Hvordan tar DERE permisjon??

Lykkeline

Glad i forumet
Januarhula 2014
Jeg sitter nå med disse papirene fra NAV og teller uker, mødrekvote, pappauker, fellesuker og innimellom skal jeg ta ferie...da får jo jeg 4 uker oppå mine allerede 35 uker...og skulle gjerne vært hjemme lenger enn det pga amming og sikkert ikke bhg-plass....pappa har 14 uker...og vurderer om vi skal ta noe permisjon gradert...huff jeg finner ikke svar....arrgh...

Hva gjør dere?? Når har dere tenkt å starte i jobb igjen??
Jeg er lærer, permisjon starter 1.januar og jeg vurderer....

1. å starte i 50% jobb fra 1.aug...da med gradert uttak sammen med sambo, men da er hele vår permisjonstid ferdig i midten av november 2014...

2. å starte 100% jobb fra 22.09.2014 (da har jeg hatt mine 35 uker + 4 uker ferie) da må pappaen ta sine 14 uker pappaperm i 100% frem til 31.12.14

Det som er dilemmaet er at jeg bare har vikariat...har jobbet på samme sted i snart 4 år, men får bare årsvikariat hver gang....
....så står mellom barken og veden...selvfølgelig mest gunstig for de om jeg begynner å jobbe fra skolestart høsten 2014...men da er jo babyen bare litt over 7 mnd...hva med amming??
Og hva er best for de...at jeg begynner i 50% fra skolestart eller 100% etter høstferien?? (Har bedt om et møte med rektor, og det ville hun få til neste uke)

Jeg må selvfølgelig søke, standard hvert år nå:-/ men, men...
Søke 100% jobb, samtidig som jeg må søke 100%permisjon frem til høstferie, eller søke 100% jobb samtidig som jeg må søke 100% permisjon frem til midten av november (uke 47)

Hva gjør dere???

Jeg sitter nå med disse papirene fra NAV og teller uker, mødrekvote, pappauker, fellesuker og innimellom skal jeg ta ferie...da får jo jeg 4 uker oppå mine allerede 35 uker...og skulle gjerne vært hjemme lenger enn det pga amming og sikkert ikke bhg-plass....pappa har 14 uker...og vurderer om vi skal ta noe permisjon gradert...huff jeg finner ikke svar....arrgh...

Hva gjør dere?? Når har dere tenkt å starte i jobb igjen??
Jeg er lærer, permisjon starter 1.januar og jeg vurderer....

1. å starte i 50% jobb fra 1.aug...da med gradert uttak sammen med sambo, men da er hele vår permisjonstid ferdig i midten av november 2014...

2. å starte 100% jobb fra 22.09.2014 (da har jeg hatt mine 35 uker + 4 uker ferie) da må pappaen ta sine 14 uker pappaperm i 100% frem til 31.12.14

Det som er dilemmaet er at jeg bare har vikariat...har jobbet på samme sted i snart 4 år, men får bare årsvikariat hver gang....
....så står mellom barken og veden...selvfølgelig mest gunstig for de om jeg begynner å jobbe fra skolestart høsten 2014...men da er jo babyen bare litt over 7 mnd...hva med amming??
Og hva er best for de...at jeg begynner i 50% fra skolestart eller 100% etter høstferien?? (Har bedt om et møte med rektor, og det ville hun få til neste uke)

Jeg må selvfølgelig søke, standard hvert år nå:-/ men, men...
Søke 100% jobb, samtidig som jeg må søke 100%permisjon frem til høstferie, eller søke 100% jobb samtidig som jeg må søke 100% permisjon frem til midten av november (uke 47)

Hva gjør dere???

søke 100% jobb samtidig som jeg må søke 100% permisjon frem til midten av november (uke 47)
Skrivefeil....her skal det stå 50% permisjon frem til midten av november :-)

