Hvordan spiser din baby på 7,5-9 mnd?

Vela❤️

Forumet er livet
Marsipanene 2019
❤️ Septemberlykke 2020 ❤️
Hei. Dette ble et langt innlegg så håper noen tar seg tid til å lese og svare.

Lurer på om noen vil dele en «vanlig» dag med hvordan barnet ditt i alderen 7,5-9 mnd spiser? Har ei på 8 mnd som mer enn gjerne smaker på ting, men som ofte ikke vil ha mer etter noen skjeer/biter. Middag spiser hun minst av. Hun vil spise selv og får sin egen skje som hun leker med mens hun blir matet med grøt og middag. Hun får brødstenger eller 1/4 brødskive i hånden som hun får spise av selv helt til hun bare leker med den, og får deretter holde brødskorpa selv mens hun får brødbiter i munn og gaper villig opp på starten for å så miste helt interessen.

Har nå funnet ut at hun må tilbys fast føde oftere enn til nå (øke fra 3-4 måltider med fast føde til 5-6 siden hun spiser så lite av gangen). Hun har vært flaskebarn siden 3 mnd og er så glad i melk og har normal vekt, men pga hun spiser så lite mat i løpet av en dag så tar hun det gjerne igjen med å spise to ganger på natten noe HS mener hun skal avvennes. Har også fått beskjed om at 6dl melk er nok i løpet av en dag, men om hun får det som hun vil så er hun oppi nesten 1L. Maten er variert og hun lager veldig fornøyde lyder i starten.

Håper derfor noen vil dele noen tips og hvordan deres barn spiser :) Når pleier det eventuelt å løsne?
 
Hei. Dette ble et langt innlegg så håper noen tar seg tid til å lese og svare.

Lurer på om noen vil dele en «vanlig» dag med hvordan barnet ditt i alderen 7,5-9 mnd spiser? Har ei på 8 mnd som mer enn gjerne smaker på ting, men som ofte ikke vil ha mer etter noen skjeer/biter. Middag spiser hun minst av. Hun vil spise selv og får sin egen skje som hun leker med mens hun blir matet med grøt og middag. Hun får brødstenger eller 1/4 brødskive i hånden som hun får spise av selv helt til hun bare leker med den, og får deretter holde brødskorpa selv mens hun får brødbiter i munn og gaper villig opp på starten for å så miste helt interessen.

Har nå funnet ut at hun må tilbys fast føde oftere enn til nå (øke fra 3-4 måltider med fast føde til 5-6 siden hun spiser så lite av gangen). Hun har vært flaskebarn siden 3 mnd og er så glad i melk og har normal vekt, men pga hun spiser så lite mat i løpet av en dag så tar hun det gjerne igjen med å spise to ganger på natten noe HS mener hun skal avvennes. Har også fått beskjed om at 6dl melk er nok i løpet av en dag, men om hun får det som hun vil så er hun oppi nesten 1L. Maten er variert og hun lager veldig fornøyde lyder i starten.

Håper derfor noen vil dele noen tips og hvordan deres barn spiser :) Når pleier det eventuelt å løsne?

Vår er snart ett år men har spist likt siden 6 måneder:)

Hun klarer ikke fordele/tygge større biter i munnen (har satt stygt i halsen et par ganger når vi har prøvd) så vi har utsatt å gi mat som hun må fordele selv.

- Frokost - en porsjon babygrøt
- Lunsj - ammes + 1/2 brødskive med leverpostei +smoothie/frukt
-Middag - ammes + Halvt matglass (de store for 1år+) og/eller det vi spiser til middag (lager mindre biter osv)
- Kvelds - ammes + en porsjon babygrøt.
Ammes om natten.


Jeg vil også kalle min småspist men hun legger fint på seg likevel. Noen er nok bare slik tenker jeg.

Jeg har sett andre små spise det dobbelte om ikke mer men hun her blir mett og nekter å ta en eneste skje til om hun har fått nok og dytter det hardt bort. Om vi likevel prøver skal jeg love deg den skjeen flyr fort i veggen:hilarious: Eneste hun noen ganger spiser mer av er middag, det er det beste hun vet tror jeg.
 
