Hvordan re opp sengen og vognen?

Isbjørnungen

Flørter med forumet
*Aprilbaby 2018*
Vi har kjøpt chicco next2me bedside crib. Tenkte å bruke madrassen som følger med, og har lest meg frem til at det da fungerer med 40x80 cm laken. Har fått et lammeskinn fra Nøstebarn til å ha oppi sengen, men har ikke helt skjønt hva annet som skal oppi der. Har kjøpt en liten dyne (65x80 cm) til bruk i sengen.

Skal lakenet være på madrassen, og så lammeskinnet oppå der igjen? Og skal lammeskinnet ha laken eller noe annet på seg?

Trenger man egen dyne til å ha i vognen? Vi tenkte å ikke ha vognpose til å begynne med ettersom hun blir født på våren, men har fått hjemmestrikket ullpledd og har saueskinn til å ha i bunn.

Hvor mange sett med sengetøy/laken trenger man?

Hilsen førstegangsgravid som ikke vet helt hva trengs :p

Lammeskinn øverst om du bruker det, MEN anbefaler å legge en gulpeklut opppå lammeskinnet i hodeenden :)

Og jeg synes forrestensovepose er mye mer praktisk enn dyne. Soveposene fra Ikea er kjempebra!

Vi hadde dyne vi også, som jeg som førstegangs hadde kjøpt ganske dyr, hehe, men brukte den så og si aldri.

Lammeskinn øverst :) her har vi vognpose i vogna og ikke dyne. Synes det har vært mest praktisk. Har en vår/høst pose og en vinterpose. Men dette er litt smak og behag. Inne brukte vi sovepose fra IKEA de første mnd deretter dyne. Har to sett dynetrekk slik at jeg har et rent når det andre er til vask også har jeg 3 laken (etter 2 bleielekasjer på en natt kjøpte vi et ekstra laken :p)

Lammeskinn øverst :) her har vi vognpose i vogna og ikke dyne. Synes det har vært mest praktisk. Har en vår/høst pose og en vinterpose. Men dette er litt smak og behag. Inne brukte vi sovepose fra IKEA de første mnd deretter dyne. Har to sett dynetrekk slik at jeg har et rent når det andre er til vask også har jeg 3 laken (etter 2 bleielekasjer på en natt kjøpte vi et ekstra laken :p)

Men hvis lammeskinnet ligger øverst og det blir bleielekkasje, er ikke det vanskelig å få lammeskinnet reint igjen?

Spør bare fordi jeg ikke har peiling og er førstegangsgravid [emoji85]

Vi har kjøpt chicco next2me bedside crib. Tenkte å bruke madrassen som følger med, og har lest meg frem til at det da fungerer med 40x80 cm laken. Har fått et lammeskinn fra Nøstebarn til å ha oppi sengen, men har ikke helt skjønt hva annet som skal oppi der. Har kjøpt en liten dyne (65x80 cm) til bruk i sengen.

Skal lakenet være på madrassen, og så lammeskinnet oppå der igjen? Og skal lammeskinnet ha laken eller noe annet på seg?

Trenger man egen dyne til å ha i vognen? Vi tenkte å ikke ha vognpose til å begynne med ettersom hun blir født på våren, men har fått hjemmestrikket ullpledd og har saueskinn til å ha i bunn.

Hvor mange sett med sengetøy/laken trenger man?

Hilsen førstegangsgravid som ikke vet helt hva trengs :p

Du trenger ikke saueskinn i sengen. I sengen holder madrass og en liten dyne lenge. Bruk det heller i vognen når det er kaldt. Og jo, det er vrient å få saueskinn rent igjen, så det er lurt å ha noe imellom.
Må ha dyne/pledd i vognen, men se an temperaturen. Kjenn i babyens nakke og halsgrop/nedover brystet. Å bli for varm er ikke bra, og babyen sier gjerne ifra om den er kald, men ikke nødvendigvis motsatt.
Vi hadde ørten laken, fordi babyen gulpa non stop. Et skikkelig tisselaken (under lakenet, en modell som tillater nok luft å komme gjennom) beskytter madrassen.

Har aldri brukt lammeskinn i sengen, men så har ikke mine barn sovet i egen seng heller for så vidt. :knegg:

Jeg liker dyner på 80×100 bedre enn 65×80, sistnevnte bruker jeg bare i vogn/vugge.

Og ja, tisselaken eller vaskbar overmadrass er et must for å bevare madrassen ren.

Men hvis lammeskinnet ligger øverst og det blir bleielekkasje, er ikke det vanskelig å få lammeskinnet reint igjen?

Har aldri brukt lammeskinn i senga, dvs prøvde med førstemann, men han ble glodvarm og synes det var ubehagelig å ligge på. I senga har vi hatt tisselaken med laken over også har vi hatt dyne. I vogna har jeg hatt skinn i bunn av baggen med vognposel oppå, i sportsdelen har vi hatt skinn og tykt ullteppe + stormtrekk og på veldig kalde dager har vi brukt vinterpose.
Ift vasking er sitronsåpe en vidundersåpe for alle slags flekker. Fåes kjøpt i barnrbutikker og på Jernia.
Bare spør i vei hvis du lurer på noe mer. Husker godt følelsen av total overveldelse når man for første gang prøver å navigere seg i barneutstyrs jungelen ;)

Løser det med gulpeklut :) Legg under utsatte steder, hehe.

Vi brukte lammeskinn i vugga, men ikke i vogna: der hadde vi Risarosa vognpose :) Da hun ikke brukte vognposen lenger brukte vi lammeskinnet da. Bruker det nå som sitteunderlag i vogna.

I vognen tenker jeg bruke lammeskinn + minste dynen i starten, og ha et ullteppe med meg. Hun blir født i august. Når det blir kaldere blir det bilstolposen i vognen med lammeskinn under.

I sengen tenker jeg bruke sovepose og teppe i starten da hun skal sove mellom oss, bruker nok ikke dyne på natten før jeg vet hun klarer dra den opp/ned selv og styre temperaturen. Ullpysj er da gull på natten.

Lammeskinnet kan du sette inn med ullkur (lanolin) :) det hjelper litt, hvis det kommer bittelitt tiss kan du bare skylle der og henge ut til tørk, lanolinet gjør at det blir selvrensende. Funker ikke på annet enn ren urin altså.

I vogna blir det vel er laken og et bomullsteppe hvis det er varmt ute i bunnen, lammeskinn om det er surt i mai. Ullteppe/dyne i starten og så får vi se. I senga blir det tynt ullteppe og så ser vi an behovet for dyne. Lammeskinn der og hvis det er kjølige netter. Baby kommer i begynnelsen av mai (slutten av april håper jeg).

Har en vårpose vi kan bruke i vogna om det er kald vind, seinere blir det dunpose med tynt ullteppe inni og lammeskinn under.

Vi brukte mye dyne i vognen på vårt sommerbarn. Kjøp i såfall en lett dundyne som puster. Jeg var litt sånn at jeg ville helst ha ting som var enkelt å få av å på. (Omslagspysj i steden for vanlig pysj, dyne i steden for vognpose.)

Back
Topp