Hvordan si opp deler av barnehageplass?

Masemamma 2009/2011

Gift med forumet
Tilgangsansvarlig
Januarskatter 2015
VIP
OPPDATERT lenger ned...

Jeg og sambo har funnet ut at vi skal si opp 40% av barnas plass. De har begge 100% plass nå og vi ønsker 60% plass.
Hvordan gjør man dette? Hvor lang er oppsigelsestid? Og blir kostnaden 60% av det vi betaler idag?
Kan vi velge fritt hvilke dager vi ønsker å ha dem hjemme, altså feks fast hver tirsdag og fredag?
Prøvd å lese på røyken kommune sine sider, men finner ikke ut av det...

Last edited:
De fleste bhg opererer med interne søknadsskjema som du spør etter. Hvis du går inn på barnehagens hjemmeside regner jeg med det står info både om oppsigelsestid og pris :-)

Det er ikke alle barnehager som har deltidsplasser, så dette ville jeg hørt med barnehagen om først :)

Du må nok høre med barnehagen, for det er ikke sikkert barnehagen tillater deltidsplasser, og det kan Isåfall hende at de f.eks. bare kan ha 50 prosenter eller 80 prosenter for den slags skyld. Det samme gjelder for hvilke dager du evt kan ta fri ungene. Det kommer an på om det er andre unger der med deltidsstillinger osv, så dette er det bare barnehagen som kan svare på :-)

Sjekk vedtektene til bhg.

Det er vanlig at man leverer skriftlig beskjed til daglig leder i bhg og at set gjelder fra neste måned/ en måneds oppsigelsestid. Det er jo bare å spørre styrer når du leverer i bhg på mandag

Sent from my iPhone using BV Forum

Går det Ann at barnehagen ikke tillater deltidsplasser??
Ja, det går absolutt an. Ikke så rart, for de må tross alt ha et annet barn som da kan fylle den resterende delen av fulltidsplassen. Ellers er det rent tap for bhg, noe som selvsagt ikke går. Snakk med enhetsleder i bhg om det går i dine barns bhg.

Ja. Det er mange barnehager som bare har fulltidsplasser.. Dette er for at det blir litt av en kabal med en gang de tillater deltidsplasser. De er jo da avhengige av å få noen i andre deltidsstillinger som fyller opp tiden ditt barn ikke går der, slik at de ikke går i underskudd..

I vår kommune kan man ikke si opp deler av plassen midt i bhgåret. Med mindre det er noen andre som ønsker økning av dager, eller det evnt er venteliste på todagersbarn (noe det heldigvis sjelden er). Ellers blir det stort tap om plutselig mange sier opp deler av plassen, og de ikke får inn noen andre.

Du må nesten høre med styrer i barnehagen om hvordan det er hos dere.

Så sinnsykt kjedelig. Jeg skjønner at det er vanskelig for barnehagen, men det er ganske sykt å måtte velge mellom 0% eller 100% barnehage! Da må vi søke ny barnehage da kanskje, for finner ingen info om redusert barnehageplass på sidene til sydskogen barnehage i røyken. Utrolig kjedelig å måtte søke om ny barnehage når de har gått der i 3 og 1 år...

Så sinnsykt kjedelig. Jeg skjønner at det er vanskelig for barnehagen, men det er ganske sykt å måtte velge mellom 0% eller 100% barnehage! Da må vi søke ny barnehage da kanskje, for finner ingen info om redusert barnehageplass på sidene til sydskogen barnehage i røyken. Utrolig kjedelig å måtte søke om ny barnehage når de har gått der i 3 og 1 år...

Man må ikke velge mellom 0 og 100%, man kan fint bruke plassen bare 60% men man må betale for 100%. Bhg.trenger å få betaling for plassen, og det kan jo være vanskelig å finne en som vil ha akkurat de to dagene en med 60% ikke vil ha.
Du må jo bare spørre i bhg., kan jo være de har økonomi til det :)

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

I vår kommune kan man ikke si opp deler av plassen midt i bhgåret. Med mindre det er noen andre som ønsker økning av dager, eller det evnt er venteliste på todagersbarn (noe det heldigvis sjelden er). Ellers blir det stort tap om plutselig mange sier opp deler av plassen, og de ikke får inn noen andre.

Du må nesten høre med styrer i barnehagen om hvordan det er hos dere.
Her kan vi heller ikke si opp deler av bhgplassen i løpet av året. Men vi har deltidsplasser. Men den kabalen legger de før bhg året starter opp, og vi har ikke barn som står på ventelister. Så her holder jeg han bare hjemme innimellom.

Sent from my iPhone using BV Forum

Det er faktisk flere og flere bhg som ikke tilbyr deltidsplass lenger. Man kan regulere fritiden til barna ved å gi dem fri en gang iblant eller la dem ha kortere dager. Man må likevel betale for full plass. Det er ofte vanskelig å få fylt opp restene av korttidsplassene, derfor strammer de inn på det.

Det var visst ikke noe problem det. Jeg måtte bare levere inn oppsigelse og det var 2 mnd oppsigelsestid.
Dette er IKKE en barnehage med god økonomi, heller virkelig tvert om. Men ifølge lederen så kan de ikke nekte oss dette...

Back
Topp