Hvordan slutte å amme (baby bruker ikke smokk)

Vintermamsen

Flørter med forumet
Hei, jeg har ei jente på snart 10 mnd. Har ammet henne helt fra første stund, og hun bruker ikke smokk. Jeg er sliten av ammingen, og hun er svært avhengig av pupp. Hun MÅ ha pupp for å klare å sovne til alle døgnets tider.
Hun våknet gjerne 1-2 ganger om natten også, for å få pupp. Har prøvd å gi flaske med lunket vann for å se om hun roer seg med det på natten, men det funket kun en gang...
Uansett hva vi prøver, så funker det ikke, ender med storskriking hvis hun ikke får pupp. Eneste gangene hun sovner uten pupp er hvis vi kjører bil eller triller tur i barnevogna.
Det har skjedd noen ganger at hun sover hele natten, fra 19-7, men ikke ofte.

Begynner å stresse litt siden hun skal begynne i barnehagen om ca 2-3 mnd...
Er det noen som har råd til hva jeg kan gjøre? Vil jo at hun skal bli mindre avhengig av puppen. Særlig med tanke på soving.
 
Kan mannen ta henne på natta? Gi henne flaske eller prøve smokk? Så lenge hun kjenner lukta av deg vil hun ha pupp..
 
Har du prøvd å sove på et annet rom og la mannen ta henne?
 
Tenker at du bare «må» være litt «hard» så lenge hun får trøst og trygghet tar det ikke mange dagene før hun skjønner at det er slutt på puppen.
Så lenge hun skriker, så vet hun at hun får pupp til slutt.
Hun trenger ikke nattepuppen når hun er 10 mnd
 
Tenker at du bare «må» være litt «hard» så lenge hun får trøst og trygghet tar det ikke mange dagene før hun skjønner at det er slutt på puppen.
Så lenge hun skriker, så vet hun at hun får pupp til slutt.
Hun trenger ikke nattepuppen når hun er 10 mnd
Vet at hun ikke trenger den ernæringsmessig på natt, men det ender i panisk hylskriking som ikke går over ved å trøste, og jeg lar henne ikke skrike lenge når det er SÅ intenst...
 
Ingen erfaring med å avvenne en som er så liten, men vil bare si at mange sliter med urolig søvn i den alderen, så du er ikke alene! Håper det blir bedre snart.
 
Vet at hun ikke trenger den ernæringsmessig på natt, men det ender i panisk hylskriking som ikke går over ved å trøste, og jeg lar henne ikke skrike lenge når det er SÅ intenst...

Uff, det skjønner jeg.. er hun våken lenge etter hun får puppen? Eller sovner hun fort igjen?
Ikke enkelt å vite hva du skal gjøre..
jeg vet hvertfall hva jeg hadde gjort.. og det er å fortsatt med å gi pupp, ALT for ro og fred på natta... det går seg nok til etterhvert. Etterhvert som hun spiser mer mat på dagen, og mer grøt på kvelden sover hun nok gjennom natta snart ❤️
Føler med deg
 
Vet at hun ikke trenger den ernæringsmessig på natt, men det ender i panisk hylskriking som ikke går over ved å trøste, og jeg lar henne ikke skrike lenge når det er SÅ intenst...
Skjønner deg så godt.. her er frøkna snart 1 år og vi ammer MYE på natt. Nå er nettopp bhg start og flere tenner på gang så jeg prøver å holde ut..
 
Uff, det skjønner jeg.. er hun våken lenge etter hun får puppen? Eller sovner hun fort igjen?
Ikke enkelt å vite hva du skal gjøre..
jeg vet hvertfall hva jeg hadde gjort.. og det er å fortsatt med å gi pupp, ALT for ro og fred på natta... det går seg nok til etterhvert. Etterhvert som hun spiser mer mat på dagen, og mer grøt på kvelden sover hun nok gjennom natta snart ❤️
Føler med deg
Nei hun sovner med en gang hun har fått pupp. Har også prøvd å gi bare èn pupp, men det blir heller ikke godtatt :eek: MÅ ha begge liksom...
Kan vel ikke klage sånnsett, for det er jo ikke noe styr på natt. Bare å gi pupp så sover hun videre. Men likevel.. nå for tiden er hun våken 1-3 ganger per natt... og hun får jo rikelig med mat på dagtid... pupp i senga vår før vi står opp, grøt til frokost, brødskive/frukt til lunsj, middag (samme mengde som et middagsglass), og en rikelig porsjon med grøt på kveld + amming.
 
