Hvordan legger dere babyene for kvelden?

Dilbertina

Forumet er livet
*Aprilbaby 2018*
Her er det ingen tvil om at døgnrytmen er på plass. Han har alltid vært en sovebaby, men nå har lurene på dagen blitt kortere og kortere. Så merket vi at han ville sove lengre og lengre i vogna på kvelden (allerede fra i sju-tiden), ja faktisk opp til åtte timer på det meste. Så nå har vi begynt med leggetid. Det gjør vi sånn at i åtte-ni tiden gir jeg ham mat i stua, så kveldsstell og pysj. Da legger jeg meg med ham i vår seng, han får litt mer pupp, så smokk, og jeg ligger med ham til han sover godt (sovner gjerne selv også). Da sover han minst fire timer, oftes mellom fem og sju. Ser imidlertid utfordringen med at jeg venner ham til å «soves ned», og at det er bare jeg som kan gjøre det. Vurderer faktisk å begynne å legge på eget rom, i sprinkelseng, så ligger jeg på rommet hans til han er stor nok til å sove alene.. Bare for å venne ham på å legge seg selv..

Så, hva gjør dere? Min er forresten straks 12 uker.
 
Jeg bader han mellom halv seks-sju. (Svetter så mye så har blitt en vane nesten hver dag), så får han flaske rundt sju og sovner på brystet, mellom 22-00 er vi oppe og gir ei lita flaske og da sovner han til rundt 7-8. Ikke slik alle netter, men stort sett er det slik rutina er. Om mor er dødtrøtt så kan vi skvise inn en time eller to til etter morgenflaska, men prøver å ha han våken til neste flaske før han tar hoved blunden. Ikke svært noe særlig sovebaby, så denne rutinen er kjærkommen:p så har han som regel en blund rundt denne tiden :)
3 mnd idag :)
 
Her får lille ny bleie og pysj på etter at eldste har lagt seg, ca. 20-tiden. Så mat og så legger jeg henne i sengen på soverommet vårt eller i vuggen. Stort sett sovner hun av seg selv, noen ganger ligger jeg sammen med henne til hun (og jeg) sovner. Så sover hun til jeg legger meg. Da får hun mat og som regel ny bleie, så sover hun videre til halv syv-syv. Mer mat og så gjerne et par -tre timer til med søvn. Hun er straks 10 uker.
 
Last edited:
Så enkelt det høres ut for dere[emoji28]

Min vil helst ikke sove alene på kvelden og sovner ikke av seg selv. Hun skal helst ligge klistret inntil meg hele natta. Men de siste dagene/uka har hun hvertfall tatt kvelden i 20-21 tiden på fanget mitt på stua. Da kan jeg etterhvert legge henne over i senga uten meg :) Et lite fremskritt! 3 mnd og 11 dager er hun.
 
Her er det ingen tvil om at døgnrytmen er på plass. Han har alltid vært en sovebaby, men nå har lurene på dagen blitt kortere og kortere. Så merket vi at han ville sove lengre og lengre i vogna på kvelden (allerede fra i sju-tiden), ja faktisk opp til åtte timer på det meste. Så nå har vi begynt med leggetid. Det gjør vi sånn at i åtte-ni tiden gir jeg ham mat i stua, så kveldsstell og pysj. Da legger jeg meg med ham i vår seng, han får litt mer pupp, så smokk, og jeg ligger med ham til han sover godt (sovner gjerne selv også). Da sover han minst fire timer, oftes mellom fem og sju. Ser imidlertid utfordringen med at jeg venner ham til å «soves ned», og at det er bare jeg som kan gjøre det. Vurderer faktisk å begynne å legge på eget rom, i sprinkelseng, så ligger jeg på rommet hans til han er stor nok til å sove alene.. Bare for å venne ham på å legge seg selv..

Så, hva gjør dere? Min er forresten straks 12 uker.
Min er strax 1år. Jeg har ligget sammen med han til han har sovnet og ammet i søvn helt til nå. Nå kan pappan også legge. Jeg ville ha fortsatt slik du gjør i noen mnd til, til baby er klar for endringer. Anbefaler deg å følge lilleminis på Snap og insta, helsesøster med skånsomme soveråd for baby.
 
