Hvordan var din 3. fødsel?

Mange med raske tredjegangsfødsler her visst! Rekker man epidural når man føder på et par timer? Min fødsel nr to varte ca 5 timer og jeg fikk epidural ved 6 eller 7cm. Den virket på riene, men ikke på smertene av hodet når babyen skulle ut - og det var helt grusomt. Nå er jeg redd jeg ikke skal rekke å få epidural.
Jeg rakk ikke på min fødsel nr 1 som tok 5,5 t fra første rie til han var ute. Var på shuset i 3,5t :)

Nr 2 var jeg kun på shuset en time før han var ute. Så rakk ikke da heller. Enda jeg ba og gråt etter det :p hahaha

Nr3 spurte jeg ikke etter noe smertestillende . Hehe

Tror TS trenger en litt hyggeligere historie også..... ;-)
Ble igangsatt med drypp på termindato med nr 3.
Fra riene startet tok det 40 min før baby'n var ute. Rakk ikke noe smertestillende, men hadde heller ikke behov for det.
Helt fantastisk, ingen rifter, og var i kjempeform etterpå.... :-)

Fødsel nr 3 var helt utrolig <3

Nr 1: 9 dager over tiden. Riestart 02.45, sykt vondt fra første ri. Inn på sykehus ca kl 07, hadde fire cm åpning, ca 3-4 rier på ti min. Rundt kl 11 var det full åpning, baby kom ikke lenger ned. Lå med syke rier og trykketrang frem til kl var litt over 15, da ble det bestemt vakum. Ungen kom 15.24, med 39 (!) cm hodeomkrets. Kort oppsummert: 12,5 time med vonde rier og ble toppet med en vakum. Liten følelse av kontroll..

Nr 2: Uke 37+0, litt småvond kynner ca 00.15..fortsatte den natten med litt ekstra vonde kynnere, fikk endelig et par rier i 06-tida..såpass "vondt" at jeg skjønte det var noe mer enn bare kynnere. Står opp og sier "Jeg lurer på om jeg kanskje har hatt noen rier", og idet jeg sier det HYLER jeg til idet pressriene overmanner meg fullstendig..da var kl 07.00 ca..endte med ambulanse sirener og blålys, kom inn med fullåpning og fødte 15 min etter ankomst fødeavdelingen. 1 time og 40 min fra første skikkelige rie. Sinnsykt intenst, grusomt vondt og null følelse av å takle det som skjedde..

Nr 3: Uke 39+2, litt menssmerter i 11-tida, deretter sakte økende vondt for hver rie. Ringte fødeavdelingen kl 14, ble beordret inn på grunn av forrige styrtfødsel. Kjøreturen gikk fint, tok ca 30 min, idet vi går ut av bilen øker det på noe veldig. 50 minutter senere ble han født. Jeg fikk lystgass og følte jeg klarte å puste meg gjennom rienetil tross for at de var veldig vonde, følte jeg styrte pressingen veldig godt selv, og fikk ta tak i babyen og løfte han opp på magen selv :D En helt fantastisk fødsel, som jeg gjerne hadde opplevd en gang til :D

Fødsel nr 3 var den beste her, til tross for at han var den største på 4.5kg, 54cm og stjernekikker. Alle mine fødsler har vært raske, men med nr 3 gikk vannet kl 1 på natten, hadde hatt ca kun 5 (mindre vonde) rier da jeg ble sjekket en time senere, hadde da 7cm. I og med han var stjernekikker tok det lenger tid for han å komme ned, så det "dro" ut litt, men fikk gode pauser(10 min mellom noen), og da går det jo greit. Han var ute etter 11min pressing, 2t og 20min etter vannet gikk. :) måtte ikke sy et eneste sting!

Han kom i uke 39+6, nr 2 kom 40+6 og nr1 40+2 !

Fødsel nr 2 ble for intens for meg, da haglet det på uten pauser, det tok 3 timer fra jeg skjønte det var igang til han var ute, men bare 1 time i smertehelvete, men da var det null pauser altså, så.. Jo nr 2 var værst :p

Last edited:
Kjenner jeg gruer meg litt nå til fødsel nr 3. Nr. 1 tok 25 timer og nr. 2 var ute på 4 timer. :)

Opp

Nr. 3 var den desidert beste! Revnet ikke, og hadde mye mer kontroll, til tross for at det gikk enda fortere enn med nr 1 og 2.

Nr. 3 var helt perfekt :) Første fødsel var fæl, nr.2 gikk aaaaaalt for raskt, mens nr.3 var skikkelig fin :) Varte akkurat lenge nok, ingen rifter, ikke antydning til så mye som et skrubbsår engang :P

Back
Topp