Hvordan opplevde du uttak?

Oi.. tror det kommer litt ann på generell toleranse.. Jeg har ganske heftige smertestillende til vanlig så jeg får oxynorm til uttak.. :bookworm:

Hmm. Ja.. Jeg må vel egentlig bare informere om nervene mine og stole på at de velger riktig. En del smerter klarer jeg alltids. Men om det blir for heftig har jeg endt opp med å sparke til "gyn" på refleks :S

har hatt 3 egguttak, snart 4. har hatt like vondt hver gang. grusomt. De ligger så vanskelig til hos meg, så ene sykepleieren må presse på magen osv mens de holder på. og får alltid ekstra bedøvelse. har vondt i flere dager etterpå.

Æsj det er akkurat dette jeg frykter! Takk for tips om joggebukse!
Husker du hvilke smertestillende du fikk?

Nei husker ikke det.. er snart 2 år siden :happy: men hadde forsøket mitt på riksen, og fikk det "vanlige". 1 av noe og en halv av noe annet + lokalbedøvelse? Hehe husker desverre ikke :angelic:

Har hatt tre uttak og de har vært helt overkommelige, fått smertestillende og lokalbedøvelse. Fulgte med på skjermen så ble litt distrahert av det og etterpå hadde jeg milde menssmerter og litt luftsmerter. Fort gjort er det ofte også så jeg hadde ikke gruet meg om jeg skulle det gjort igjen :) Kjørte bil hjem (som passasjer da) i flere timer etterpå og var også innom på butikken.

Jeg ble liggende på sykehus i 3 timer etter uttak fordi jeg ble så dårlig. Besvimte og var kvalm. Men selve uttaket gikk fint:-)

1 uttak : Null stress, men fikk bare ut 2 umodne egg.

2 uttak : Værre, gråt litt innimellom men fullførte jo. Fikk ut 11 egg, hvorav 10 modne. Blødde en del etterpå .. unnskyld, men kom masse klumper det døgnet.

3 uttak: Helt krise, hadde fått ekstra smertestillende denne gangen. Fikk ut 14 egg, alle modne. Gråt litt denne gangen også, men lo mere pga. Smertene. Var helt syke smerter i det legen stakk seg inn i follikelen. Men formen har vært grei alle gangene, litt øm men har fungert :-)

Må innrømme at jeg gruer meg veldig :nailbiting:

Jeg synes ikke det var spesielt vondt, men fikk noe bedøvende eller beroligende først. Kjente lett stikking. Vet ikke hvordan det hadde vært uten bedøvelse.

Det som hjelper meg er å akseptere at jeg ikke egentlig vet hva jeg går til, men å være forberedt på at det vil gjøre litt vondt. Også er det viktig å prøve å slappe av. Du kommer deg gjennom det, og du tåler nok mer enn du tror. Og gevinsten du kan få ut av det til slutt er jo verdt det!

Prøv å ikke gru deg. Gjør noe du liker i forkant for å få tankene over på noe annet!

Jeg har hatt tre uttak. Har gått helt fint og har aldri vært vondt får smertestillende og beroligende på forhånd, så da mister man jo alle bekymringer[emoji12] jeg har aldri blitt dårli. Typen synes det er litt morsomt, for jeg blir litt tullete av medisinene

Takk for godt utfyllende svar :D Spurte hva de pleide bruke av smertestillende sist jeg var innom. Fikk til svar at de i utgangspunktet holdt seg til lokalbedøvelse, men at jeg kunne ta 2 paracet 30 min før. (De måtte jeg ha med selv).
Jeg hører til Porsgrunn. Det er kanskje store variasjoner fra sted til sted? Jeg ser for meg at jeg kommer til å spy av nerver lenge før jeg når inngangsdøren :smiley-ashamed005

Jeg hørte til Riksen ved de to første uttakene. Fikk standard dose som er to ulike piller av et eller annet. Hadde lest på et forum før første uttaket at noen anbefalte å spørre om morfin i tillegg, så jeg gjorde så og det var ikke noe stress.

Ellers anbefaler jeg deg å prøve å slappe av etter beste evne og ikke se på alt legen putter "oppi der". Masse lykke til! :)

Be om ekstra smertestillende hvis du gruer deg.

Jeg har hatt et veldig smertefullt uttak, et som var bedre (dobbel dose sm.stillende) men der jeg ble veldig kvalm, et som var helt OK (fikk petidin), og et som var nesten smertefritt (fikk da morfin i nesespray). De to siste var med samme lege, usikker på om det hadde noe å si.

De aller fleste syns uttaket går bedre enn fryktet! Hos meg skyldtes nok smertene mest mange sammenvoksinger og arrvev (endometriose). Uansett så er det relativt fort gjort. Og man gjør det jo gjerne frivillig flere ganger :)

Har kun hatt et uttak, fikk ut 20 egg.
På ene siden kjente jeg ingenting. På andre siden var det ganske vondt. Jeg besvimte under uttak og var inn og ut av bevissthet hele uttaket (trolig pga smertestillende). Følte meg likevel godt ivaretatt og fikk sove en times tid etter uttak før jeg fikk reise hjem :)

Ved første forsøk fikk jeg kjempevondt rett etter uttak. Måtte ha ekstra morfinspray etterpå, men var sinnsykt vondt i 3 dager etterpå og klarte ikke sitte i bil, gå eller noe. De glemte også å gi meg en tablett Voltaren..

Andre forsøk fikk jeg den ekstra dosen med morfinspray i forkant av uttaket, samt at jeg fikk Voltaren. Uttaket gikk greit og jeg hadde minimalt med smerter etterpå. Klarte fint å gå rolig etterpå selv om det var litt ømt.

Tredje forsøk var det verste i forhold til egguttaket. Det var sinnsykt vondt under selve uttaket, og ble bare verre og verre, selv om jeg fikk de samme medisinene som sist. Jeg måtte ha hjelp fra gynstolen og opp på en båre slik at de fikk trillet meg inn på rommet der jeg skulle slappe av. Lå bare å knøt meg og spente hele kroppen. Lå der sikkert i 45 min elns før sykepleieren kom å sa at nå MÅ vi prøve å få deg opp i en litt mer behagelig seng. Å som jeg grein.. Klarte ikke stå på beina pga smertene, og bare hang på skuldrene til sambo og sykepleieren opp i sengen. Grunnen var visst at den ene eggstokken lå dumt til denne gangen. Måtte ha ekstra morfinspray under uttaket og etter. Fikk også 2 Paralgin Forte før det begynte å hjelpe noe. Og likevel var det helt sykt vondt.. Legen sa faktisk at han begynte å bli urolig for meg før smertestillende endelig begynte å virke. Fikk også med meg PF jeg kunne ta hjemme. Det ble med 1 gang siden jeg ble så sykt dårlig av de. Men de hjalp litt da.

Så alle mine uttak har vært forskjellige, så det er ikke gitt hvordan du får det. Jeg føler jeg bare har vært veldig uheldig.

Hatt syv uttak og alle har vært helt smertefrie:-)

To uttak som har gått veldig greit begge to. Litt vondt, men ikke noe ekstremt. :)

Ett uttak. Ikke vondt, litt ubehagelig bare. Besvimte av medisinene; men jeg tåler jo svært lite da. Ble høy som ei pære :-p

Back
Topp