Han er 3 måneder og ammes i søvn hver kveld. Pleier å legge ham rundt kl. 19, men ser an formen hans. Kan bli så tidlig som 17.30. Det tar fra 15 min til 2.5 time. Må inn og amme/kose 1-3 ganger før jeg legger meg og ammer tilbake til søvn ca 2 ganger før vi våkner ca. kl. 06. Etter å ha vært våken kanskje en time må det soves 1-2 t til [emoji15] Denne tiden er gull verdt, enten sover jeg eller dusjer etc.
På dagtid er det blanding av å sovne i vogn og amming. Vi skal snart ta opp kampen med å sove i egen seng. Syns det blir trangt med tre i vår seng. Men det er så kos så det blir litt tøft for mammaen hans også [emoji38]
 
Her legges mini etter bad og kveldsmat klokka 8 i egen seng. Sovner på egenhånd på 5-30 min. Vi går litt inn og ut og dytter inn smokk. Da sover han omtrent på klokka 6 timer. Kjapp foring og våkner igjen i 5 tida. Ny kjapp spiseøkt før vi sover videre til 8-9. Har vært sånn noen uker. Baby er straks 12 uker. På dagen er det en viktig og lang lur(2-3 timer) et par timer etter vi står opp, og 2 eller 3 dupper til gjennom dagen, avhengig av lengde. Vi lar han aldri sove etter 6, slik at han er trøtt til legging i 8 tiden :)
 
Så interessant å lese hvordan dere andre gjør det. Jeg har ikke noe imot å sove ham ned, utfordringen er om han våkner og det bare er jeg som kan få ham til å sovne igjen.. I går la jeg ham halv ni, da våknet han for mat i tre-halv fire tiden bare, og spiste igjen før vi sto opp sju-halv åtte. [emoji173]️
 
Her legges mini etter bad og kveldsmat klokka 8 i egen seng. Sovner på egenhånd på 5-30 min. Vi går litt inn og ut og dytter inn smokk. Da sover han omtrent på klokka 6 timer. Kjapp foring og våkner igjen i 5 tida. Ny kjapp spiseøkt før vi sover videre til 8-9. Har vært sånn noen uker. Baby er straks 12 uker. På dagen er det en viktig og lang lur(2-3 timer) et par timer etter vi står opp, og 2 eller 3 dupper til gjennom dagen, avhengig av lengde. Vi lar han aldri sove etter 6, slik at han er trøtt til legging i 8 tiden :)

Imponert! Her nytter det ikke å holde våken. Hehe. Er han trøtt, så MÅ han sove[emoji87]
 
Her er det gjerne bad og pysj i 19-20-tiden, og så varierer det veldig hvordan det går :p

Enten, så sovner hun etter en amming og vi får lagt henne og hun sover til etter vi har lagt seg, men da tror hun gjerne det er morgen flere ganger i løpet av natten. Eller så blir hun oppe med oss og smådupper på armen men sovner ikke i senga før nærmere midnatt, men de nettene får vi mest søvn, for da sover hun gjerne gjennom utenom en amming i halvsøvne midt på natten.
 
Imponert! Her nytter det ikke å holde våken. Hehe. Er han trøtt, så MÅ han sove[emoji87]

Tror vi har vært veldig heldige [emoji85] han blir litt grinete hvis han er trøtt, men da tar vi gjerne et bad og spiser litt ekstra for å drøye litt [emoji4] selvfølgelig legger vi jo litt før/litt senere hvis det trengs!
 
Her ammer vi i søvn og samsover[emoji4] han ligger på ene siden av dobbeltsenga og jeg på andre (mannen er henvist til et annet rom enn så lenge[emoji85]). Orker ikke stresse med at han skal sovne av seg selv, ser for meg det blir vanskelig da han ikke tar smokk. Uansett vet jeg av erfaring med eldste at ting som regel går seg til, så jeg orker ikke stresse med det [emoji4] sannsynligvis siste babyen vi skal ha, så ikke travelt med å legge han i egen seng/eget rom[emoji173]️
 
Her blir mini lagt til 18-18.30. Her ammer vi liggende i vår seng til han sovner også flytter jeg han over i sin seng (beside crib). Noen kvelder må jeg opp 2-3 ganger å puppe litt for at han skal falle helt til ro før kl 20. Han tar hverken smokk eller flaske så det er veldig tungvint. Storesøster legger seg 19-19.30 så da kan jeg få delta i hennes rutiner også. Vi ender som regel med å samsove på natta ettersom jeg sovner når vi ammer (ligger). Har ingen kontroll på hvor mange ganger vi ammer. Våken for dagen alt mellom 6-9, kommer litt an på når storesøster (2,5) setter igang morgen koret[emoji23][emoji85] de dagene mannen kjører ho i bhg på vei til jobb sover vi glatt til 9. Han har to lurer på dagen, gjerne på 2 timer hver, men ikke etter kl 15.30. Han er 3mnd
 
Her kom vi inn i rutine forrige uke med legging kl 19, opp i 01-tiden for pupping og så sov han til 05:30-06. Dette i egen seng. Jeg hadde masse melk å gi han, men på lørdag dukket plutselig opp jentegjengen opp på døra for å dra meg med på utdrikningslag (jeg sa jeg ikke ville ha, baby er tross alt bare 11 uker og jeg har jobbet hardt for å få til ammingen). Resulterte i at jeg mellom 10-01 ikke fikk tømt boobsa, hadde ekstremt brystspreng hele kvelden. Pumpet morgenen etter (drukket alkohol) og fikk gitt pupp først 17:00 dagen etter og måtte avslutte med mme. Etter dette har det vært tilnærmet tomt og puppene er helt flate. Jeg er superlei meg men kan ikke uttrykke det for setter jo pris på at folk legger så mye energi og penger på meg. Men dette var siste barnet og jeg koste meg sånn med ammingen. I tillegg sovner han ikke før 21-22 tiden etter dette.
 
