hvordan unngå å revne!?

lillemolla

Gift med forumet
Jeg gruer meg bare til en ting under fødselen og det er dette med klipping.er så fryktelig redd for å revne mye eller bli klipt i.er det noen fødestillinger eller ting som jeg eller jordmor kan gjør under selve fødselen som kan unngå at en revner?? har hørt om flere som har blitt klipt for så å høre etterpå at det egentlig ikke var nødvendig..jeg skal nok tåle at en sprekker litt men kunne godt tenkt meg å slippe¨å bli snittet opp!! noen som har noen tips!!

De har gått bort fra å klippe hvis det ikke streng tatt er nødvendig fordi revning gror bedre. Jeg sa ifra til jordmor alle gangene også at jeg vil heller revne fra rompa til nakken enn å bli klippet og det ble respektert. Ved første fødsel lå jeg med bena i bøyler (anbefales ikke hvis du ahr bekkenløsning) og hadde pressrier i litt over en time. Hodet sto fast i litt over 20 min midt i åpninga og hun sa hun kanskje måtte klippe. Med mye om og men fikk jeg ut venstre foten av bøylen og sparket saksa rett i veggen. Ikke noe klipping på meg nei og dte viste sge at hun ikke trengte det i ettertid. Fikk bare noen rifter som krevde noen sting etterpå. De siste gangene har jeg ligget på siden/ sittet i vanlig seng og født og jeg har ikke revnet eller klipt noe som helst[:D] Er nok ingen oppskrift for å unngå det tror jeg, men snakk med jordmor om det når du er på kontroll neste gang[;)] Hun har sikkert noen gode ord å komme med.

jeg fikk et råd fra jordmor om å smøre meg i underlivet med jordnøttolje flere ganger daglig de 3 siste månedene, da jeg fødte jenta mi måtte jeg bare sy 1 innvendig sting, huden var myk og elastisk, så nå smører jeg for harde livet[:D]

Jeg har kjøpt en sånn fødselsforberedende olje på helsekoste (fra Wel.... ett eller annet navn). Akkurat begynt å smøre hver kveld nå, så får vi se... Er hvertfall verdt forsøket, for har absolutt ikke lyst til å revne[&o]

Jeg skulle bli klipt egentlig. Fikk en sprøyte der henne skulle klippe og fikk beskjed om at neste gang jeg fikk en pressri så hold igjen ikke press så klipper vi etter den rien. Men så kom den press rien og jordmoren skrek: IKKE PRESS og jeg tok i som bar ef og pressa og i den rien kom Jenny ut med en fart som var helt sykt, hehe. Da sa jordmoren forsent og lo. På grunn av henne ikke rakk og klippe måtte jeg sy 6 sting noe jeg hadde sluppet hvis henne hadde klippet. Men jeg merket ikke en gang at jeg revnet :)

Jeg tror ikke det er dette du vil høre, men min erfaring er at uansett hvor mye man smører
og styrer på, så hjelper ikke dette mot å revne....
Jeg har selv revnet ved begge fødslene mine, og jeg har gitt streng beskjed om at jeg ikke
SKAL klippes. Såret gror bedre dersom man revner naturlig, og sannsynligheten for at det
dannes en arr-kant er mindre også.

Skjønner at du er redd for å revne... men som trøst kan jeg si at man ikke kjenner det.
Og det er ikke alle som revner heller. Så du får prøve å tenke positivt, og håpe på det beste.

Lykke til!

tror selv det er bedre å bli klippet kontrollert enn å revne ukontrolert... måtte klippe selv da jeg fødte å kjente det ikke engang,babyen kom ut på den ria de klipte så det var en befrielse [:)]

Jordmor sa til meg at det var lettere for de å kontrollere om man brukte ei stilling hvor de hadde god oversikt.. Men det kommer jeg ikke til å ta 100% hensyn til, fordi jeg vil heller bruke en stilling som fungerer godt for meg og babyen..

Jeg vil helst unngå å bli klippet og sa det på en samtale jeg var hos JM. Hun mente garantert at det hjalp å smøre seg med jordnøttolje de siste mnd. Varme omslag der nede, når pressriene meldte seg skulle oxo hjelpe... Og at det er viktig å høre etter hva de sier - om når du kan presse og ikke presse osv. [;)]

Når du ligger med pressrier så kan du jo prøve å holde igjen hvis du klarer[8|][8|][8|] De fleste har vel ikke kjangs til å holde igjen noe som helst når de setter inn... Jeg hadde ihvertfall ikke det noen av gangene[;)] Tror ikke det er noe som forebygger revning, men det er god smertelindring i varme kluter nedentil under pressriene. Erfarte det for 2 1/2 uke siden[:D]

jeg hadde ikke hørt om noe olje eller smøre seg.. revnet jeg også og måtte sy to sting. det syns jeg var vondt[:@]

Man må jo nesten reine med det da du faktisk skal ha et lite menneske ut det... Tro meg du kjenner ingenting.. Jeg måtte bare sy ett sting (førstegangsfødene)..

