å legga meg ( nermare toalettet og eg følte eg måtte gå/bevega meg ) Føste steg ner trappo gjekk vatnet, å dei INTENSE riene starta! Nesten ikkje pause, hadde 8-9 stk på vei te føden , ein kjøretur på knappe 20 min.. Kom inn litt øve 1 på natto, satt med ctg i 20 min før hu sjekka åpningen, då va da 6-7 cm. Heiv meg i badekaret, satt der i bere ei lito stond før eg ville opp. Satt på ball littegrann, tebake te sengo. No ville eg prøva lystgass, so eg fekk noken drag med den, men då hu sjekka åpningen va da 10 cm! So få måtte eg legga lystgassen ifra meg å begynna å pressa. Kjente at eg kvidde meg mest te smerten når baby va på vei ut, men da gjekk so fint!! Va jo vondt, men eg va so " med" heila tio. Kjente med nevane, såg faktisk ner der når håve va ute;) Sambuaren filma alt! 03.20 va han ute. Ingen dramatikk og fantastisk jordmor:) Kjempe glad for ein so fin opplevelse. Pga måten han kom ut på, so revna eg av skuldero hans. Jordmor sydde meg føst, so kom gynekolog og sydde. Va veldi dårlig ette fødsel, besvimte 2 gonga på toalettet og måtte ha drypp ettepå. Men ein fantastisk opplevelse å tenka tebake på!:):)

Det gikk over all forventning. Jeg hadde regnet med å gå over tiden igjen, siden jeg gjorde det med førstemann. 4 dager før termin hadde jeg noen vonde tak i magen, som jeg egentlig trodde bare var kynnere. Jeg var litt bekymret pga jeg ikke hadde kjent noe særlig bevegelse i løpet av dagen. Vi snakka med føden, og fant ut at det var best å komme inn på en sjekk. På vei ned til sykehuset begynte riene for fullt, og det var ingen tvil om at det var igang. Fra vi kom inn på føden og til snuppa var ute gikk det under 4 timer :)

Kom på sykehuset i 12 tiden på kvelden, da var jeg 4 cm åpen. Lå i badekaret frem til jeg var 8 cm. anbefaler badekar på det sterkeste :) syntes ikke riene var spesielt vondt føre jeg var 8 cm, da tok jeg epidural! Fikk slappet av et par timer, så kom pressriene. Presset i 2 timer før henne kom :) som hun over her, så ble det litt traumatisk da livmoren min ikke trakk seg sammen, og jeg mistet 2 og en halv liter med blod. besvimte å følte meg kjempe dårlig. Men utenom de store blødbingene så var fødselen en fin opplevelse :)

Back
Topp