Hvordan lære barnet å tygge/konsistenser

BellaBABY

Forelsket i forumet
Snøfnuggene 2018
Hjelp!!!
Vår 10 mnd gamle sønn får fremdeles maten sin most helt fint.
Han kom veldig sent igang med fast føde og var ikke oppe i et helt måltid før 7/8 mnd. Vi utcidet ikke til 2 måltider før 8/9 mnd og har akkurat startet med 3 måltider. Han ammer fortsatt masse og følger kurvene sine bra.
Vi lager all mat fra bunn av. Har prøvd noe glass men det er bare å glemme. Han spiser alt av grønnsaker, fisk og kjøtt. Men da finmost. Problemet er at jeg aner ikke hvordan jeg skal få han til å kunne spise brød, lapper osv.
Jeg har prøvd å ha mere biter i mosen, det nekter han å spise å spytter ut. Jeg har prøvd å gi han myke frukt staver men gutten skjønner ikke at han må tygge, og det går dårlig. Han fikk en skorpe i hånda men da beit han av en stor bit som han sleit lenge med å svelge å det ble mange tårer på oss begge. Han har allerede 10 tenner så han biter av store biter. Helsestasjonen sier bare at vi må finne ut av det, å prøve oss frem. Problemet er at vi er rådville, livredde pg trenger helt konkrete tips. Kan noen hjelpe??
 
Dere er ikke sent ute med fast føde, eller fulle måltider, og det er ikke noe problem, eller spesielt unormalt at en baby på den alderen fortsatt foretrekker most mat. Bare fortsett å prøve å bruke BLW, og gi most mat, det er ikke noe problem. :)
Hvis refluks, og andre problemer med spiserør osv er utelukket, er det bare å ta tiden til hjelp. :)
 
Gi ham kokte grønnsaker han kan holde selv, eller en brødskive. Men er 8 mnd, 2 tenner, og tygger som bare det. Har aldri most maten hans da, men så lenge de får styre den biten selv så kommer det av seg selv tror jeg. Jeg kokte de litt ekstra i starten for at han skulle bli vant med det, men nå tygger han det meste :)
 
Hjelp!!!
Vår 10 mnd gamle sønn får fremdeles maten sin most helt fint.
Han kom veldig sent igang med fast føde og var ikke oppe i et helt måltid før 7/8 mnd. Vi utcidet ikke til 2 måltider før 8/9 mnd og har akkurat startet med 3 måltider. Han ammer fortsatt masse og følger kurvene sine bra.
Vi lager all mat fra bunn av. Har prøvd noe glass men det er bare å glemme. Han spiser alt av grønnsaker, fisk og kjøtt. Men da finmost. Problemet er at jeg aner ikke hvordan jeg skal få han til å kunne spise brød, lapper osv.
Jeg har prøvd å ha mere biter i mosen, det nekter han å spise å spytter ut. Jeg har prøvd å gi han myke frukt staver men gutten skjønner ikke at han må tygge, og det går dårlig. Han fikk en skorpe i hånda men da beit han av en stor bit som han sleit lenge med å svelge å det ble mange tårer på oss begge. Han har allerede 10 tenner så han biter av store biter. Helsestasjonen sier bare at vi må finne ut av det, å prøve oss frem. Problemet er at vi er rådville, livredde pg trenger helt konkrete tips. Kan noen hjelpe??


Sjekk ut svarene jeg fikk i denne tråden, masse gode tips i hvordan å veilede babyen til å spise maten selv og ta passe biter. Brukte det hos oss og innen 2 uker fiksa han å ta passe biter, nå spytter han ut eller brekker seg og spytter ut om bitene er for store eller at han merker at konsistensen er så hard at han ikke mestrer å tygge selv (eks rå paprika)



https://forum.babyverden.no/threads/baby-vil-bare-spise-selv.1945591/
 
Har du prøvd nett? Da blir jo maten most, men han må tygge for å få den ut... Feks avokado, mango, kokt brokkoli, osv... Kan kanskje være med å hjelpe at han skjønner at han må tygge.
 
Her var vår også «sent» ute. Han bare brakk seg, og kasta ofte opp, så jeg satt klar til å ringe 113:rolleyes: Endte med at barnehagen fikk oppgaven med å lære han å spise biter og det klarte de ganske fort. Så han var over ett år før han klarte det faktisk. Var veldig godt å slippe å mose maten hele tiden:)
 
Back
Topp