Hvordan lager du

Kløpulver

Forelsket i forumet
Lapskaus??[:)]

Vann + kjøttbuljong + grønnsaker + kjøtt (gjerne salta fårekjøtt) + en potetmospose + kjøttpølse og smaker til med salt og pepper.

Koker gulerot, potet og kålrot i en kasserolle. Lager brunsaus fra bunnen av i en annen.
Steker oppkuttet svinekjøtt. Tar over grønnsakene i sausen når de er ferdigkokte sammen med kjøttet. Blander godt:)

Kutter opp kjøtt som jeg bruner og lar koke lenge sammen med en hel gulrot en stangselleri og en halv løk (som jeg fjerner etterhvert) ..
Så kutter jeg opp grønnsaker og freser de i litt olje. og koker de sammen med kjøttet. Så bruner jeg smør og mel sammen med litt av kraften og heller det oppi lapskausen. krydrer med salt og pepper og gjerne litt soyasaus.. Blir nydelig hjemmelaget brun lapskaus [:D]

Steker kjøtt i omganger. har på vann så det dekker og 2ts buljong. Lar det surre litt,
og har det i kjele. Når alt kjøttet er stekt, og har hatt det i kjelen, så putter jeg i en halv purre.
Så lar jeg det putre en halvtimes tid. Så har jeg i alle grønnsakene til slutt, og lar det koke
til alt er mørt. Har i sukkerkulør til slutt for å få en brun farge[:)]

ORIGINAL: Sjakkruta

Opner en hermetikkboks og varmer opp [X(]

me too[8D]

bruner elgkjøtt, koker det så lenge med poteter, gulrot og kålrabi, tilsetter mere grønnsaker og smaker til med krydder mot slutten. kjempe godt[:D]

Lager en svær kjele med kjøttsuppe, spiser suppe i 3dager, tilsetter så brunet mel og mer kjøtt/pølser (for det forsvinner først sant[8D]) for å få litt variasjon på det som måtte være igjen av suppe[:D][;)]

ORIGINAL: Moonstar

Koker først kjøttet i noen timer, til det løsner fra benet. Rensker det så rent.
Mens kjøttet koker, ordner jeg klar grønnsakene.
Gulrøtter, kålerabi, purreløk og potet.
Hiver alt i en stooor gryte, dekker med vann til like over grønnsakene og koker opp. Tar litt av kjøttvannet oppi for smakens skyld også. Lar det koke lenge, mange timer, slik at alt av smaker får sette seg.
Hiver kjøttet oppi etterhvert. Smaker til med salt og pepper.
Lang prosess, men gud det er verdt det! [:D]
Serverte det i en bursdag engang, og folk som egentlig ikke liker kjøtt/slik middagsmat, forsynte seg flere ganger. Nydelig mat! [:)]

SIGN! Bare at jeg bruker vanlig løk istedenfor purre [:)]

*fnise* jepp! [:D]

Koker opp brunsaus (Type toro pose) Putter oppi kjøtt, kjøttkaker, pølser, karbonader, frossne grønnsaker, masse potet i terninger, evt annet jeg har liggende i fryseren som ikke er nok til 1 hel middag. Koker opp å serverer med flatbrød og tyttebær.

Det som ikke blir spist til middag forsvinner somregel iløpet av kvelden.

Når vi lager kjøttkaker/pølse o.l. å ikke bruker alt, så fryser jeg restene. Om det ikke er opptint selvfølgelig. Har en egen skuff til slike rester i fryseren. Så når økonomien er veldig stram, så tømmer jeg fryseren, steker i små porsjoner og blander sammen. Så spiser vi pytt i panne. Neste dag koker jeg brun saus å putter oppi restene fra dagen før. Så har vi lapskaus.[:)]
Synes dette er en genial måte å bli kvitt rester på. Godt er det også[:)]

KOker rester av skinkestek til steka slipper beinet...
Så fisker jeg ut beinet med ei selv...

Så tilsetter jeg poteter,gullerøtter og koker opp dette..
Så tilsetter jeg purreløk og en annen grønnsak som jeg ikke husker navnet på[8D]

Blir den for tynn hart jeg i litt potetmos..
Og helt til slutt litt sukekr kulør[:D]

Her lager jeg av HØNE[;)]
Koker høna i ca 3 timer, har i mellomtiden hakka opp gulerøtter, kålrot, poteter.
Etter krafta er silt, legger jeg i selerirot, purreløk blader. gulerøtter og kålrot. lar det små putre litt føre jeg har i potetene og litt hakka purreløk. Da potetene og alle andre grønnsaker er ferdig kokt har jeg oppi Høne kjøttet. Kryddrer litt under koking, men ikke mye.  ca 10 min etter høne kjøttet er oppi kjelen er den klar til å serveres[:)][:)][:D] NAM NAM

Koker opp oksehaler. Så steker jeg høyrygg i pannen. Lager sjy fra kjøttet jeg har stekt.
Kuttet da opp grønnsaker, puure, poteter, gulrot, seleri, persille osv.
Har grønnsakene opp i kjelen og lardet koke samme kjøttet.
Det koker vel i enn 2-3 timer s tid.
Utrolig godt, og vi har lapskaus for mange dager[:D]

ORIGINAL: munter

me too[8D]

Kan man bruke noe annet enn rødt kjøtt og pølser i lapskaus?

Kutter opp kålrot, gulrot, sellerirot, potet. Bruner litt hvitløk i en kjele, heller over vann og litt olje. Har i grønnsakene, lar dem koke. Ti minutter før de er ferdige tilsetter jeg svinekjøtt i strimler. Krydrer med salt og pepper, og tilsetter et par terninger med Maggi klar kjøttsuppe (tror jeg den heter)

Back
Topp