Hvordan kutte en uvane?

Beckymams

Just keep swimming
Februarlykke 2015
Marsmellows-15
Jeg er hekta på sjokolade. Andre er hekta på røyk, snus, mobilen osv.

Hvordan kutter man disse uvanene?

Noen med tips? Erfaringer?

Finn alternativer:D
Skrell en bøtte med gulrøtter, kjøp inn masse frukt, ikke kjøp sjokolade (eller nugatti;)), start med noe håndarbeid eller lignende:D

Avled oppmerksomheten hver gang du blir sugen. Gå deg en tur, puss tennene, drikk et glass vann, hva som helst :-)

Samme her! Jeg klarte det en god periode ved å bruke tid på andre ting, gå turer osv når suget var der og spiste vaniljekesam med bær, banan pannekaker og andre sunne og søte ting som fikk bort søtsuget litt, om man klarer å tvinge seg helt unna det i minst 2 uker så begynner suget å dabbe av. Det er som ved andre avhengigheter, det er knallhardt og slutte og suget vil aldri heelt slippe taket men det blir bedre:) nå som jeg er gravid igjen og sjokolade er min største cravings har jeg gitt opp kampen mot å holde meg helt unna, det tar jeg igjen etter fødselen som sist:) lykke til!

Samme her! Jeg klarte det en god periode ved å bruke tid på andre ting, gå turer osv når suget var der og spiste vaniljekesam med bær, banan pannekaker, sukkerfrie og økologiske kjærligheter og andre sunne og søte ting som fikk bort søtsuget litt, om man klarer å tvinge seg helt unna det i minst 2 uker så begynner suget å dabbe av. Det er som ved andre avhengigheter, det er knallhardt og slutte og suget vil aldri heelt slippe taket men det blir bedre:) nå som jeg er gravid igjen om sjokolade er min største cravings har jeg gitt opp kampen mot å holde meg helt unna, det tar jeg igjen etter fødselen som sist:) lykke til!

Jeg måtte finne en ny distraksjon for å bli kvitt en uvane. Slutta å røyke - begynte med klatring. Slutta å spise snop og brus - starta å strikke :)

Følger denne! Er verre enn verst! "Stjeler" sjokoladen til bArna og våkner om natten for å spise i smug også :(

Da jeg slutta å røyke, slutta jeg på dagen. Uten noe avledning. Men nå aaaner jeg ikke hva jeg skal gjøre heller :o

Henger meg på: hardt og brutalt!

Jeg var bra innrøyka for fem år siden. Var 22 år og røkte fort to pakker om dagen. Mer avhengig enn de fleste vennene mine. Jeg sluttet på dagen, midt i ei pakke, uten noen plan. Hadde prøvd mange ganger før med planer med mål med nedtrapping. Men det funket å slutte hardt å brutalt! :-)

Jepp, hardt å brutalt er det som funker best her! Når suget er verst, spurte jeg meg selv: "klarer du ti sekunder til uten røyk?" Og ja, selvsagt klarte jeg det. Og hvis det fortsatt var ille etter jeg telte til ti, så telte jeg en gang til. Til slutt ga det seg. Slike "sug" varer jo bare i et par minutter av ganga, før de dabber av. Klarer man bare å holde seg de minuttene, så går det godt. Sånn det var for meg iallefall. :)

Finn alternativer:D
Skrell en bøtte med gulrøtter, kjøp inn masse frukt, ikke kjøp sjokolade (eller nugatti;)), start med noe håndarbeid eller lignende:D
Haha! Jeg har kjøpt Philadelphia med sjokolade og er heeeeeelt hekta! Det er så godt!! Men jeg blir skikkelig søtsugen av å spise det! Må slutte! Må bare spise opp den siste pakken jeg har først... Naaaam!!!

Har en del uvaner jeg skulle gjort noe med, men en ting av gangen, sluttet å røyke for nesten 14 dager siden ved hjelp av nikotinplaster (skal bruke plaster i ca to uker til så helt ferdig! Skal bli herlig!)
Men må gjøre noe med sukker og cola avhengighet også :-o men tar en ting av gangen og de få gangene jeg har hatt røyksug har jeg gjort noe annet. Lagde også plan om at når det var tomt eller nærmest tomt for røyk i huset skulle jeg slutte (sluttet på kvelden) og må nok gjøre noe lignende med de andre uvanene også, bare huske å ikke kjøpe inn mer etter at man har bestemt seg for det :-)

Sørg for å ikke være sulten og vær flink med mellommåltid. Spis et eple, nøtter, yoghurt, banan osv. Ta deg en tyggis om det blir ille. Ha en dag det er lov å spise sjokolade :)

Jeg slutta å snuse etter nyttår iår, måtte ha onico i ca 2 mnd etter da, for å avvenne meg nikotinen, men gikk også fint å slutte helt etter det, selvom jeg savna å ha noe oppi der.. Tar meg ofte enda i å tenke på at nå hadde det vært godt med en snus, men skal aldri begynne igjen ! Har tatt et par når jeg har vært ute da, men det har gått fint ;) Så moralen er, vær bestemt !

Avled oppmerksomheten hver gang du blir sugen. Gå deg en tur, puss tennene, drikk et glass vann, hva som helst :-)
Signerer denne! Finn på noe annet. Å pusse tennene eller gå en tur hjelper en del hvis man har lyst på røyk eller godteri. Å spise frukt eller lettprodukter gir meg ikke så mye mindre søtsug egentlig, ender ofte opp med å spise litt sjokolade etterpå likevel :p

Handle en gang i uka for å unngå fristelser. ;) og som flere skriver, avled med noe annet som glass vann osv.

Back
Topp