Hvordan var din 3. fødsel?

Pippuri

Blir kjent med forumet
I forhold til de to forrige?

Er det vanlig at det går lettere for seg, med mindre rifter og færre komplikasjoner? Eller har tidligere fødsler ingenting å si?

Har to helt greie fødsler bak meg. Den første lang, seig og vond, men den gikk helt ok. Den andre var raskere. Revnet godt begge gangene, men ingen ruptur.
Kjenner ikke jeg gleder meg til fødsel nr 3, men må jo gjennom det også. Hva var din erfaring?

Min fødsel nr 3 var heeeelt forferdelig :p 3,5 time fra første ri til ungen var ute, alt for intens for min del. Men ingen rift og ingen komplikasjoner :) fra 3 cm til ungen var ute tok det 1t og 19 minutt så veldig intenst:)

Tja. Hun kom en uke etter termin, lik førstemann og enda raskere. Under 1 time fra første rie til hun var ute.
Ingen rifter og fred og fordragelighet som de to andre. Ingen luring her i gården.

Syns fødsel Nr 2 var finest. 1,5 timer gav meg litt mer pustepauser og fokus.
Jordmor sa at hun så dette kom til å gå for raskt til at jeg ville klare å roe innimellom. Det hadde hun rett i.

Nr.2 og nr.3 var ganske like. Nr.3 var 1 time kortere :-)

Nr.2 tok ca 3 timer
Nr. 3 tok 1 time og 50 min

Hehe...det vil du ikke vite:P
Etter 2 enkle fødsler endte tredje med total morkakeløsning og katastrofesnitt... Baby levde ikke da han kom ut, men de klarte heldigvis å gjenopplive ham:)

Jeg har ikke 3 barn, men min mor har 3 fødsler bak seg.

Nr 1 kom 2 mnd før tiden med keisersnitt da morkaka var på vei ut først og navlestrengen rundt halsen.

Nr 2 hadde premature rier, men er født på termindato. Lett og fin fødsel.

Nr 3 kom 3 uker etter termin, ble satt igang tok lang tid og var helt grusom.

Kan tru vi har fått høre om den siste fødselen da min bror er født rett før jul og mamma ville hjem til oss te jul så hu krangla seg til igangsetting :P

Den tredje for meg var desverre min værste fødsel. I forhold til de to andre. Dette gjorde så jeg ikke skulle ha fler barn ;) men etter 5 år så ble jeg gravid igjen :) 17+1 idag :p og gruer meg ikke til fødselen:) tror kroppen automatisk glemmer en del av smerten selvom man tror man husker det ;)

Den var verst.
men det henger nok sammen med at jeg ble satt i gang.

Den var fin, men synes det var den vondeste. (Kanskje jeg tenker det siden det er den jeg husker best, hadde også svangerskapsforgiftning)
Ca 1 time fra første ri til han var ute.

Den desidert verste. Så intenst å vondt at eg huske det ennå, snart 4 år siden! Nå er nr 4 på veg å har alrede begynt å grue meg å er i uke 10 haha! Ingen rifter da

Nå fikk jeg nesten lyst å legge tankene om nr 3 på hylla [emoji51][emoji13]

Den var definitivt kjappest og vondest, men ingen rift (Sydde noen få pyntesting med nr 1 og kun ett sting med nr 2). 1 t og 20 min fra 4 cm til hun var ute, bare 3 timer etter de tok vannet for å sette meg igang. Hadde nesten ikke rier før 3 cm, så sa det pang! Greit å være fort ferdig, men følte ikke jeg hadde kontroll som de to første gangene.

I forhold til de to forrige?

Er det vanlig at det går lettere for seg, med mindre rifter og færre komplikasjoner? Eller har tidligere fødsler ingenting å si?

