Heisann. Jenta våres har nå passert 4 år. Hun er virkelig glad i kosen og smokken.
Jeg kjenner jeg er kommet til punktet hvor jeg syns det er på tide å slutte med den.
I barnehagen klarer hun seg fint. Men når hun kommer hjem. Så kommer spørsmålet fort. Hvor er tutten.
Den må være med i senga også.
Noen som har idé? Hvor skal man starte.
Her var det slutt på smukk når tannlegen sa at det fikk langvarige konsekvenser om hun fortsatte med smukken. Da var hun litt over 3,5. Det vi gjorde først var å si at smukken er KUN når vi skal sove, så om hun spurte etter smukken, så var beskjeden den samme "den får du når du skal legge deg". Jeg personlig (og med tanke på hvordan mitt barn er) tok det stegvis, for å få en lettere overgang. Noen kjører og "cold turkey" og sier at nå er det slutt på smukk, og står i det så lenge det måtte vare.
Det er egentlig noe du må kjenne på selv hva som funker for deg og dine, det som funka for lillemor her i hus kan være helt feil for noen andre.
Når vi hadde kun smukk i senga en liten stund, så sa vi at vi skal sende resten av smukkene til bjørnis i postkassen, så få et diplom i posten senere. Med ene smukken var vi nede hos tannlegen å leverte også fikk hun en premie for det.
Vet noen lekebutikker har noen fine ordninger for å levere smukken.
Samtidig som hun leverte smukkene fra seg så ble det spedd på med hvor flink hun var å levere smukkene fra seg når hun spurte etter smukken "den er på vei til bjørnis, og du var SÅ flink å legge de oppi posen, jeg er HELT sikker på at Bjørnis blir KJEMPEGLAD".
Prøvde og å møte henne med forståelse for at hun syns det var trist at smukkene var vekk f.eks (en linje vi brukte ofte) " jeg forstår du er lei deg for at smukkene er vekk, men nå er de på vei til bjørnis og han kommer til å bli så glad for smukkene du har vert så snill å gitt til han! Det er lov å være lei seg, men jeg syns du har vert megagod!"
Lykke til med hva enn du velger å gjøre!