Hvordan lager du vårruller?

*Labambie

Forumet er livet
Jeg har surfet både google og youtube så har jo en viss peiling nå. Alltid kjekt om folk har prøvd selv, hva funker? 

Jeg bruker hvitløk, kjøttdeig, glassnuddler, gulerøtter,  cilli, løk, litt soyasaus, oystersaus og litt spicy krydder, nam, nam 

Denne tråden skal jeg følge med på! Lurer på akkurat det samme. Har så lyst å lære meg å lage vårruller, men det ser så vanskelig ut :(

Nøtteknekkern skrev:
Jeg bruker hvitløk, kjøttdeig, glassnuddler, gulerøtter,  cilli, løk, litt soyasaus, oystersaus og litt spicy krydder, nam, nam 

Ser du har det samme som meg bare jeg ikke har hvitløk(mannen tåler det ikke:-( )

besnik skrev:

Nøtteknekkern skrev:

Ser du har det samme som meg bare jeg ikke har hvitløk(mannen tåler det ikke:-( )

Friterer dere? Eller lager dere i steikovnen? Hvis dere friterer, hvilken olje bruker dere?

Labambie skrev:

besnik skrev:

Nøtteknekkern skrev:

Friterer dere? Eller lager dere i steikovnen? Hvis dere friterer, hvilken olje bruker dere?

Ja, friterer i rapsolje, syns rett og slett at det blir myyyye bedre enn å steke de i ovn, eller panne 

Nøtteknekkern skrev:

Kunne ikke du vært naboen min nå og invitert meg over på middag! 

Trone skrev:

Nøtteknekkern skrev:

Kunne ikke du vært naboen min nå og invitert meg over på middag! 

Shuuuuuuuuure 

ooooooooh vårruller <3
Jeg liker best de vietnamesiske jeg da. Men syns det ser så innvikla ut og lage det sjæl, så jeg holder meg til kinasjappa. koster jo ikke allverdens... ;) Og jeg er elendig til å lage mat ;)

kjøttdeig,gulerøtter, løk, paprikapulver, allroundkrydder og egg

friterer i solsikkeolje

LadyZ skrev:
Denne tråden skal jeg følge med på! Lurer på akkurat det samme. Har så lyst å lære meg å lage vårruller, men det ser så vanskelig ut :(

Jeg kan love deg en ting, det er ikke vanskelig. Det er like enkelt som å smøre på brødskiver.
Helt sant!
Du kjøper bare den deigen som er ferdig og tar et ark og legger på "røra" og ruller det sammen.
Den deigen er så samarbeidsvillig at du tror det ikke!

Jeg fikk det til perfekt på første forsøk, null problem.
Til og med ungene klarer det altså.

Labambie skrev:

besnik skrev:

Nøtteknekkern skrev:

Jeg steker de bare i stekepanna med raps.

Jeg bruker glassnudler, gulrot, kjøttdeig og hodekål.

Har også laget tacovårruller, da brukte jeg tacokjøttdeig, mais og ost.
Rømme og salsa som dip, det ble dritgodt!

Har laget de fra boken "Stiansen til hverdags" flere ganger, de er kjempegode

4 personer

150 g kjøttdeig
2ss soyaolje
1 løk
1 gulrot
3 fedd hvitløk
100g kål
1 bunt vårløk
1ss revet ingefær
1ss chilli, hakket
3 ss fishsauce
6ss oystersauce
2ts sesamolje
1/2 lime, saften av den
100g risvermecelli, tynne risnudler
1/2 dl hakket koriander
1 egg
16 plater vårrulldeig, også kalt filodeig
1 liter soyaolje til fritering

Start med å rive løk, hvitløk og gulrot på et rivjern. Fres kjøttteigen i olje og ha i grønnsakene. fres godt sammen og tilsett finsnittet kål. La det steke litt før du tilsetter ingefær,chilli,fishsauce,oystersauce,sesamolje og limesaft.Legg risvermecellien i kokende vann i tre minutter. hell av vannet, bland vermecellien i kjøttstuingen og rør godt om. Tilsett hakket frisk koriander til slutt. det er også godt med thaibasilikum i vårrullene. Avkjøl vårrullstuingen. den er nå klar for å pakkes inn i vårrulldeig. Tin deigen og ta et ark. Smør kantene med sammenpisket egg og legg 1/16 av fyllet på arket. Rull litt sammen og brett inn kantene.Rull så vårrullen stramt sammen. Det er viktig at det kommer minst to lag med deig rundt fyllet for at vårrullene ikke skal sprekke når de blir fritert. Friter dem lysebrune i varm soyaolje ved ca 180 grader. Ta dem opp og la dem ligge på kjøkkenpapir slik at fettet renner av.

Tips: Det går fint an å fryse vårrullene før de er stekt. Lag en stor posjon og frys vårrullene enkeltvis på et brett før du pakker dem sammen i plastposer. Friter dem direkte fra frossen tilstand og du har en smak av østen tilgjengelig :)

LadyZ skrev:

Løsa skrev:

LadyZ skrev:

Jeg kan love deg en ting, det er ikke vanskelig. Det er like enkelt som å smøre på brødskiver.
Helt sant!
Du kjøper bare den deigen som er ferdig og tar et ark og legger på "røra" og ruller det sammen.

Hehe, veel. kanskje jeg ikke er så god på kjøkkenet som jeg trodde :p  Har prøvd å fritere vårruller to ganger, og begge gangene sank de rett til bunns, svidde seg og revnet. Men de smakte godt da :p    Hva gjør jeg feil?   ( Brukt rapsolje i stor kjele, med riktig temp, bobler rundt en tresleiv.)

|Frosken| skrev:

Løsa skrev:

LadyZ skrev:

Helt sant!

Hehe, veel. kanskje jeg ikke er så god på kjøkkenet som jeg trodde :p  Har prøvd å fritere vårruller to ganger, og begge gangene sank de rett til bunns, svidde seg og revnet. Men de smakte godt da :p    Hva gjør jeg feil?   ( Brukt rapsolje i stor kjele, med riktig temp, bobler rundt en tresleiv.)

Det er stor forskjell på hvilke ark du bruker! Har fått glutenallergi i huset, så nå må vi bruke de maisarkene. Syntes de sprekker stadig, så jeg pakker de inn to ganger. Syyntes igrunn de andre arkene er best og lettest (vet ikke hva de er laget av, men de henger sammen)

Glassnudler
Gulrot
løk
bønnespirer
sånn vårrull krydder fra utenlandsforretning 
Svinekjøttdeig
også selvfølgelig disse ris papirene eller hva det heter som du bruker til å rulle de inn med 

Uhm... usikker på om jeg har glemt noe , er så lenge siden jeg har laga de 
Men de er ihvertfall kjempe gode synes jeg.
Enkelt å lage også 

|Frosken| skrev:

Løsa skrev:

LadyZ skrev:

Helt sant!

Åja, jeg bare steker de i stekepanna jeg:P Orker ikke styre med fritering.

Back
Topp