Veldig vansklig valg.
Her skal eg ta ut alle mine permisjonsveker, så tar eg ferie rundt alle røde dager. Disse røde dagene blir vist ikkje rekna med som ferie. Så tar ferie rundt påske tider, og på dager i mai. (Tar du ferie ei veka med to røde dager midt i veka, bruker me berre 3 feriedager. Sjølv om me tar ei veka ferie.) Er vel ikkje andre dager som der er røde dager? Da blir permisjonen strekt noen få dager lenger, håper det kan bli opp til ei veka. Blir litt ekstra bal å fylle ut alle ferieperiodene på søknaden, men det går vel.
Ellers tar eg ut 100% permisjon, i stedet for 80%. Man taper mykje peng på å ta ut 80% permisjon. Har man ca 300 000 kr i års inntekt, og tek ut 80% permisjon får man berre utbetalt 290 000 kr. Tar man 100% permisjon får mann utbetalt 300 000. Rart system, men sånn blir utrrkningen. Kan googla det, så kan du prøve å finne ut av kor mykje peng du tapar ut i fra inntekta di. Men eg skal prøve å spare så mykje peng eg kan kvar mnd, slik at eg kan ta ut ein del ulønna permisjon når mine veker er ferdige. Så eg håper eg greie å strekke permisjonen lengst mulig, men må sjå det litt an korlei økonomien blir.. Drømmen er å ikkje begynne å jobbe i gjen før januar 2015, og at far starter sin permisjon og tar sine ferieveker da. Er redd for at økonomien ikkje strekker så langt, men får prøve å ta ein billig sommerferie osv og spare ein del av feriepengene:)
Eg teke fire veker midt i permisjonen, så tar eg siste ferieveka når permisjonen er ferdig. Slik at eg får ei veka lenger på det og. Nav gir berre 4+1 veker med ferie, men dei siste dagane kan man begynne å ta dagen etter permisjonen:)

Blei sikkert langt og uoversiktlig dette, men håper du skjønner det:p ikkje så lett å skrive så lange innlegg med telefonen:p

Vil tru det er best for jobben din at du startar i august, i 100% stilling. Men det er heldigvis du som bestemmer kva du vil gjere. Men du får snakke med rektor, høyre kva jobben din seier. Så får du finne ein løsning som passer for dikka alle:)

100% dekning. Ferie rundt røddagene. 8 uker ulønnet permisjon, og rester av ferie. Da starter jeg på jobb igjen 5.Januar 2015, og pappa tar over i 14 uker. Så satser vi på b.hage plass er i boks til han er ferdig. :)

Sent from my iPhone using BV Forum

100% dekning. Ferie rundt røddagene. 8 uker ulønnet permisjon, og rester av ferie. Da starter jeg på jobb igjen 5.Januar 2015, og pappa tar over i 14 uker. Så satser vi på b.hage plass er i boks til han er ferdig. :)

Du skal ha 4 uker ferie eller?
Tror ikke jeg får det til økonomisk å ta ut ulønnet permisjon.
Vi skal ha 100% dekning...
Men det som jeg har rett på er vel 35 uker + 4 uker ekstra pga ferie inni de 35 ukene....altså 39 uker til meg...og 14 uker til pappaen, ergo blir det 52/53 uker tilsammen....mulig vi kan diskutere om jeg evt. skal ha en fridag eller to når pappaen tar sin permisjon...det er jo et økonomisk spørsmål...meeeeen, får jo kontantstøtte når barnet blir 1 år og ikke har bhg.plass....huff...syns det er så vanskelig å innvikla dette her..
Hvor mye er kontantstøtta på nå til dags?
Nå fikk jeg enda et problem som jeg ikke har tenkt på....arrghh... :-)

Sent from my iPad using BV Forum

Du burde kontakte ditt lokallag i Utdanningsforbundet. Etter 4 år i samme kommune har du krav på fast stilling i kommunen! Hvis du likevel ikke får fast jobb, og må søke på utlyste stillinger er det jo den best kvalifiserte som skal tilbys jobben, uavhengig om du har deler av tida i permisjon...

Du burde kontakte ditt lokallag i Utdanningsforbundet. Etter 4 år i samme kommune har du krav på fast stilling i kommunen! Hvis du likevel ikke får fast jobb, og må søke på utlyste stillinger er det jo den best kvalifiserte som skal tilbys jobben, uavhengig om du har deler av tida i permisjon...

