Hvordan valgte dere å fordele permisjon?

Lykkex2

Andre møte med forumet
Hvordan valgte dere tvillingforeldre å fordele permisjon?
Var dere mye hjemme sammen? :)
 
Hvordan valgte dere tvillingforeldre å fordele permisjon?
Var dere mye hjemme sammen? :)
Far tok 2 uker etter fødsel, jeg tok/tar de 4 mnd med tvillingukene for å forlenge min egen perm.
Ville ventet å sett an barna ift hva dere trenger.
Noen trenger å ha far hjemme i 4 mnd i starten, andre trenger en mnd eller to, mens noen klarer seg uten noe ekstra.
Får man kolikkbarn eller to med svært ulike behov, samt det er de første barna, så ville jeg hatt far hjemme en stund.
 
Far tok 2 uker etter fødsel, jeg tok/tar de 4 mnd med tvillingukene for å forlenge min egen perm.
Ville ventet å sett an barna ift hva dere trenger.
Noen trenger å ha far hjemme i 4 mnd i starten, andre trenger en mnd eller to, mens noen klarer seg uten noe ekstra.
Får man kolikkbarn eller to med svært ulike behov, samt det er de første barna, så ville jeg hatt far hjemme en stund.
Takk! Første barna for oss - så vi heller litt mot å i alle fall ha far hjemme i 8 uker med en gang
 
Her var far hjemme med oss fram til de var ca 12 uker gamle. De fire første ukene hadde han pleiepenger siden de er prematur og jeg ikke hadde rett på det pga AAP, så tok han ut de to ukene en får i fra jobben når vi kom hjem i fra sykehuset. Deretter tok vi 6 uker av tvillingukene til far sånn at vi var hjemme begge to. Jeg tok resten for å forlenge egen permisjon. Vi så det veldig an ukene etter at vi var kommet hjem. Far kunne nok ha reist tilbake på jobb litt tidligere, men jeg er veldig glad han ble såpass lenge hjemme sammen med oss. Dette er våres første også:)
 
Vi har planlagt å gjøre det slik; termin 17.08. Begge 17.08-01.11
Jeg 01.11-26.02
Samboer 01.03-07.05 (jeg tar tre uker ferie 01.03-21.03)
Jeg 10.05-01.09 (her tar jeg ut en del ferie også)

Samboer er lærer og har en del fridager i slutten av mai, pluss 8 uker sommerferie.
 
Håper vi får litt hjelp fra familien i første tiden hjemme, slik at vi kan forlenge permisjonen med de 17 ekstra ukene. Har termin 25. februar og kommer mest sannsynlig til å føde tidligere i februar eller sent i januar.. det klaffer ikke så bra med barnehageoppstart :depressed:
 
Enn så lenge har mannen 6 av ekstra ukene, der alle/de fleste blir tatt etter fødsel. Jeg har forlenget permisjonen med årets ferie, da jeg har vært helt og delvis sykemeldt siden mars.
Jeg tar neste års ferie etter jeg er ferdig med permisjon (inkl 11 ekstra uker og evt ekstra uker mannen ikke har brukt). Mannen tar full permisjon fra neste sommer til barnehagestart, for så ha gradert uttak utover høsten
 
Her kommer nok far til å ta ut en del av tvillingukene etter fødselen. Har termin 20.februar og har to fra før. En på snart 6 år en på snart 10mnd. Så her trenger mor all hjelp hun kan få
 
Her fikk far 1 uke betalt fra jobb ifm med fødsel, tok så 15 uker sammen meg, jeg tok resten av permisjonen.
 
Hei,
Har dere brukt de felles 17 ukene når begge to kan være hjemme samtidig (og så vidt jeg forstår med 100 % foreldrepenger begge to)? Leste dette på Babyverden: "De fleste tvillingfedre/partnere tar ut foreldrepengeperioden når mor og barn kommer hjem fra sykehuset. Da er de to om stell og rutiner den første tiden. Med de nye reglene for foreldrepenger og foreldrepermisjon anbefales mor og far/partner å være hjemme samtidig i de ekstra 17 ukene"
https://www.babyverden.no/gravid/tv...ler-flere-tvilinger-eller-kanskje-trillinger/

Finner ingen informasjon om det på NAV.no. Om noen kan finne riktige NAV-sider, blir veldig takknemlig! :angelic:
 
Back
Topp