Hvordan takle slike trassanfall?

*Labambie

Forumet er livet
Nå har vi vært veldig "heldig" med snuppeluring, hun trasser svært sjelden. Når hun først gjør det virker det som om hun tar igjen for noen uker av gangen.. :-P

Jeg trenger noen gode tips og triks om hvordan man takler ting som dette. Hun kan ligge i senga med meg ved siden av seg, hamre meg i trynet samtidig som hun hyler "mamma du slår meg". Jeg trenger vel ikke si at jeg aldri har rørt ungen på den måten... Og det at hun skriker til hun spyr. Jeg må innrømme, disse anfallene er veldig slitsomme, både fordi hun er så voldsom og fordi hun virker helt blottet for noe annet enn sin egen vilje. Kan ikke diskutere noe med henne. Eks; i går kveld så våknet hun og klikka fordi hun ville se på film. Vi sier nei, og hylinga er i gang. Samme med slåing og sparking...

Æsj..sikkert ikke gøy!
Nå har gutten min aldri hatt sånn "annfall", med unntak av EN gang...han måtte slå av ps3 for klokka var mye og han skulle legge seg..da KLIKKA det for han..og det var FØRSTE GANG han slo meg...

Men hva med og rett og slett bare overse henne når hun har disse utbruddene? Bare gå fra henne..vise at hun får ikke oppmerksomhet ved sånn oppførsel?
Aner ikke jeg assa..har en gutt som aldri har hatt raseriutbrudd..hehe...Nå er han 5år da...vet ikke hvor gammel jenta di er..

Håper noen andre kommer med mer fornuftige forslag! Lykke til!!

Høres veldig kjent ut dette her gitt.

Vi gjør litt forskjellige ting etter hva han har gjort, men det går stort sett i å sette han på rommet. Noen ganger så bare overser vi han totalt og det funker som gull altså.

Hører han fortsatt ikke forsvinner Kosen hans og det er krise :P

Han slo meg i leppa så jeg begynte å blø en gang, fytti da ble han lei seg og skjønte virkelig konsekvensen av hva han hadde gjort. (leppa var riktig nok sprukket fra før så det skulle jo ingenting til, men det visste jo ikke han)  

Det som fungerer her er å fjerne barnet fra situasjonen og totalt ignorere ham.. Når han slår seg fullstendig vrang er det lite vits å snakke til ham, da må han bare få rase fra seg og så snakker vi sammen etterpå. Enkelte ganger begrenser jeg ham ved å sette ham på trappa og sier han får gjøre seg ferdig med å være sint så kan vi snakke sammen etterpå.. Setter han tilbake i trappa om han prøver å reise seg. (type time out) Går bort til ham med jevne mellomrom og prøver å få kontakt og snakke med ham, om han fortsatt hyler /slår/spenner går jeg bort igjen. Når han tilslutt roer seg (kan ta laaaang tid) snakker vi litt sammen og "gjør opp" så er vi ferdig med det... Dette har fungert her i huset i allefall og trasseanfallene har blitt mildere og mer kortvarig etterhvert.. Men det kan jo ha med alderen og gjøre også, nå snakker han mye bedre og kan lettere forklare hvorfor han er sint..

Høres kjent ut.. Vi har noen sånne anfall her..
Det som hjelper, er å bare overse henne, slår hun så setter jeg henne unna og forklarer at det er helt uaktuelt.. Så får hun ligge å slå i gulvet, hyle og skrike så mye hun bare orker..

Når hun roer seg litt, så setter jeg meg ned til henne også snakker vi om det som skjedde.. Hvorfor hun ble sint, hvorfor jeg ble sint osv..
Eller å si at det hjelper, er kanskje ikke helt riktig. .For hun fortsetter jo med det samme neste gang det er noe.. Men det er sånn vi gjør det her hvertfall

Forstår jeg deg rett så ligger hun da i din seng?

her takler vi disse på 2 måter.

1. i vår seng
Her får hun beskjed om at slår hun og ikke ligger å kose fint må hun legge seg i sin seng.

2. om et er i hennes seng.
Så sier jeg at da må hun ligge der selv, for hvis vi skal ligge å kose vil jeg ikke bli slått. Da går jeg heller opp.

Som regel så gir hun seg på første forsøk ellers skjer de tingene jeg har sagt.. Og da hyler hun som regel enda mer, men jeg er staere. Går ofte ned til henne og sier at jeg er her, jeg er glad i henne, men finner meg ikke i å bli slått.. Før jeg går igjen.