Jeg vet...men de kan uansett ikke gi meg fast om det ikke fins faste stillinger å tilby...men skal nok høre ette ja!
Vi er flere i samme situasjon, og en dame til som har hatt vikariat i ett år, som er i samme situasjon som meg, gravid og skal ha permisjon fra 01.01.14...
Jeg tror nok jeg kan få jobb der, mest sannsynlig, men jeg må jo som sagt, søke og som du sier, den best kvalifisete får jobb!

Sent from my iPad using BV Forum

5 uker ferie i 2014 og 14 dager som jeg skal over få overført fra i år til 2014.

Jeg skal ta min kvote + felleskvoten + 2 ferieuker jeg ikke har tatt ut i 2013 + 5 uker ferie for 2014.

Skal ta ut 100% lønn men leve av 80% slik at vi har lengst mulig permisjon. Kommer til å sette av penger hver måned til at jeg tar 10 uker ulønnet perm.

Når pappaen har tatt fedrekvoten er vi kommet til mai/juni. Og så har vi jo 5 uker ferie hver den sommeren, men ønsker jo å ha hvertfall noe av ferien sammen. Skal søke bhgplass fra august. Så vet ikke om det blir noen uker uten lønn...

Det har vært et puslespill å finne ut av dette! :P Tror vi har kommet frem til en løsning som passer oss bra.
Vi har valgt 100% dekning og 49 uker.

Permisjon mor = 15.desember - 6. Juli.
Permisjon far = 7.Juli - 13.Oktober. (+ Mor ferie hele juli. Far har ikke krav på ferie til neste år)
Permisjon mor = 14.Oktober - 23. November.
Ferie mor = 24.November - 15.Desember

Satser på bhg-plass fra Januar. Jeg jobber 50% natt, så vi satser på at jeg IKKE jobber noen ekstravakter i desember, og kombinerer nattjobb med hjemmeværende den mnd/frem til bhg-start. 50% utgjør ikke så mange nattevakter, så tror det skal gå fint. :)

Jeg må spørre dere som allerede er inne på temaet; går det å "bestille" en rådgiver på mitt lokale nav-kontor for hjelp til utfylling og råd angående andre uoppklarte spørsmål?

Jeg må spørre dere som allerede er inne på temaet; går det å "bestille" en rådgiver på mitt lokale nav-kontor for hjelp til utfylling og råd angående andre uoppklarte spørsmål?

Det kan du helt sikkert. Jeg trakk bare vanlig kø lapp og fikk hjelp til å fylle ut:) men jeg bor på et lite sted hvor det ikke er så mye "trafikk", så det gikk veldig bra:)

Sent from my HTC One SV using BV Forum mobile app

Jeg ringte for å booke en time på mott lokale nav kontor og fikk da beskjed om at jeg måtte ta spørsmålene over telefonen. Man ringer da telefonnr som er spesifisert 'foreldrepenger'.

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Det er mye du kan spørre om på foreldrepenger chatten på nav sin side. Jeg spurte om alt der imens jeg satt å fylte ut papirene og fikk god hjelp.

Her har vi valgt 100% dekning, men er skummelt å ikke vite om man kan få barnehageplass tidsnok! :S

Vi velger 100% dekning, og legger opp til å sette av penger for ti ukers permisjon u/lønn + ferie. Da kommer jeg meg til 24. desember sånn ca! Så er det pappaperm frem til mars.. og håper på å kunne ha 80% stilling pluss bestemor til barnepass frem til barnehage i august. Men søker nok bhgplass fra januar av i tilfelle vi ser det ikke går..

Her skal jeg ta ut 100% permisjon, midt i juli tar jeg ut 4 ukers ferie så far kan ta over i fellesperioden da han ikke har opptjent seg feriepenger.. så har vi valgt det slik. Jeg starter på jobb igjen 1. september og far overtar 14 uker etter det. Så tar jeg ferie og fleksidager innomellom og får min mor til å passe ungen til over nyttår.

Så har jeg jo tilgode noen permisjonsuker (kommer an om ungen kommer før termin el ikke), så tar de ut i januar, så fordeles dette med ferie mellom jeg og mannen. Samtidig stiller mamma opp og hjelper oss. Håper vi innen sommer får barnehageplass. Men det er et rent puslespill, både økonomien og alt skal gå opp!

Back
Topp