Hvordan regne uker?

FruJohnsen

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
Oktoberskatter 2014
Marslykke 2016
Junispirene24❤️
Hvordan regner dere hvor langt dere er kommet? @Fjellgeiti og jeg har samme termin og var 12+3 på otul (time samme dag). Der ble vi målt til 12+5 (begge to :hilarious: ) men termin ble ikke flyttet. Det er bare to dager, har ingenting å si, men samtidig har det alt å si :hilarious:

Dere som ikke fikk flyttet termin på otul, hvordan regner dere? Fortsatt etter menstermin, eller etter ul måling, eller som jm- som regner en dag lenger enn appene med utgangspunkt i menstermin?

Hvordan regner dere hvor langt dere er kommet? @Fjellgeiti og jeg har samme termin og var 12+3 på otul (time samme dag). Der ble vi målt til 12+5 (begge to :hilarious: ) men termin ble ikke flyttet. Det er bare to dager, har ingenting å si, men samtidig har det alt å si :hilarious:

Dere som ikke fikk flyttet termin på otul, hvordan regner dere? Fortsatt etter menstermin, eller etter ul måling, eller som jm- som regner en dag lenger enn appene med utgangspunkt i menstermin?
På sykehuset her flytter de ikke termin før ordinær ultralyd.

Jeg har fått 3 ulike terminer oppgitt :happy090 lege og jormor hos meg regner fremdeles med menstermin.

Men jeg har endret preglife appen basert på siste oppdatert måling på otul.

Føler uansett det egentlig det spiller liten rolle et par dager til eller fra. Ved sist graviditet var hun ved alle UL målt helt presist samme dag som mens termin, kom likevel 3 uker før:hilarious:

Men det motiverer meg mer å beregne appene fra det som er beregnet på sist ul:happy:

På sykehuset her flytter de ikke termin før ordinær ultralyd.

Jeg har fått 3 ulike terminer oppgitt :happy090 lege og jormor hos meg regner fremdeles med menstermin.

Men jeg har endret preglife appen basert på siste oppdatert måling på otul.

Føler uansett det egentlig det spiller liten rolle et par dager til eller fra. Ved sist graviditet var hun ved alle UL målt helt presist samme dag som mens termin, kom likevel 3 uker før:hilarious:

Men det motiverer meg mer å beregne appene fra det som er beregnet på sist ul:happy:
Ikke sant, ingen av mine har kommet til termin heller :hilarious: Og jeg vet jo at det ikke har så mye å si, men jeg henger meg så opp i det :wacky: Jeg vil jo telle ned til andre trimester og sånn :knegg:

Jeg har fått 3 termindatoer, men ble flyttet til opprinnelig termindato ved sist UL. Jeg har fulgt den jeg fikk fra start. Virker som den endrer seg utifra hvor lang syklus man regner med også. Jeg håper absolutt ikke baby vil komme på termindato, da vi allerede har tvillinger hjemme som er født da.. :hilarious:

Ble målt til 2-3 dager lenger i uke 12 med dattera, men forholdt meg til menstermin frem til oul, kjedelig om en blir flytta tilbake igjen :hilarious:

Elsker at du laget en tråd om dette! Og det er så sant som du sier: det har ingenting å si, men samtidig alt å si :hilarious:

Denne gangen er menstermin og tidlig ul termin likt, men tidligere har jeg blitt satt noen dager frem på tidlig ul, og da har jeg fulgt den videre :happy:
Det er jo alltids en mulighet for å bli satt tilbake på oul, men terminberegning skal være like nøyaktig i uke 12 som 18+.
I tillegg så pleier ikke jeg å bry meg så mye om dagene når jeg er kommet til rundt uke 20, da er jeg mer opptatt av «byttedagen» for ny uke, så skulle jeg da ryke noen dager bakover så er jeg ikke så opptatt av det da :happy:
Så langt svar kort: jeg ville forholdt meg til termin på ul (menstermin er jo bare gjennomsnittet av gjennomsnittet, og relativt unøyaktig :facepalm:)

Denne gangen er menstermin og tidlig ul termin likt, men tidligere har jeg blitt satt noen dager frem på tidlig ul, og da har jeg fulgt den videre :happy:
Det er jo alltids en mulighet for å bli satt tilbake på oul, men terminberegning skal være like nøyaktig i uke 12 som 18+.
I tillegg så pleier ikke jeg å bry meg så mye om dagene når jeg er kommet til rundt uke 20, da er jeg mer opptatt av «byttedagen» for ny uke, så skulle jeg da ryke noen dager bakover så er jeg ikke så opptatt av det da :happy:
Så langt svar kort: jeg ville forholdt meg til termin på ul (menstermin er jo bare gjennomsnittet av gjennomsnittet, og relativt unøyaktig :facepalm:)
Dette er veldig gode poeng! Jeg vet jo ikke når eggløsning var heller, så det beste jeg har å gå etter er jo egentlig ultralyd. Med unntak av første ultralyd som satt meg seks dager tilbake, så har de neste vært 3 - 2 - 2 dager frem. Så vettu hva, jeg sier meg 13+0 i dag jeg, @FruJohnsen ! :happy:

