Hvordan teste / tempe for eggløsning?

Moonstone

Betatt av forumet
❤️ Septemberlykke 2020 ❤️
Kan noen gi meg litt innføring til hvordan man finner ut når man har EL. Jeg har sluttet på pilla i litt over en måned. Ikke fått tilbake mensen og ikke gravid. Ønsker ikke å vente på at syklusen normaliserer seg og vil sjekke selv om jeg har EL eller ikke i mellomtiden. Har aldri gjort dette før så vet ikke hvordan jeg skal gå fram.

Lurer på:
- Hva fungerer best? Temping eller testing?
- Hvilke apper bruker dere og hvordan fungerer de? Hvordan leser de av testene?
- Hva trenger jeg for å begynne?
- Annet jeg må tenke på?
 
For min del er ikke temping noe for meg. Jeg står ikke opp til samme tid hver dag og sover like mange timer hver natt slik at det lar seg nok ikke gjøre. Jeg liker å bruke EL-tester i tillegg til at jeg har clearblue fertilitetsmonitor. Jeg legger inn strimmeltestene i Premom, men ser jo egentlig selv når jeg får LH-stigning og når den peaker, så det er litt unødvendig for min del, men da har jeg full oversikt over hver måned.
Jeg har en urinprøvekopp som jeg tisser i og så dypper jeg strimmelen (eller monitor-stavene) i urinen og leser av. Enkelt og greit.
Hvis du skal tempe må du kjøpe et termometer med to desimaler.
 
Det beste er nok testing i kombinasjon til temping. Testing sier at det nærmer seg el, temping bekrefter at egget har sluppet :) jeg gjør selv begge deler. Jeg pleier å tempe ca kl 07 på morgenen, men pga dagvakter blir det av og til kl 06. Likevel er det ikke noe problem å finne el :)
Jeg bruker premom for eltestene, fertility friend for tempingen.
Ellers er det som aprilsol sier, jeg har også uringlass som jeg dypper testene i. Og tempmåler med to desimaler :)
 
Kan noen gi meg litt innføring til hvordan man finner ut når man har EL. Jeg har sluttet på pilla i litt over en måned. Ikke fått tilbake mensen og ikke gravid. Ønsker ikke å vente på at syklusen normaliserer seg og vil sjekke selv om jeg har EL eller ikke i mellomtiden. Har aldri gjort dette før så vet ikke hvordan jeg skal gå fram.

Lurer på:
- Hva fungerer best? Temping eller testing?
- Hvilke apper bruker dere og hvordan fungerer de? Hvordan leser de av testene?
- Hva trenger jeg for å begynne?
- Annet jeg må tenke på?
Jeg vil tro at det som AnneS sier at det beste er kombinasjon av både testing og temping.
En test kan bli positiv fordi kroppen gjør seg klar til el, men den viser ikke at du helt sikkert har el. Så du kan få positiv el-test uten å få el.
 
For min del er ikke temping noe for meg. Jeg står ikke opp til samme tid hver dag og sover like mange timer hver natt slik at det lar seg nok ikke gjøre. Jeg liker å bruke EL-tester i tillegg til at jeg har clearblue fertilitetsmonitor. Jeg legger inn strimmeltestene i Premom, men ser jo egentlig selv når jeg får LH-stigning og når den peaker, så det er litt unødvendig for min del, men da har jeg full oversikt over hver måned.
Jeg har en urinprøvekopp som jeg tisser i og så dypper jeg strimmelen (eller monitor-stavene) i urinen og leser av. Enkelt og greit.
Hvis du skal tempe må du kjøpe et termometer med to desimaler.
Jeg tror det passer dårlig for meg å tempe også. Har et barn som våkner ofte så jeg gjør det samme og vanskelig å gjøre noe selv i starten av dagen uten barnet.

Hvordan leser premom og fertilitetsmonitor av testene? Tar man bilder og legger inn i appen? Og monitor går testen rett i?
 
Det beste er nok testing i kombinasjon til temping. Testing sier at det nærmer seg el, temping bekrefter at egget har sluppet :) jeg gjør selv begge deler. Jeg pleier å tempe ca kl 07 på morgenen, men pga dagvakter blir det av og til kl 06. Likevel er det ikke noe problem å finne el :)
Jeg bruker premom for eltestene, fertility friend for tempingen.
Ellers er det som aprilsol sier, jeg har også uringlass som jeg dypper testene i. Og tempmåler med to desimaler :)
Hva er det med temperaturen man ser etter? Jeg våkner veldig forskjellige tider og mye i løpet av natta. Får nok ikke tempet før jeg er på badet. Er det for sent?
 