Har ikke noe lurt svar, men når jeg leser om trass nå så tenker jeg med en gang på en litt morsom reklame. Kanskje du kan flire litt og :p

Trass

AnaBanana skrev:

Har ikke noe lurt svar, men når jeg leser om trass nå så tenker jeg med en gang på en litt morsom reklame. Kanskje du kan flire litt og :p

Trass

hahahahahahahaha

Tror eg hadde tatt med meg ungen på rommet og satt meg der ilag med ho. Bare ignorert ho og av og til sagt: Når du er ferdig å være sint, så kan vi snakke litt, imens så bare sitter eg her og venter. 
Tror ikkje det er så mye å gjøre utenom å la de få rase av seg og IKKJE gi for mye oppmerksomhet mens det pågår. Vanskelig om man er ute blant folk, men da får man jo bare ignorere det og prøve å komme seg videre i det man holder på med.

Når snuppelura her trasser sånn så får hun beskjed om at om ikke hun slutter så blir hun plassert enten i gangen eller på rommet sitt, og der får hun sitte til hun slutter å gråte eller rett og slett sier unnskyld! dette er hvis hun har gjort noe hun rett og slett ikke har lov til som f.eks det å slå! hadde hun liggi i senga ved siden av meg og slått meg, så hadde hun fått beskjed om at det der gjør vi ikke, ikke lov å slå, hun hadde skulle fått bedt om unnskyldning ja, og ikke fått kommet opp i senga igjen før hun hadde unnskyldt seg! ellers så hadde hun bare fått vært på rommet sitt!

Jeg forlater åstedet:P
Gidder rett og slett ikke å være der.
Det resulterer bare i at jeg mister tålmodigheten og da blir jeg som oftest sint.
Hender seg de kommer etter, men da prøver jeg bare å overse de.
Altså, jeg prøver jo først å kommunisere på normalt vis, men det går jo ikke. Da stenger jeg de ut.

Når du skriver til hun spyr, får dere kontakt med henne? Hvis ikke, så er det lite dere får gjort under anfallene, bortsett fra å skjerme henne fra å skade seg selv. Hun vil kanskje bli holdt/få trøst når anfallet er over? Det er ganske vanlig. Det en kan gjøre i forkant er det forebyggende, men selv i hjem hvor en gjør det, er slike anfall vanlige blant noen barn i den alderen (i større eller mindre grad)

Du kan ta henne ut av senga straks hun oppfører seg slik, så lærer hun at kos i senga bare skjer når hun ikke gjør det. Snakk gjerne med henne om hvordan en skal være mot hverandre, men ikke i øyeblikket hun slår

Juliette skrev:
Når hun skriver til hun spyr, får dere kontakt med henne? Hvis ikke, så er det lite dere får gjort under anfallene, bortsett fra å skjerme henne fra å skade seg selv. Hun vil kanskje bli holdt/få trøst når anfallet er over? Det er ganske vanlig. Det en kan gjøre i forkant er det forebyggende, men selv i hjem hvor en gjør det, er slike anfall vanlige blant noen barn i den alderen (i større eller mindre grad)

Du kan ta henne ut av senga straks hun oppfører seg slik, så lærer hun at kos i senga bare skjer når hun ikke gjør det. Snakk gjerne med henne om hvordan en skal være mot hverandre, men ikke i øyeblikket hun slår

Dette var gode tips, tusen takk! Vi snakker ofte om at det ikke er lov å slå og slike ting, men virker som om i kampens hete at hun glemmer det... Hun skriker til hun spyr, jeg tror ikke det er noe forbundet med trass sånn sett, for det er noe hun alltid har gjort.. Jeg må si jeg synes det er vanskelig dette, og ekstra sårt blir det når hun sier "mamma slår meg"...

Men nå kjenner jeg deg så godt snuppa, at jeg VET du ikke slår "****-min"!  og det vet du og alle andre veldig godt og!! Hvis hun begynner å hyle til hun kaster opp, så ville jeg nok oversett henne der og da når det skjer.... for disse barna våre finner forferdelig fort ut hvordan de da kan få oppmerksomhet gitt!  Tror at hvis snuppa her hadde gjort det så hadde jeg oversett henne fullstendig mens hun hadde da spydd, så venta til hun hadde roa seg ned før jeg hadde snakka med henne!  Om "følelser" og slikt...  Spurt henne kanskje om "hun syntes hun fikk viljen sin akkurat nå? synes du det hjalp å tulle så innmari og ikke høre etter hva jeg sa?" etc... unngå å gi oppmerksomhet akkurat i det hun spyr ihvertfall, for da får de jo snudd situasjonen disse barna fra å fjerne det negative fokuset med at de f.eks ikke hører etter  til at mamma og pappa da heller konsentrerer seg om at det ligger spy på gulvet eller at barnet må vaskes! Jeg tror jeg ville gjort det slik ihvertfall!  Har jo et trassetroll av dimensjoner her til tider og så!

