Hvordan slutte med smokk?

Lille my.

Glad i forumet
Heisann. Jenta våres har nå passert 4 år. Hun er virkelig glad i kosen og smokken.
Jeg kjenner jeg er kommet til punktet hvor jeg syns det er på tide å slutte med den.
I barnehagen klarer hun seg fint. Men når hun kommer hjem. Så kommer spørsmålet fort. Hvor er tutten.
Den må være med i senga også.
Noen som har idé? Hvor skal man starte.

Gi den bort til noen
Kaste den selv og stå i det og gi masse trøst hvis/når hun blir veldig lei seg når hun skjønner den er borte
Snakke med henne og forklare at når man har blitt så stor må man finne andre trøste/kosealternativer og så gi den bort (en kjent figur/lekebutikk med innsamlingsboks el) eller kaste den sammen. Hvis hun angrer seg, så vær der for henne med trøst og støtte gjennom følelsene.
Første mann var ikke så veldig avhengig, så her gikk vi for «vet ikke hvor den er» når han spurte etter den og at vi fikk lete i morgen for nå var det natta, og så ble det bare «glemt» dagen etter og så samme runde neste gang han spurte.
Lykke til uansett hva dere velger!

Heisann. Jenta våres har nå passert 4 år. Hun er virkelig glad i kosen og smokken.
Jeg kjenner jeg er kommet til punktet hvor jeg syns det er på tide å slutte med den.
I barnehagen klarer hun seg fint. Men når hun kommer hjem. Så kommer spørsmålet fort. Hvor er tutten.
Her var det slutt på smukk når tannlegen sa at det fikk langvarige konsekvenser om hun fortsatte med smukken. Da var hun litt over 3,5. Det vi gjorde først var å si at smukken er KUN når vi skal sove, så om hun spurte etter smukken, så var beskjeden den samme "den får du når du skal legge deg". Jeg personlig (og med tanke på hvordan mitt barn er) tok det stegvis, for å få en lettere overgang. Noen kjører og "cold turkey" og sier at nå er det slutt på smukk, og står i det så lenge det måtte vare.

Det er egentlig noe du må kjenne på selv hva som funker for deg og dine, det som funka for lillemor her i hus kan være helt feil for noen andre.

Når vi hadde kun smukk i senga en liten stund, så sa vi at vi skal sende resten av smukkene til bjørnis i postkassen, så få et diplom i posten senere. Med ene smukken var vi nede hos tannlegen å leverte også fikk hun en premie for det.

Vet noen lekebutikker har noen fine ordninger for å levere smukken.

Samtidig som hun leverte smukkene fra seg så ble det spedd på med hvor flink hun var å levere smukkene fra seg når hun spurte etter smukken "den er på vei til bjørnis, og du var SÅ flink å legge de oppi posen, jeg er HELT sikker på at Bjørnis blir KJEMPEGLAD".

Prøvde og å møte henne med forståelse for at hun syns det var trist at smukkene var vekk f.eks (en linje vi brukte ofte) " jeg forstår du er lei deg for at smukkene er vekk, men nå er de på vei til bjørnis og han kommer til å bli så glad for smukkene du har vert så snill å gitt til han! Det er lov å være lei seg, men jeg syns du har vert megagod!"

Lykke til med hva enn du velger å gjøre!

4 år er så altfor lenge å bruke smokk . Si til henne at det er babyer som bruker smokk , hvor ødelagt tennene blir . Litt sunn skremselspropaganda :bag: Eller at brått er de borte vekk når hun kommer hjem fra bhg . Også hjelper du henne å lete , dere leter og leter og under puta hennes , så har en fe lagt igjen en lapp . Hun har tatt smokkene til babyene også har hun gitt deg en gave så kan dere shoppe noe i butikken sammen . De første dagene blir det sutring så klart , men det er da du må være hard . Stein hard :Heartred

Takk for alle svar. Hun har nå sluttet med smokk. Allerede en uke er gått. Jeg lovte stor fin pakke om hun klarte det. Og hun gikk all inn. Litt sutring får jeg høre av og til. Men alt går bra

På eldste brukte vi er halvt år på å forberede hu siden det var første ungen vi prøvde det på. Men så kutta vi det på lillebror samtidig så det ikke skulle bli sjalusi. Så han fikk ingen forberedelse. Mulig jeg sa det i bilen på vei hjem fra barnehagen. Så sa jeg at de var blitt så store (bare ett år mellom) at vi skulle gi smokkene til noen andre som trengte dem. Putta de i en boks og gjemte dem. Begge sov fint gjennom natten. Skal sies at de utelukkende brukte smokk på natt, lur i bhg, og biltur. De _gikk_ aldri rundt med smokk f.eks. Vi droppa smokk på tredjemann.

Hva med å bruke en uke eller fem dager på å forberede fireåringen? Si at på fredag f.eks. skal vi legge vekk smokken. Da skal vi gi den til noen andre som trenger den. Du har blitt så stor, og jeg er så stolt av deg. Finnes kanskje noen i nærheten som tar den imot. Besteforeldre, Bjørnis, fornøyelsesparker, politi, smokke-tre el.l.

Ei venninne sendte melding til naboen og spurte om de kunne ta imot smokken. Det gjorde de og overrasket venninna og ungen med å ha ballong og en bok pakka inn som en premie. De sa at deres barnebarn hadde gitt smokken til dem bare en uke i forveien og fått samme premie.

Back
Topp