Hvordan ser matdagen ut hos dere?

Hvilke andre ingredienser enn spinat og selleri er det baby ikke kan spise? Var en som sa noe om nitritt (?) og nå leste jeg det på en side på facebook også.
 
Hvilke andre ingredienser enn spinat og selleri er det baby ikke kan spise? Var en som sa noe om nitritt (?) og nå leste jeg det på en side på facebook også.

Grønnsaker med høyt nitratinnhold er spinat, rødbete, bladselleri, nesle og mangold. Nitrat kan omdannes til nitritt som hindrer oksygentransporten, og siden spedbarn opptar nitritt i blodet raskt er det anbefalt å vente med disse til etter barnet har fylt 1 år.

Honning skal man også vente med til barnet er over 1 år, det pga. honning kan inneholde sporer som kan utvikles til giftproduserende bakterier i tarmen (botulisme).
 
Ja det mente jeg også men så hører jeg om flere som har kanel i grøt osv. Det har ikke jeg turt enda :p
Riktig at dei ikkje skal ha det... Men ikkje alle som e klar over det! Men fins en kanel på helsekost som dei kan få! ;) evt kan en bruke kardemomme!
 
Riktig at dei ikkje skal ha det... Men ikkje alle som e klar over det! Men fins en kanel på helsekost som dei kan få! ;) evt kan en bruke kardemomme!

Ceylonkanel?
Ja kardemomme er veldig godt. Lurte på om jeg skulle lage noen grove vafler med banan som søtning og litt kardemomme :)
 
Hvilke andre ingredienser enn spinat og selleri er det baby ikke kan spise? Var en som sa noe om nitritt (?) og nå leste jeg det på en side på facebook også.
Dette inneholder nirit i tillegg til spinat: mangold, rabarbra, fennikel,rødbeter,bladselleri,nesle. ellers så skal dem ikke ha: salt,honning,aspartam acesulfam k, koffein, rå sopp.
i begrenset mengde etter 2-3år: rosiner, kanel, lettprodukter, iste, rå sjampignon, risdrikk, upasteuriserte oster,acai, hamp og gojibær. de 3 siste er pga av det ikke er forska så mye på supermat til små barn, men i små mengder så er det helt ufarlig mener jeg, raffinert sukker står det f.eks ingenting om og det er klorbleket... men nå er våre bare 7mndr så er vel ikke akkurat det man lager mest av akkurat nå :)
 
Ceylonkanel?
Ja kardemomme er veldig godt. Lurte på om jeg skulle lage noen grove vafler med banan som søtning og litt kardemomme :)
ceylonkanel er trygt :)
 
Veslemor har vært så vanskelig å få amma de to siste dagene. Hun har gått fra fire til bare to måltider med mm. (Morgen og kveld.)
Men hun er veldig ivrig på mat. Spiser tre grøtmåltid, middag og masse frukt hver dag.
Men burde jeg gi henne litt mme i tillegg??
 
Noen her som gir babyen rent egg eller rå eggeplomme?
Skjønner sistnevnte er populært men jeg liker ikke tanken på rå mat :p

Men kokt egg? litt most med bittelitt usaltet smør?
 
Noen her som gir babyen rent egg eller rå eggeplomme?
Skjønner sistnevnte er populært men jeg liker ikke tanken på rå mat :p

Men kokt egg? litt most med bittelitt usaltet smør?
Prøvde eggeplomme for første gang i dag. Jeg bløtkokte egget og ga ca en teskje. Han likte det ihvertfall veldig godt :) synes også rå eggeplomme er litt spesielt. Men tenker at egg kan være fint i mange forskjellige retter til feks lunsj. Usikker på om jeg kan gi eggehviten også nå? Han er snart 8 mnd. Ingen allergier i familien.
 
Prøvde eggeplomme for første gang i dag. Jeg bløtkokte egget og ga ca en teskje. Han likte det ihvertfall veldig godt :) synes også rå eggeplomme er litt spesielt. Men tenker at egg kan være fint i mange forskjellige retter til feks lunsj. Usikker på om jeg kan gi eggehviten også nå? Han er snart 8 mnd. Ingen allergier i familien.

Jeg tror ikke det er noe galt i å gi egehviten men plommen er mer næringsrik.
Jeg tenkte å hardkoke det, mose og gi sammen med litt usaltet meierismør og spise hviten selv for den liker jeg best :p Etterhvert kan jeg smøre det på skiva tenkte jeg.
 
Back
Topp