Har to helt greie fødsler bak meg. Den første lang, seig og vond, men den gikk helt ok. Den andre var raskere. Revnet godt begge gangene, men ingen ruptur.
Kjenner ikke jeg gleder meg til fødsel nr 3, men må jo gjennom det også. Hva var din erfaring?
Min fødsel nr 3 var veldig rask og revnet ikke :) revnet med de to andre. Hadde "rier" ca 2t før jeg reiste inn på sjekk (pga styrt fødsler) de riene var kjempe svake . Jeg var usikker på om det var mageknip eller virkelig rier. Men tok tiden , og da var de regelmessige.. Kom inn med 4cm. Babyen var ute på 1t og 45 min. Veldig glad jeg reise inn :)

Min 3 fødsel var helt FANTASTISK :).

Med nr 1 ble jeg satt i gang 2 uker på overtid, fikk tabletter og fikk ikke egne rier så de måtte sette drypp og barnet ble til slutt tatt med sugepropp. Vannet ble tatt halv syv om kvelden og barnet ble født 05:10. Fødselen tok 10.5 time fra de tok vannet :)

Med nr 2 fikk jeg alvorlig svangerskapsforgiftning og ble satt i gang pga det. Hadde ikke sett for meg hvordan den fødselen kom til å bli. Men fra vannet gikk av seg selv om kvelden 20:45 til riene begynte gikk det 15 minutter. Barnet ble tatt med tang og jeg fikk ikke lov å presse pga blodtrykket. Kom til verden 3 uker før termin. Fødselen tok 4 timer og 35 minutter fra vannet gikk :)
Sa kort tid etter fødselen at jeg skulle ikke ha flere og visst mannen hadde ønske om flere så fikk han
finne seg en annen som kunne gi han flere ;).

Men nr 3 så fikk jeg lov å bli satt igang dagen etter termin (etter eget ønske) pga forrige fødsel.
Ble ballong og etter den falt ut fikk jeg egne rier og de stoppet med å gi meg tabletter. Men siden det ikke skjedde noe mer så tok de vannet kl 9 om morningen. Kl 11 var jeg i aktiv fødsel og kl 15:15 kom barnet til verden :). Fødselen tok 4 timer fra jeg var i aktiv fødsel :)
Ingen epidural og kun å ta vannet som hjelpemiddel. Absolutt drømmefødsel :)

Dette var absolutt den beste fødselen og det er vel kanskje derfor vi er starta på drømmen om nr 4 :).

Den var best :) Nr 1 var ks pga sf i uke 30. Nr 2 måtte jeg settes i gang etter langvarig vannavgang uten rier. Helt forferdelig og endte med vakuum og masse sting. Nr 3 gikk fort, var mindre smertefullt og fikk kun noen små rifter. Men her satt morkaka fast så ble rett på operasjonsbordet 1 time etter for utskrapning.

Mange med raske tredjegangsfødsler her visst! Rekker man epidural når man føder på et par timer? Min fødsel nr to varte ca 5 timer og jeg fikk epidural ved 6 eller 7cm. Den virket på riene, men ikke på smertene av hodet når babyen skulle ut - og det var helt grusomt. Nå er jeg redd jeg ikke skal rekke å få epidural.

Min tredje fødsel var den beste. :)
De to første gikk kjapt, litt over fem timer og andremann tok halvannen time. Grudde meg veldig til tredje fødsel, siden jeg synes den andre var hakket for intens. :p
Det de sier om at tredje er en luring stemte på meg i hvert fall, gikk med maserier og vondter, 3-4 cm åpning og spent vannblære en stund før det skjedde noe. Var også innlagt på sykehuset pga uregelmessige rier natta før "the real deal", men det stoppet bare opp. Ble sendt hjem på tirsdag, kl 04.40 på onsdag morgen gikk vannet i senga hjemme. Reiste rett på sykehuset, men riene lot vente på seg. Ble til slutt satt på drypp, og da gikk det fort, en time senere var han ute. :) Raskt og intenst denne gangen også, men følte likevel at jeg hadde mye bedre kontroll. :)
Fikk veldig trykketrang ved 8cm, så fikk beskjed om å holde igjen og puste, men det var neimen ikke lett. På neste pressrie kom han ut. Jordmor fryktet at jeg hadde revnet en del, men jeg slapp unna med et par pyntesting.

Back
Topp