Hvordan overleve kollikk?

Leelu

Elsker forumet
En helt utslitt førstegangsmamma her, min lille endret seg drastisk for ca en uke siden, fra å være en ganske blid baby til å gråte nesten hele tiden.

Dette skjedde akkurat når hun ble 4 uker gammel, siden kollikk vanligvis kommer melleom 2-3 uken trodde jeg faren var forbi da det plutselig begynte.

Det er så mye vanskeligere enn jeg hadde trodd, og jeg føler forholdet mitt til barnets far kommer til å bli ødelagt om ting fortsetter slik.

Har prøvd alle "enkle" ting og begynner på første dag uten melk og koffein i dag, får se om det hjelper.

Noen andre med erfaringer som kan hjelpe?

Manuellterapeut, manuellterapeut, manuellterapeut!!!

Også må bite tennene sammen, krølle munnvikane oppover og gå på med liv og lyst!!
Lykke til :-)

Vi hadde kolikk i 4 mnd, så vet hva du går gjennom.

Hvis du vil, kan du prøve kiropraktor eller manuellterapeut. Og Minifom, som du får på apoteket. Kutte ut melk eller alle melkeprodukter kan også hjelpe. Holde deg unna løk, alle typer kål og sterke krydder. Prøv deg fram. Det er mulig det blir bedre, det er mulig det ikke blir bedre.

Rent praktisk sett er det lite du kan gjøre annet enn å bysse, går tur i vogn og lignende. Evt kjøre vogna fram og tilbake over en dørkarm når dere er inne. Hvis ungen ikke vil sove, kjør en biltur. De fleste sovner da. Kjør så lenge som barnet skal sove. Kolikk går over av seg selv, men det er ulikt etter hvor lang tid.

Det aller viktigste er at du får litt pause iblant. Få familie eller venner til å ta en trilletur en gang i ny og ne (eller oftere). Legg deg, og sov når du kan. Ikke stress med husarbeid eller andre lignende praktiske ting. Kjøp enkle middager, eller få besteforeldre til å lage hvis de bor i nærheten.

Og ta en samtale med babyens pappa nå med en gang. Bestem dere for at denne tiden er unntakstilstand. Dere kommer til å gråte, irritere dere over hverandre og kjefte. Det er kun fordi dere iblant blir utslitte, ikke fordi dere ikke er glade i hverandre eller babyen.

Kolikk er tøft, men jeg kan love dere at det går over. Hold ut, det går over!

Kiropraktor!!

kiropraktor. begge min venninnes barn hadde kolikk og kiropraktor hjalp veldig på begge. bare ikke gi opp etter en behandling, men dra noen ganger. til de forsvant det helt. ville definitivt prøvd det

Kleo79 skrev:
Vi hadde kolikk i 4 mnd, så vet hva du går gjennom.

Hvis du vil, kan du prøve kiropraktor eller manuellterapeut. Og Minifom, som du får på apoteket. Kutte ut melk eller alle melkeprodukter kan også hjelpe. Holde deg unna løk, alle typer kål og sterke krydder. Prøv deg fram. Det er mulig det blir bedre, det er mulig det ikke blir bedre.

Rent praktisk sett er det lite du kan gjøre annet enn å bysse, går tur i vogn og lignende. Evt kjøre vogna fram og tilbake over en dørkarm når dere er inne. Hvis ungen ikke vil sove, kjør en biltur. De fleste sovner da. Kjør så lenge som barnet skal sove. Kolikk går over av seg selv, men det er ulikt etter hvor lang tid.

Det aller viktigste er at du får litt pause iblant. Få familie eller venner til å ta en trilletur en gang i ny og ne (eller oftere). Legg deg, og sov når du kan. Ikke stress med husarbeid eller andre lignende praktiske ting. Kjøp enkle middager, eller få besteforeldre til å lage hvis de bor i nærheten.

Og ta en samtale med babyens pappa nå med en gang. Bestem dere for at denne tiden er unntakstilstand. Dere kommer til å gråte, irritere dere over hverandre og kjefte. Det er kun fordi dere iblant blir utslitte, ikke fordi dere ikke er glade i hverandre eller babyen.

Kolikk er tøft, men jeg kan love dere at det går over. Hold ut, det går over!

Takk for svar, vi har desverre verken lappen eller bil (bor i byen) så kjøreturer får vi ikke tatt. Jeg håper at å kutte ut melken fungerer fordi moren min sa at det hjalp når jeg hadde kolikk som baby, hun sier at jeg forandret meg på 3 dager å gikk fra å gråte masse til å være en smilende lykkelig baby. Krysser fingrene for at det hjelper.

Har bedt min mor om avlastning, men hun sier hun ikke vil ta den lille fordi hun er redd for å ta henne fordi babyen enda er så liten, at hun ikke tør å ta ansvaret. Ingen andre som vil passe en skrikende baby heller.

(uff blir mye klaging, men har sittet å grått siden kl 9 i dag, trenger å få ut frustrasjonen)

Back on topic:

Hvor får man tak i kiropraktor og manuell terapaut?
Trenger man henvisning?
Og hvor mye koster det?

Hva er miniform?

Villemoen skrev:
Manuellterapeut, manuellterapeut, manuellterapeut!!!

Også må bite tennene sammen, krølle munnvikane oppover og gå på med liv og lyst!!
Lykke til :-)

Må bare signere denne, altså! Det tok 8 måneder før vi hørte om manuellterapi, og en ny era startet! Da hadde vi prøvd alle mulig kjerringråd + fotsoneterapi og kiropraktor. Men manuellterapeuten er min HELT!

