Hvordan lage velling?

Løvinne74

Elsker forumet
Hvilke blandingsforhold har dere når dere lager velling?
Kan man bruke både MM og MME?
Man bør vel bruke en 4-måneders grøt for at den ikke skal bli for tykk, men må det være den som blandes med MM/MME, eller kan man bruke de som skal blandes med vann?

Vetle spiser veldig lite av grøten på kvelden nå, så jeg tenkte det var verdt et forsøk å prøve med velling istedet. [:)] 

jeg brukte maisgrøt (som skal blandes med mm(mme)
1-2 ss i en flaske på 150ml

jeg kjøper velling pulver i Sverige... men den er såklart uten melk [:)]

Hvis du bruker mm så har den svært høy løselighet, og blir tynn om den bare får stå litt. Hvis du ikke får i han nok mat, så bruk mm, men ikke mer pulver enn det som står på pakka!

ORIGINAL: 3barnsmor*29

jeg brukte maisgrøt (som skal blandes med mm(mme)
1-2 ss i en flaske på 150ml

Tusen takk! [:)] Da har jeg noe jeg kan gå ut fra. Men de selger ikke den maisgrøten på de nærmeste butikkene her...

Tar gjerne imot flere "oppskrifter" dersom det er noen andre som har noen. [:)]

ORIGINAL: *Ønskebarnet*

jeg kjøper velling pulver i Sverige... men den er såklart uten melk [:)]

Vi har nylig vært i Sverige, og da stod jeg og vurderte om jeg skulle kjøpe velling eller ikke, og endte av en eller annen grunn opp med å ikke gjøre det... [&:] Nå angrer jeg...

tror ikke han blir mettere av velling... da det ikke blir som en halv porsjon grøt engang.. [:)]
men vi brukte og 1-2 teskjeer grøt som blandes med mme, på en flaske ca 180 ml..

har du prøvd flere typer grøt?
vi har stor suksess med godnatt grøten til småfolk, den synes hun både smaker gdt, og metthetsfølelsen varer lenge.. på slutten av måltidet blander jeg inn litt sviskemos eller annen fruktpuré, så det blir en slags dessert, hun digger det.
men et annet tips jeg har fått var å gi grøt før kl 18, og så avslutte med et melkemåltid rundt kl 19.. forhåpentligvis får hun da bæsjet, så hun slipper å kave med det gjennom natten.

ORIGINAL: *Andromeda*

Hvis du bruker mm så har den svært høy løselighet, og blir tynn om den bare får stå litt. Hvis du ikke får i han nok mat, så bruk mm, men ikke mer pulver enn det som står på pakka!

Takk! [:)] Han spiste dårlig noen dager, men nå har det tatt seg opp igjen med frokostgrøten og middagsglasset. Det er bare kveldsgrøten han spiser veldig lite av. Og med en del netter hvor han har våknet nesten hver time og vil ammes, hadde jeg et håp om at en flaske velling om kvelden kunne hjelpe på å gjøre ham såpass mett at han sov litt lengre av gangen. Det fungerer heldigvis av og til å putte inn smokken også. [:)]

ORIGINAL: Lehne

tror ikke han blir mettere av velling... da det ikke blir som en halv porsjon grøt engang.. [:)]
men vi brukte og 1-2 teskjeer grøt som blandes med mme, på en flaske ca 180 ml..

har du prøvd flere typer grøt?
vi har stor suksess med godnatt grøten til småfolk, den synes hun både smaker gdt, og metthetsfølelsen varer lenge.. på slutten av måltidet blander jeg inn litt sviskemos eller annen fruktpuré, så det blir en slags dessert, hun digger det.
men et annet tips jeg har fått var å gi grøt før kl 18, og så avslutte med et melkemåltid rundt kl 19.. forhåpentligvis får hun da bæsjet, så hun slipper å kave med det gjennom natten.

Det høres igrunnen logisk ut at det metter mindre med velling enn grøt, siden det er mindre grøtpulver i den. Takk for resonnementet! [:)]

Det er den godnatt grøten vi har brukt de siste ukene på kvelden, men nå har jeg prøvd å gå tilbake til Hipp sine grøter som han tidligere likte veldig godt. Ser dessverre ikke ut til at det er mer interessant på kvelden likevel. Men fruktpuré er veldig populært, så jeg må kanskje begynne å blande mer av den inn i grøten!
Så lenge han spiser bra, så bæsjer han heldigvis 2-3 ganger om dagen. [:)]

Back
Topp