Hvordan takle stress?

monaogmini

Glad i forumet
Jeg har en veninne som har alle mulige tegn på stress. Hun har det ikke bra, og jeg føler på meg at hun er på veg mot veggen. Hun har vert helt nede en gang tidligere, men har fungert greit til nå. Alt er et ork for henne, jobb, leilighet, fritid, netter, osv. Hun sover ikke, lider av kroniske skulder og nakkeplager og er sliten konstant.

Så er det noen her som kanskje har "lidd" av det samme og som har noen effektive tips og råd som jeg kan gi henne eller hjelpe henne med?

Jeg har vært sykmeldt en periode nå, nettopp på grunn av noe som ligner på det du beskriver. Nå har jeg startet litt på jobb igjen, veldig forsiktig i starten, med planer om å øke på etter hvert. Om alt er et ork og hun har smerter, bør hun oppsøke legen sin, som kan hjelpe henne videre på den måten som passer henne best. Som venninne kan du oppmuntre henne til det, og ellers stille opp for henne. Men hun trenger nok hjelp som strekker seg noe ut over din kompetanse.

sikker på at hu ikke har lavt stoffskifte og binyretretthet da???? Ville sjekka det jeg hvertfall... Jeg har mest sannsynlig det og det og har alle de symptomene (og noen flere og). Be henne ta en omfattende blodprøve hos legen slik at de kan gi en indikasjon på stoffskifte og binyrer. 
Masse god bedring til henne! 

Effektive tips har jeg desverre ikke, vil ha dem selv jeg 

har vert der selv og er på vi oppover.. det som hjalp meg var avlastning på ting og tang og gode folk som støttet meg rundt.. var ofte til legen også får å snakke om hvordan jeg hadde det og hva som evt kan hjelpe meg videre..

Kanskje du kan oppmuntre henne til å dra til legen og få en henvisning til psykolog for hadde mye av de tegnene selv og den veggen var ikke god og møte.Alt var et ork og jeg er hos psykolog nå,vært der i 2 mnd og det hjelper litt men er en lang vei igjen.Har avlastning på en del områder.
Du kan jo feks bli med når hun skal til legen,eller du kan ta ho med deg ut en tur sånn at ho får klarna tankene litt.

Hør med henne hva som gjør henne glad. Be henne gjøre de tingene i livet som gir henne et løft. Om det er sosiale ting med venninner, gå turer eller rydde og ordne hjemme (noen syns sikkert det er veldig ålreit, he he). Kanskje hun skulle begynt å trene yoga og lære riktige pusteteknikker og avslapningsøvelser? Hun får prøve å finne ut av hva som tynger henne mest ned og gjøre noe med det. Hvis det er jobben, bør hun kanskje vurdere å bytte jobb? Ikke sikkert hun trenger å bytte arbeidsfelt, men miljøet hun jobber i. Det kan være godt med nye impulser.
Ellers stiller jeg meg i rekken sammen med de andre her. Det kan være lurt å ta seg en tur til legen, evt få henvisning til psykolog. Sjekke blodverdier og se om det er noe som ikke stemmer.
Nå vet ikke jeg hvor venninna de bor, men hvis hun er i nærheten av Oslo finnes det en veldig ålreit lege i Nydalen. Han heter Roald Strand og er lege ved Kilden helse. Det er en privatlege så koster en del. Han tar blodprøver til den store gullmedaljen og sjekker alt! Du er inne i ca 40 min og snakker om alt fra sovevaner og spisevaner. Han kartlegger virkelig kroppen din. Det er absolutt verdt et besøk!

Takk for gode tips, gir denne en liten dytt og håper på enda flere svar

Kostholdsendring, trening YOGA!

Back
Topp