Hvis din mamma bare går tur i nabolaget, så er hun jo ikke langt unna. Du trenger ikke henvisning til noen av de. Søk det opp på enten Google eller gulesider. Minifom er dråper du gir på f.eks. t-skje før hver amming. Den sprekker opp luftboblene i magen på babyen slik at det ikke gjør like vondt.

Og hør med hs om kommunen har et familieteam eller hjemmekonsulenter. De kan hjelpe.

*Rebella* skrev:
Hos oss var manuellterapaut(det er gratis) og en god bæresele redningen!

Ja, det glemte jeg. Bæresele/bæresjal funker ganske bra når man skal være i aktivitet.

Som naboen min sa; legg ungen på ett rom langt unna så du ikke hører  

Fra spøk til revolver:

-bæresjal
-kiropraktor/manuellterapaut
-varme bad

Ring fastlegen så får du henvisning til kiropraktor eller manuellterapaut. Det koster vel ingenting for så små. Minifom er et legemiddel du får på apoteket som skal sprekke luftbobler i tarmen. Effektivt for mange, men dog svært omstridt legemiddel.

Labambie skrev:
Som naboen min sa; legg ungen på ett rom langt unna så du ikke hører  

Fra spøk til revolver:

-bæresjal
-kiropraktor/manuellterapaut
-varme bad

Ring fastlegen så får du henvisning til kiropraktor eller manuellterapaut. Det koster vel ingenting for så små. Minifom er et legemiddel du får på apoteket som skal sprekke luftbobler i tarmen. Effektivt for mange, men dog svært omstridt legemiddel.

Trenger ikke henvisning. Kiropraktor koster, men manuellterapeut er gratis.

De har forandret på Minifom, såvidt jeg har fått med meg. Tatt bort det virkemiddelet som kunne gi hormonforandringer. Ikke skyt meg hvis jeg tar feil. Det hjalp uansett oss en god del.

Leelu skrev:
Hva er egentlig forskjellen på kiropraktor og manuellterapeut?

En kiropraktor knekker opp 2 steder på ryggen. Det er forsiktig knekking, og det skal lette på luftavgangen. Både fising og raping.

Jeg vet ikke hva en manuellterapeut gjør, så kan dessverre ikke svare deg på det. Kontakten en tidligere, men fikk greie på at min lille utfra symptomene ikke hadde KISS/KIDD. Derfor var det ikke nødvendig å få behandling derfra.

Leelu skrev:
Hva er egentlig forskjellen på kiropraktor og manuellterapeut?

En manuellterapeut er en slags fysioterpeut. De tøyer og trykker, kiropraktoren "knekker". :)

Du tar en dag om gangen. Det er ikke stort mer å gjøre. Utforsk om noe gjør barnet bedre. Med vår første, var det ingenting som hjalp. Jeg sluttet nesten å spise av frykt for at det var "min feil". Til slutt svimte jeg av. Det hjalp egentlig ikke så mye det heller;) Jeg prøvde minifom, kiropraktor, manuellterapeut osv. Kiropraktor hjalp i alle fall ikke! Manuellterapeut hjalp til en viss grad. Med andremann var jeg mye mer avslappet. Jeg kuttet ut de "verste" matvarene, men spiste sunn og næringsrik mat som gjorde at jeg i alle fall holdt meg gående. Med henne hjalp det å bære. Jeg hadde henne knyttet til kroppen i meitai ca 14 timer i døgnet. Noe dritt mens det stod på, emn det går over. Min elsdste sov ikke en natt før hun var 14 mnd. Yngstemann begynte å sove rundt da hun var 8 mnd. Gjør det du kan for å holde deg selv flytende og for å lindre smerter. Forholdet vårt var ikke på topp etter 14 mnd med søvnløse netter!!! Men det ble bedre da hun begynte å sove igjen. Lykke til!!

Synes det er rart dere sier kiropraktorer knekker, for det gjorde han over hode ikke med min lille, men han klemte på de punktene som trengtes.Min kiropraktor sa at de knekker aldri små babyer. Min lille begynte ved fire ukers alder, og dette varte til han var enn fire mnd, det viste seg at han hadde kiss.
Etter fem - seks behandlinger fikk vi enn helt annen unge. Jeg anbefaler virkelig enn kiropraktor og jeg kunne ønske noen hadde sagt det til meg med enn gang den gangen.
Lykke til hold ut og ikke minst ta deg enn tur ut alene i blandt bare for å koble av hode.

Vi prøvde minifom, melkefri diett, fenneikel te, amme te, kiropraktor, massasje osv.. Ingenting hjalp på vår. MEN det som hjalp var å surre et teppe stramt rundt kroppen hennes. DA roet hun seg ned! Verdt å prøve:)

HOLD UT!!!! Når det slipper er alt "glemt" :) her hadde knøtt kolikk i rett over 8 måneder, var slitsomt ja... Vi brukte kiropraktor, minifom, laget sukkervann på fenikkelte, jeg kuttet ut nesten all mat unntatt havregrøt og brød og ingenting hjalp sånn supert over tid. Men han var bedre en ukes tid etter hver kiropraktorbehandling da....  Også må jeg si meg enlig med flere over, kjøp noe å bære i, det gjør hverdagen SÅ mye enklere :)

Håper det roer seg snart og at dere finner en løsning for lille! Masse lykke til :) 

Back
Topp