Hva er det med temperaturen man ser etter? Jeg våkner veldig forskjellige tider og mye i løpet av natta. Får nok ikke tempet før jeg er på badet. Er det for sent?
En ser etter tempstigning, legger ved et eksempel av en av mine grafer som viser det. Før og etter el. Å tempe er det første man skal gjøre før noe som helst, kroppstemp øker så fort man begynner å bevege på seg :)
Jeg vet flere som har små barn som temper. Selv om det er veldig humpete på grafen, så finner de som oftest el likevel :)
 

Vedlegg

  • Screenshot_20231122-153606.png
    Screenshot_20231122-153606.png
    249,8 KB · Visninger: 33
Jeg tror det passer dårlig for meg å tempe også. Har et barn som våkner ofte så jeg gjør det samme og vanskelig å gjøre noe selv i starten av dagen uten barnet.

Hvordan leser premom og fertilitetsmonitor av testene? Tar man bilder og legger inn i appen? Og monitor går testen rett i?
Fertilitetsmonitoren har egne staver som jeg stikker inn og som den leser av. Den må man bruke daglig fra ganske tidlig i syklus (for min del som har EL på syklusdag 21 med letrozol, kan jeg bruke monitoren fra syklusdag 13 for eksempel for da bruker jeg 8 tester i måneden) og så viser den lav frem til man får en østrogenstigning, så viser den høy og så maksimal. Hos meg viser den høy i 4-5 dager ser det ut til før maksimal.

Premom regner ut ratio mellom teststrek og kontrollstrek på de vanlige strimmeltestene. Den er ikke 100% pålitelig, men man kan endre ratio selv hvis den er feil.

Her er min forrige syklus i premom
 

Vedlegg

  • Screenshot_20231122_161549_Premom.jpg
    Screenshot_20231122_161549_Premom.jpg
    355,8 KB · Visninger: 44
 J
Hva er det med temperaturen man ser etter? Jeg våkner veldig forskjellige tider og mye i løpet av natta. Får nok ikke tempet før jeg er på badet. Er det for sent?
Jeg har ladycomp liggende på nattbordet og tar den i munnen så fort jeg åpner øynene. Det tar kanskje 20 sekunder å måle temp og den lagrer målingene og lager graf. Koster litt vel og merke....
 
 J

Jeg har ladycomp liggende på nattbordet og tar den i munnen så fort jeg åpner øynene. Det tar kanskje 20 sekunder å måle temp og den lagrer målingene og lager graf. Koster litt vel og merke....
Wow, ja den var litt i det stiveste laget akkurat nå. Fungerer den bra som «prevensjon» også? Hadde vært fint å ha noe som er raskt og som lagrer selv ja. Jeg har veldig begrenset med tid på morgenen.
 
Begynn først med pinne tissing . Det er jo veldig lovende og sikkert . Så kan temping komme litt etter hvert . :Heartred
Temping er vanskelig og tidkrevende synes jeg . Tempa fra munnen og det kan bli feil om man ligger å gaper i søvne . Liker ikke putte ting i ræva eller høna . Og har en unge som typisk våkner før jeg skal tempe og da blir det feil temp . Så mye bedre å tisse på pinne . Fått klaff tre ganger med el test :)
 
Begynn først med pinne tissing . Det er jo veldig lovende og sikkert . Så kan temping komme litt etter hvert . :Heartred
Temping er vanskelig og tidkrevende synes jeg . Tempa fra munnen og det kan bli feil om man ligger å gaper i søvne . Liker ikke putte ting i ræva eller høna . Og har en unge som typisk våkner før jeg skal tempe og da blir det feil temp . Så mye bedre å tisse på pinne . Fått klaff tre ganger med el test :)
Takk! Jeg skal starte der også se hvordan det blir. Bruker du også Premom?
 
Takk! Jeg skal starte der også se hvordan det blir. Bruker du også Premom?
Ja, premom . Er veldig fornøyd med den . Har prøvd andre , men de sier el osv mye tidligere. Premom er enkel synes jeg :) brukt den nå siden mars . Har prøvd nå dette året og hatt to MA og en kjemisk . Så hvert veldig spennende å bli kjent med kroppen sin i voksen alder hahaha :hilarious: nå er jeg 4dpo så lider meg gjennom dpo land ..
 
Et spørsmål til om eggløsningstest! Babyplan sier at man skal ta to hver dag. Stemmer dette? Blir mye penger på disse testene
 
Et spørsmål til om eggløsningstest! Babyplan sier at man skal ta to hver dag. Stemmer dette? Blir mye penger på disse testene
De fleste tar en om dagen (helst ettermiddag), og starter med to om dagen når det begynner å bli sterkere strek på test :)
 
Back
Topp