Her er lille også 8 mnd. Dagen starter med en porsjon grøt rundt kl 7. tynn brødskive i 10-tiden, virker som den blir litt for seig så jeg rister den og når den er kald tar jeg på litt smør. Skjærer i tynne staver sånn at hun kan holde selv. Tilbyr litt vanlig brødskive med leverpostei eller annet når jeg spiser brødskiver. I 13-tiden får hun grøtsmoothie eller middagsglass (lager ofte selv med søtpotet, masse gulrot og kylling). Rundt kl 16 får hun gjerne smoothie/frukt og kveldsgrøt i 18.30 tiden. Hun drikker masse vann på dagtid, men vil ha pupp rundt kl 23, 2-3 tiden og i 5-6 tiden.
 
Takk for svar til dere begge hun gir nok neppe opp nattmaten med det første, og jeg orker rett og slett ikke kampen. Ellers syntes jeg kanskje med unntak av middagen spiser nogenlunde likt som deres. Jeg har laget mye forskjellig god middag (også kjøpt glass) , men hun vil bare ha noen skjeer samme hva. I dag har hun fått brød og grøt ved flere anledninge igjennom dagen og det har gått fint, har da fått trappet ned litt på melken og får se hva som skjer i natt
 
Gir du noen flasker med mme på dagen? Jeg gir kun flaske på morgen og kvelden, og ingen på dagen.. Jeg har to unger som er veldig glad i mme, og oppdaget at hvis jeg gav 1-2 flasker på dagen så småspiste de bare middag/brødskive/fruktmos.

Begynte også å gi yoghurt fast rett før de ble 10 mnd.
 
Har en veldig matglad frøken på snart 9 mnd :) Mating er ikke lenger noe særlig gøy, så her er det helst å spise selv som gjelder om dagen. Hun har fått biter/staver siden hun var ca 4,5 mnd og er flink til å tygge (har enda ikke satt i halsen). Frokost er som regel hjemmebakt grovbrød (veldig glad i leverpost, makrell i tomat og hjemmelaget nøttesmør), eventuelt en frokostsmoothie med avokado,havregryn og kokkosmelk (annen frukt/grønnsaker/bær varierer jeg). Lunsj er gjerne grove matmuffins med grønnsaker og skinke, eller brødskive om hun ikke hadde det til frokost. Enkelte dager er hun ikke like sulten rundt lunsjtider og spiser gjerne bare en banan. Til middag spiser hun det samme som oss, lager maten uten salt og bruker havremelk uten kalsium i stedet for melk osv. Kveldsmat er enten brød, lapper eller grøt. Får to flasker mme i løpet av dagen, en på morgenen i senga og rett før legging på kvelden. Enkelte dager får hun kanskje en flaske ekstra mme, men det er helst de dagene hun ikke har hatt like god matlyst som vanlig.

Mellom 7 og 8 mnd hadde vi litt utfordringer med å få henne til å spise, da var hun plutselig mer opptatt av å utforske maten med hendene. Det var utrolig frustrerende for jeg legger ned mye tid i å lage all maten hennes fra bunnen av. Fortsatte bare å tilby uten å legge noe press på spisingen, spedde på med mer mme. Var bare en periode og nå er matgleden tilbake for fullt igjen. Håper det løsner mer til dere etterhvert også :)
 
Jeg tenker først at babyen din gjør dette i perfekt tempo når du lar henne styre selv, så lenge vekta går riktig vei.
Og nei, ikke avvend den melka på natt om du er i tvil. Det finnes ikke regler som sier at ved en viss alder er ungen på magisk vis klar for ikke å drikke melk på natt, det er individuelt.

Mitt barn er nå snart 2 år, så jeg husker ikke så detaljert fra 8 mnd, men han fikk tilbud om mat ca 4 ganger per døgn,men ikke alltid han gjorde så mye mer enn å smake på litt. På dagtid ammet jeg 5 ganger, og på natt ammet jeg 3-4ganger. Han var klar for å slutte med nattmelk ved 10-11mmd,og da var vi også oppe i 4 gode måltider fast føde per dag.
Da han var 8 mnd spiste han blant annet brødskiver til lunsj, og div grønnsaker til middag. Ellers lagde jeg frukt og havre/hirse grøt og hadde på gjenbruksklemmeposer som han spiste av selv med litt assistanse.