Her kom vi inn i rutine forrige uke med legging kl 19, opp i 01-tiden for pupping og så sov han til 05:30-06. Dette i egen seng. Jeg hadde masse melk å gi han, men på lørdag dukket plutselig opp jentegjengen opp på døra for å dra meg med på utdrikningslag (jeg sa jeg ikke ville ha, baby er tross alt bare 11 uker og jeg har jobbet hardt for å få til ammingen). Resulterte i at jeg mellom 10-01 ikke fikk tømt boobsa, hadde ekstremt brystspreng hele kvelden. Pumpet morgenen etter (drukket alkohol) og fikk gitt pupp først 17:00 dagen etter og måtte avslutte med mme. Etter dette har det vært tilnærmet tomt og puppene er helt flate. Jeg er superlei meg men kan ikke uttrykke det for setter jo pris på at folk legger så mye energi og penger på meg. Men dette var siste barnet og jeg koste meg sånn med ammingen. I tillegg sovner han ikke før 21-22 tiden etter dette.

Å huff, nå ble jeg skikkelig lei meg på dine vegne! Så kjipt at puppene «stoppet opp». Kan du ikke få det på gang igjen?
 
Å huff, nå ble jeg skikkelig lei meg på dine vegne! Så kjipt at puppene «stoppet opp». Kan du ikke få det på gang igjen?

Prøver å pumpe ofte og legge han til men kommer veldig lite. Orker ikke legge hele energien i dette så da må det kanskje bare få være
 
Her kom vi inn i rutine forrige uke med legging kl 19, opp i 01-tiden for pupping og så sov han til 05:30-06. Dette i egen seng. Jeg hadde masse melk å gi han, men på lørdag dukket plutselig opp jentegjengen opp på døra for å dra meg med på utdrikningslag (jeg sa jeg ikke ville ha, baby er tross alt bare 11 uker og jeg har jobbet hardt for å få til ammingen). Resulterte i at jeg mellom 10-01 ikke fikk tømt boobsa, hadde ekstremt brystspreng hele kvelden. Pumpet morgenen etter (drukket alkohol) og fikk gitt pupp først 17:00 dagen etter og måtte avslutte med mme. Etter dette har det vært tilnærmet tomt og puppene er helt flate. Jeg er superlei meg men kan ikke uttrykke det for setter jo pris på at folk legger så mye energi og penger på meg. Men dette var siste barnet og jeg koste meg sånn med ammingen. I tillegg sovner han ikke før 21-22 tiden etter dette.
Har du spurt om råd på ammehjelpsgruppen på Facebook? Synes jeg du skal gjøre for din og baby sin skyld. Er ikke så mye som skal til som regel og det kommer garantert til å være verdt det.
Er noe som heter power pumping f.eks som skal øke produksjonen. Husk at det du pumper på ingen måte representere hvor mye melk du har.
Og hvordan brystene føles er heller ingen indikator på om det er melk eller ei.
 
Her begynner vi sove rutinen mellom kl 20 og 21.30 alt ettersom når siste luren ble på kvelden. Da Går vi på badet. Pysjer, vasker ansikt og hender mens jeg synger rolige sanger. Legger oss inn i vår seng hvor han får pupp og vi forsetter å synge. Når han lukker øynene slutter jeg å synge og ligger ved siden av han til han er ferdig å spise eller han har sovnet ordentlig. Er ikke alltid han puppes i søvn foe han er ferdig å spise før han sovner. Begynner og slutter alltid med samme nattasang.

Målet er å kunne synge ferdig å gå ut av rommet. Men enn så lenge venter jeg til han har sovnet ordentlig da jeg ikke orker å gå frem og tilbake fordi han vekker seg selv. Lillegutt er 11 uker 5 dager :)
 
Her er det pysj rundt kl.18-19, ikke noe bad på kveld, blir bare våken av det. Så er det å amme og amme og amme (matvrak delux!) Legge han i vuggen, synge nattasang og går ut rommet. Må kanskje inn å gi smokk par ganger. Faget det det har skjedd mye nytt, vuggen vi han litt i søvn. Men prøver for det meste å la han finne søvnen selv [emoji4]
 
Her er det flaske med mat og bleieskift og klesskift ca.1830, legger han i sengen sin, synger tre sanger og så ligger jeg i min semg ved siden av til han har sovnet ca. 19:00 hver kveld.
 
Back
Topp