Jeg grudde meg også mest til å revne.. grudde meg faktisk kjempe masse til hele fødselen..men til neste gang skal jeg ikke grue meg..det er jo selvfølgelig vondt når det står på..men ikke noe og gå å grue seg til..for det er mer fantastisk, og glemt med enn gang det er over.. [;)]

Jeg smørte meg ikke noenting før mine fødsler, og jeg måtte kun sy 2-3 pyntesting. Var ikke så galt det da. Merket da det sprakk litt, og det var ikke godt, men utrolig fort glemt. [;)]

Verre var det da jordmor ville sy pyntestinga før bedøvelsen virka....[&:]

det er bra at du spør om det for det har jeg også lurt på[:o]
jeg grudde meg også veldig til å måtte klippe vis jeg må det men siden folk sier at de har sluttet å klippe så er det en mindre ting å grue seg til. jeg er også veldig redd for å revne.. får håpe at jeg ikke gjør det[;)]

Jeg revna også til store gullmedaljen.... (total ruptur) men synes ikke det var noe traumatisk jeg. Eneste dumme var at jeg ble sendt rett opp på operasjonssalen etter fødselen og knapt fikk holdt lillegutt først. Har ikke hatt noen store problemer i etterkant og det har grodd kjempefint.

Ikke noe poeng i å gå og grue seg alt for mye med tanke på dette. Er ikke så alt for mye du får gjort fra eller til uansett. Revner du så revner du.... Det gror fint igjen etterpå.

Lykke til da!

ORIGINAL: skytte76

Når du ligger med pressrier så kan du jo prøve å holde igjen hvis du klarer[8|][8|][8|] De fleste har vel ikke kjangs til å holde igjen noe som helst når de setter inn... Jeg hadde ihvertfall ikke det noen av gangene[;)] Tror ikke det er noe som forebygger revning, men det er god smertelindring i varme kluter nedentil under pressriene. Erfarte det for 2 1/2 uke siden[:D]

Jeg klarte å holde meg for å presse.. hadde 9 cm åpning og pressrier, men det var for tidlig å "hjelpe" til, derfor lå jeg å pustet som en hvalross for å unngå det.. gikk ganske greit en god stund og jordmora sa jeg var flink.. Sånn skulle jeg holde på helt til jeg ABSOLUTT ikke klarte å la vær å presse.. Og når jeg endelig lot meg selv begynne å jobbe var det bare helt herlig!! Da skjedde det ting.. tror han var ute i løpet av 20 min eller noe.. ikke vondt, bare godt å få jobbe litt selv!.. Pressriene er akkurat som om man må skikkelig på do.. Jeg sa til jordmor at nå får jeg den følelsen som om jeg må på do, så jeg tror jeg har pressrier... Da sa ho, nei det tror jeg er for tidlig (sist hun sjekket så hadde jeg 7 cm åpning), men så sjekket hun og da hadde jeg som sagt 9 cm og ho måtte si seg enig at det var nok pressrier alikevel.. Men en ting skal være sagt og det er at man er ikke i tvil når de kommer for fullt..he,he.. Gutten min fikk jeg forresten i sept 04..
venter gutt igjen=)

Nå er det sånn at ikke alle revner. Jeg hadde bare en liten rift.[:)]
Lykke til med fødselen alle sammen!

ORIGINAL: jannelille

tror selv det er bedre å bli klippet kontrollert enn å revne ukontrolert... måtte klippe selv da jeg fødte å kjente det ikke engang,babyen kom ut på den ria de klipte så det var en befrielse [:)]

jeg er enig med det! ble klippet selv,men kjente det ikke,siden de gjorde det i en pressrie. sydde seks sting og har ingen varige men!![:)]

Jeg ble også klippet, sydde 5 sting og det tok ca 6 uker etter fødselen så så det ut akkurat som før.Tror det er veldig individuelt hvordan såret gror både om man klipper og revner.Men hos meg gikk det kjempefint.Jeg måtte klippe pga at skuldrene til Martine satt fast og hun hadde vært uten luft i fire minutter siden hodet allerede var ute, og navlestrengen klemte litt på halsen.Siden det begynte å bli litt dramatisk så klipte de heller og røsket henne ut.Heller stygt arr og jente mi lever og er frisk enn at jeg skal se fin ut nedentil.Er ikke det som betyr noe for meg iallfall.Uansett så er det jo helt fint igjen, Det blir bare en bonus for meg det[:D]

Back
Topp