Jeg prøvde sååå mye mellom 6 og 8 mnd, han hadde egen skje, forskjellig most mat osv. Ogdet ble bare noen ynkelige skjeer hver gang. Helt til jeg da han var rundt 7,5-8 lot han spise alt selv. Da tok det bare noen uker også var han oppe i gode porsjoner til flere av måltidene :). Les litt om blw og hvordan man kan ordne mat som babyen klarer å holde og spise selv om du trenger litt inspirasjon.

Lykke til videre :)
 
Hei. Dette ble et langt innlegg så håper noen tar seg tid til å lese og svare.

Lurer på om noen vil dele en «vanlig» dag med hvordan barnet ditt i alderen 7,5-9 mnd spiser? Har ei på 8 mnd som mer enn gjerne smaker på ting, men som ofte ikke vil ha mer etter noen skjeer/biter. Middag spiser hun minst av. Hun vil spise selv og får sin egen skje som hun leker med mens hun blir matet med grøt og middag. Hun får brødstenger eller 1/4 brødskive i hånden som hun får spise av selv helt til hun bare leker med den, og får deretter holde brødskorpa selv mens hun får brødbiter i munn og gaper villig opp på starten for å så miste helt interessen.

Har nå funnet ut at hun må tilbys fast føde oftere enn til nå (øke fra 3-4 måltider med fast føde til 5-6 siden hun spiser så lite av gangen). Hun har vært flaskebarn siden 3 mnd og er så glad i melk og har normal vekt, men pga hun spiser så lite mat i løpet av en dag så tar hun det gjerne igjen med å spise to ganger på natten noe HS mener hun skal avvennes. Har også fått beskjed om at 6dl melk er nok i løpet av en dag, men om hun får det som hun vil så er hun oppi nesten 1L. Maten er variert og hun lager veldig fornøyde lyder i starten.

Håper derfor noen vil dele noen tips og hvordan deres barn spiser :) Når pleier det eventuelt å løsne?

Da hun var 8 mnd spiste hun 2-3 måltider om dagen, men lite fast føde.. Løsnet veldig bare et par uker senere :) Virket som hun ikke skjønte at hun måtte spise mat for å bli mett, hylte etter melk mens hun satt ved bordet. Her hjalp det å gi melk (ammet) 1-1,5 time før, så hun var litt sulten, men ikke skrubb sulten til måltid
 
Hei. Dette ble et langt innlegg så håper noen tar seg tid til å lese og svare.

Lurer på om noen vil dele en «vanlig» dag med hvordan barnet ditt i alderen 7,5-9 mnd spiser? Har ei på 8 mnd som mer enn gjerne smaker på ting, men som ofte ikke vil ha mer etter noen skjeer/biter. Middag spiser hun minst av. Hun vil spise selv og får sin egen skje som hun leker med mens hun blir matet med grøt og middag. Hun får brødstenger eller 1/4 brødskive i hånden som hun får spise av selv helt til hun bare leker med den, og får deretter holde brødskorpa selv mens hun får brødbiter i munn og gaper villig opp på starten for å så miste helt interessen.

Har nå funnet ut at hun må tilbys fast føde oftere enn til nå (øke fra 3-4 måltider med fast føde til 5-6 siden hun spiser så lite av gangen). Hun har vært flaskebarn siden 3 mnd og er så glad i melk og har normal vekt, men pga hun spiser så lite mat i løpet av en dag så tar hun det gjerne igjen med å spise to ganger på natten noe HS mener hun skal avvennes. Har også fått beskjed om at 6dl melk er nok i løpet av en dag, men om hun får det som hun vil så er hun oppi nesten 1L. Maten er variert og hun lager veldig fornøyde lyder i starten.

Håper derfor noen vil dele noen tips og hvordan deres barn spiser :) Når pleier det eventuelt å løsne?

Da hun var 8 mnd spiste hun 2-3 måltider om dagen, men lite fast føde.. Løsnet veldig bare et par uker senere :) Virket som hun ikke skjønte at hun måtte spise mat for å bli mett, hylte etter melk mens hun satt ved bordet. Her hjalp det å gi melk (ammet) 1-1,5 time før, så hun var litt sulten, men ikke skrubb sulten til måltid
 
Frokost: grøt og mme
Lunsj: brødskive og litt banan/annen frukt.

En liten flaske før soving

Middag: middagsglass eller det vi spiser, og vann
Kvelds: grøt og mme
 
Back
Topp