Har ikke lest alle svarene. 
Nå er bare mini 19 mnd, så vi fjerner han fra situasjonen og overser han mens han hyler. Stopper han når han vil kaste ting.

Jeg ville ikke satt de inn på rommet når de er sånn. Rommet skal være et positivt sted, ikke en "straffeplass" (I mangel på bedre ord).
Det jeg gjør i barnehagen er å plassere barnet (Har et barn som ofte trasser når mor går) Han får beskjed om å sette seg et sted han ikke forstyrrer de andre. Og med klar, men vennlig beskjed om at han er hjertlig velkommen inn når han er ferdig med å skrike. Han sitter aldri lenge alene, siden vi er borte og spør om han er klar, om ikke han heller vil komme og få frokost osv... Da velger han selv hvor lenge han vil sitte. (Og siden dette er i bhg er det i enighet med foreldrene) En periode varte det lenge, men nå er det sjeldnere og kortere anfall. 

Ved bruk av vold ville jeg konsekvent etter en viss alder begynt å bruke time-out. Trenger ikke nødvendigvis sitte mer enn 1 min. Det er ofte nok til å få roet situasjonen uten at det blir kjempenegativt. Men den bør heller ikke brukes i tide og utide. Ha noen få, viktige regler der konsekvensen er time-out. 

detnyenicket skrev:
Nå er bare mini 19 mnd, så vi fjerner han fra situasjonen og overser han mens han hyler. Stopper han når han vil kaste ting.

Jeg ville ikke satt de inn på rommet når de er sånn. Rommet skal være et positivt sted, ikke en "straffeplass" (I mangel på bedre ord).
Det jeg gjør i barnehagen er å plassere barnet (Har et barn som ofte trasser når mor går) Han får beskjed om å sette seg et sted han ikke forstyrrer de andre. Og med klar, men vennlig beskjed om at han er hjertlig velkommen inn når han er ferdig med å skrike. Han sitter aldri lenge alene, siden vi er borte og spør om han er klar, om ikke han heller vil komme og få frokost osv... Da velger han selv hvor lenge han vil sitte. (Og siden dette er i bhg er det i enighet med foreldrene) En periode varte det lenge, men nå er det sjeldnere og kortere anfall. 

Ved bruk av vold ville jeg konsekvent etter en viss alder begynt å bruke time-out. Trenger ikke nødvendigvis sitte mer enn 1 min. Det er ofte nok til å få roet situasjonen uten at det blir kjempenegativt. Men den bør heller ikke brukes i tide og utide. Ha noen få, viktige regler der konsekvensen er time-out. 

Kan jeg bare spørre om det er greit for moren til barnet at du gjør på denne måten med barnet i barnehagen? Barn som gråter når mamma går trenger ikke straff, de trenger trøst. Hadde de brukt time-out i barnehagen vår hadde jeg blitt ganske irritert, særlig om jeg ikke var informert i forkant. Jeg er motstander av time-out og kan ikke se det gjør noen situasjon bedre..

Labambie skrev:

detnyenicket skrev:

Kan jeg bare spørre om det er greit for moren til barnet at du gjør på denne måten med barnet i barnehagen? Barn som gråter når mamma går trenger ikke straff, de trenger trøst. Hadde de brukt time-out i barnehagen vår hadde jeg blitt ganske irritert, særlig om jeg ikke var informert i forkant. Jeg er motstander av time-out og kan ikke se det gjør noen situasjon bedre..

Sign! Hadde ikke bare blitt ganske irritert heller, jeg hadde blitt rasende!!

Men ser jo det står det var i samråd med foreldrene da...

Labambie skrev:

detnyenicket skrev:

Sign! Hadde ikke bare blitt ganske irritert heller, jeg hadde blitt rasende!!

Men ser jo det står det var i samråd med foreldrene da...

Jeg har desverre ingen gode råd.

Her i huset er det ingen ting som funker. Jeg overser henne, men får hverken gått ut av situasjonen selv, eller tatt henne ut av situasjonen. Hun henger på meg som en klegg i slike situasjoner, drar i klærne mine, klatrer på meg, sparker, og klikker i vinkel.
Jeg klarer rett og slett ikke få noen "pause" for hverken henne eller meg, uansett hvor mye tid og krefter jeg bruker på og forsøke.

Så her endte det med at jeg bare overså henne, lot henne klatre på meg, lot henne sparke og slå, uten og se på henne eller snakke med henne i det hele tatt.

Om det er av den grunn det er ekstremt få slike tilfeller nå, eller om hun har "vokst de av seg" vet jeg ikke, men heldigivs er det mye roligere nå. Det var ufattelig tøfft og ikke være i stand til og gjøre noe som helst!

detnyenicket skrev:

Back
Topp