Uff, det skjønner jeg.. er hun våken lenge etter hun får puppen? Eller sovner hun fort igjen?
Ikke enkelt å vite hva du skal gjøre..
jeg vet hvertfall hva jeg hadde gjort.. og det er å fortsatt med å gi pupp, ALT for ro og fred på natta... det går seg nok til etterhvert. Etterhvert som hun spiser mer mat på dagen, og mer grøt på kvelden sover hun nok gjennom natta snart ❤️
Føler med deg

Hadde jeg gjort og! Jeg nattammet helt til min nærmet seg 2 år (ikke hver natt, for fra 13 mnd ca sov han gjennom i perioder), nettopp fordi det ga mest søvn. Han våknet ikke fordi han var sulten, men han var bare våken. Sovnet på minutter med litt amming og det gjorde jeg og. Nå er han 2,5 år og sover stabilt hele natta :) Noen bruker jo bare tid.
 
Jeg hadde fortsatt å amme. Mine sluttet av seg selv, yngste var vel litt over året da hun sluttet. Jeg kan telle på en hånd hvor mange hele netter jeg har sovet de siste 5 årene, lagde ikke mer bråk enn nødvendig da de var så små :)
 
La mannen t ungen om natten i første omgang
 
Hadde fortsatt å amme.

Synes egentlig at 10 mnd ikke er så gammelt jeg da, og ser ingen grunn til å slutte med mat på natta enda.

Jeg ammet yngste natt/tidlig morgen til hun var nesten 2 år. Men vi ammet da bare kvelden og den gangen på natt/tidlig morgen det siste halve året.

Ang bhg-start så vil ikke ammingen ha noe å si. Der er ikke du, og hun vil skli inn i andre rutiner der. Så er ingen grunn å slutte med amming fordi hun skal i bhg [emoji4]
 
10 mnd syntes jeg også var litt tidlig å slutte med nattammingen, men dette må du jo selvfølgelig kjenne på selv. 12 timer uten mat er lenge for en liten kropp.

Angående barnehage er de veldig fleksible og prøver seg frem med forskjellige metoder (ingen "skrikekurer") og finner til slutt det som passer akkurat ditt barn best (byssing, trille, ligge ved siden av osv) Etterhvert sovner barnet helt selv OBS: Ikke forvent at det skal fungere like bra hjemme! Der er det nok amming som ønskes uansett Forresten så er det knall å amme ved barnehagestart da det ved sykdom ofte er det eneste som fås i barnet.
 
Fortsett å amme på etterspørsel. I bhg blir det noe helt annet, og det er ingen grunn til å slutte med ammingen hjemme, hverken på natt eller dag bare fordi barnet skal begynne i bhg. :) Jeg skjønner at du er sliten, men jeg tror det blir verre for dere begge om du slutter å amme såpass tidlig.
 
Hei, jeg har ei jente på snart 10 mnd. Har ammet henne helt fra første stund, og hun bruker ikke smokk. Jeg er sliten av ammingen, og hun er svært avhengig av pupp. Hun MÅ ha pupp for å klare å sovne til alle døgnets tider.
Hun våknet gjerne 1-2 ganger om natten også, for å få pupp. Har prøvd å gi flaske med lunket vann for å se om hun roer seg med det på natten, men det funket kun en gang...
Uansett hva vi prøver, så funker det ikke, ender med storskriking hvis hun ikke får pupp. Eneste gangene hun sovner uten pupp er hvis vi kjører bil eller triller tur i barnevogna.
Det har skjedd noen ganger at hun sover hele natten, fra 19-7, men ikke ofte.

Begynner å stresse litt siden hun skal begynne i barnehagen om ca 2-3 mnd...
Er det noen som har råd til hva jeg kan gjøre? Vil jo at hun skal bli mindre avhengig av puppen. Særlig med tanke på soving.
Har du prøvd mild sugeslutt? Det går ut på at du forsiktig fjerner puppen fra munnen hennes, rett før hun sovner, for å venne henne til at dey går an å sovne uten puppen i munnen også. Hun vil garantert protestere i starten, da gir du henne puppen igjen, og fjerner den på nytt i det hun sovner. Det kommer til å kreve en del jobb og tålmodighet i starten, og du risikerer å måtte gjenta dette 10, 15, 20 ganger de første gangene, men så vil det gå lettere, og hun vil tilsutt skjønne at hun også kan sovne uten puppen.
 
Ikke et helt nytt innlegg, men jeg svarer likevel.
Har ei på 15 måneder som fortsatt ammes i søvn. Bruker heller ikke smokk. Hun har ingen problemer med å sovne i barnehagen eller på overnattingsbesøk hos besteforeldrene. Broren var likedan.
 
Back
Topp