Dette er veldig gode poeng! Jeg vet jo ikke når eggløsning var heller, så det beste jeg har å gå etter er jo egentlig ultralyd. Med unntak av første ultralyd som satt meg seks dager tilbake, så har de neste vært 3 - 2 - 2 dager frem. Så vettu hva, jeg sier meg 13+0 i dag jeg, @FruJohnsen ! :happy:
Hipp hurra for andre trimester! :joyful:

Skjønt at noen mener andre trimester begynner fra uke 13, men jeg forholder meg til uke 14 (14+0) :bag: Men bare en uke igjen og ikke 9 dager!!!:happy093.:hilarious:
Jeg spurte på ul når andre trimester starter (litt pinlig når det er tredje barn men :hilarious: ), fikk da til svar at det var fra 13+0.
Og tenkte egentlig da at forvirringen med semester kommer av de ulike tellingene - fra 14. svangerskapsuke (ene tellingen) som da er fra 13+0 (andre tellingen).
Men er jo uansett ikke så farlig :joyful:

Jeg spurte på ul når andre trimester starter (litt pinlig når det er tredje barn men :hilarious: ), fikk da til svar at det var fra 13+0.
Og tenkte egentlig da at forvirringen med semester kommer av de ulike tellingene - fra 14. svangerskapsuke (ene tellingen) som da er fra 13+0 (andre tellingen).
Ja, det stemmer nok! Man blir jo forvirra av de ulike tellingene. Nei, det er ikke så farlig, men som @FruJohnsen sa, så betyr dette likevel så mye :hilarious:

Ja, det stemmer nok! Man blir jo forvirra av de ulike tellingene. Nei, det er ikke så farlig, men som @FruJohnsen sa, så betyr dette likevel så mye :hilarious:
Det er nok ulike beregninger for dette altså,
Feks preglife appen sier at du er i 2 trinester først når du er 14 + 0 altså når du starter på din 15 uke.

Mens andre steder står det fra 13+0 fra du starter uke 14

Ref bilde ( kilde lommelegen.no)
05228058-D22F-4810-8886-F30DA4E25493.png

Det er nok ulike beregninger for dette altså,
Feks preglife appen sier at du er i 2 trinester først når du er 14 + 0 altså når du starter på din 15 uke.

Mens andre steder står det fra 13+0 fra du starter uke 14

Ref bilde ( kilde lommelegen.no)
Vis vedlegget 421723
Ja, blir jo ulikt det også når det er ulik måte å regne uker. Ser på Nørs at de regner 13+0 som andre trimester og det er jo appen som hvertfall min jordmor anbefaler meg å bruke. Men forholder meg til 14+0, så er det hvertfall helt innafor :happy:

Jeg fikk ny termin på tidlig ultralyd, men var så 6 dager lengre enn deres registrerte termin. For meg var det bare 3 dager lengre enn jeg trodde da jeg vet min syklus er kortere og eggløsning var spesielt tidlig den syklusen. Fikk også beskjed at terminen jeg fikk da er den de forholder seg til, vil ikke endre den på neste ultralyd så virker som om det er varierende hvordan de gjør det.

Hadde de ikke endret termin hadde jeg fortsatt valgt å endre i appene basert på målingene deres på tidlig ul., er jo så deilig å se at en plutselig er litt lengre på vei en en trodde. Men selvfølgelig kan jo bli skuffende om det endrer seg til neste ul.

Jeg har termin 11 juni pga jeg hadde ivf og var da allerede 2+5 da jeg hadde innsett

Jeg fikk ny termin på tidlig ultralyd, men var så 6 dager lengre enn deres registrerte termin. For meg var det bare 3 dager lengre enn jeg trodde da jeg vet min syklus er kortere og eggløsning var spesielt tidlig den syklusen. Fikk også beskjed at terminen jeg fikk da er den de forholder seg til, vil ikke endre den på neste ultralyd så virker som om det er varierende hvordan de gjør det.

Hadde de ikke endret termin hadde jeg fortsatt valgt å endre i appene basert på målingene deres på tidlig ul., er jo så deilig å se at en plutselig er litt lengre på vei en en trodde. Men selvfølgelig kan jo bli skuffende om det endrer seg til neste ul.
Jeg vet også når jeg hadde eggløsning, så det var ikke veldig overraskende. Tror heller ikke det vil gå tilbake noe særlig på ordinær ultralyd i januar, for min del. Vært på to ultralyder til nå og de har vist ganske så likt :joyful:

Sist gang hadde jeg tul på Riksen pga KUB test i uke 12. Var 12+2 og de flytta den til 12+4 som ble gjeldene termin. Termin ble ikke diskutert på OUL.

Denne gangen var jeg på privat tul i uke 8, da ble jeg flytta en dag fram. Overraska meg veldig at de da gikk ut i fra denne på OTUL og selv om jeg ble målt 2 dager lengre, sa de at de ikke flytta termin. Nå i uke 15 var h*n vokst enda mer, målt da til 3 dager lengre enn OTUL :hilarious: Her flytter de ikke termin på OUL sa jm (Finland), så da får jeg bare beholde den jeg fikk i uke 8 :bored: h*n kommer når han kommer uansett og pga de regner svangerskapslengden til 40+0 så fikk jeg uansett termin 3 dager før jeg ville fått i Norge :angelic:

Back
Topp