Hvordan koke smokker/flasker? :)

MammaTilNurket

Februar 14 :)
Jeg skal gjøre klar det som er kommet i hus av de tingene, men stusser sånn på hvordan jeg gjør det... Skal vannet fosskoke eller boble de 5 min det står at de skal være i vannet? Eller syde? Eller bake koke opp og så skru av og legge i flaskene?

Er jo plast, så vil ikke gjøre feil og smelte alt sammen i kjelen ;)
 
Jeg har kokt de i fem min. Altså, bobler. :)
 
Du kan godt bruke oppvaskmaskinen og, om du har det. jeg gjorde kun det men skylte alltid flaskene etterpå pga evnt. såperester :) Men om du vil koke de så skal vannet boble :)
 
Flaskene, hvertfall smokkene..bør kokes el.steriliseres i mikrosterilisator til nyfødte (er hvertfall det som er anbefalt) :) Vask de med såpevann, skyll godt og legg de i en kjele med kokende vann...la det koke/boble i 5 min..vips så er de ferdige :) Hvis du ender med å bruke mme, og mye flasker...så anbefaler jeg deg å kjøpe sterilisator til mikroen..veldig enkelt og slipper å passe på vannet :)

Sent from my GT-I9000 using BV Forum mobile app
 
Jeg prøvde meg på 5min fosskoking forrige uke. Ødela alle smokkene. Har kjøpt nye nå og overlat alt til mannen...
 
Jeg prøvde meg på 5min fosskoking forrige uke. Ødela alle smokkene. Har kjøpt nye nå og overlat alt til mannen...

Da bør det stå på at de ikke skal kokes.. Vi bruker mam smokker og aventflasker, og de har overlevd både 5 og 10min.med koking :)

Sent from my GT-I9000 using BV Forum mobile app
 
Da bør det stå på at de ikke skal kokes.. Vi bruker mam smokker og aventflasker, og de har overlevd både 5 og 10min.med koking :)

Sent from my GT-I9000 using BV Forum mobile app

Dette var Avent, Mam og nattursutten. Ble helt hvitt rundt på kokeplata..
 
Vasker for hånd eller i oppvaskmaskin først. Så putter jeg de i kjele med rent vann og koker opp. Snur og vender på de litt i vannet med en pølseklype og tar de opp til lufttørking på et rent kjøkkenhåndkle. Vannet bobler, men slår da av platen. Bakteriene dør vel med en gang ved 100grader?
 
Vi vasket flaskene med såpe og varmt vann først, skylte og deretter kokte vi dem i 5 min i fosskokende vann.

Smokkene ble skylt, og deretter kokt i fosskokende vann i 5 min.

Etter en stund brukte vi flaskesterilisator til flaskene, sånn mikro. Vasket først i varmt vann og zalo, så skylte og så i mikrosterilisatoren. :)
 
Vi kokte smokkene i 5 min. Men pass på at du har mye vann, sånn at smokkene flyter fritt rundt i vannet. Flaskene tok vi i oppvaskmaskinen, så i mikrosterilisator.
 
Vasker for hånd eller i oppvaskmaskin først. Så putter jeg de i kjele med rent vann og koker opp. Snur og vender på de litt i vannet med en pølseklype og tar de opp til lufttørking på et rent kjøkkenhåndkle. Vannet bobler, men slår da av platen. Bakteriene dør vel med en gang ved 100grader?
Slik gjorde vi det også.
 
vi småkokte dem i 10 min som jeg fikk beskjed om å gjøre ifra barsel! er veldig viktig å spesialisere de skikkelig den første tiden! men mikro sterilisering er like bra og virkelig å anbefale vis dere får flaske baby :)
 
Så rart? Vi har fosskokt smokker i over 2,5 år og ingen har blitt ødelagt...

Er mye kalk i vannet her, så kan godt hende det er det som er grunnen. Skal prøve på nytt igjen i helga.
 
Synes det virker unødvendig å koke jeg. Nyfødte får jo mor sitt immunforsvar gjennom morsmelka? Og flasker kan vel vaskes i oppvaskmaskin? Når de begynner å barnehagen kan jeg love at den smokken blir full av bakterier ganske fort! Tror ikke man blir sjuk at det, det er bare med på å bygge opp immunforsvaret. Skitne unger blir sjelden syke!

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app
 
Her koker vi opp vannet, har i flasker, smokker og alt og lar det fosskoke 5-10 min :)

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app
 
Vi skyller det og boblekoker i 10 minutter.
 
Synes det virker unødvendig å koke jeg. Nyfødte får jo mor sitt immunforsvar gjennom morsmelka? Og flasker kan vel vaskes i oppvaskmaskin? Når de begynner å barnehagen kan jeg love at den smokken blir full av bakterier ganske fort! Tror ikke man blir sjuk at det, det er bare med på å bygge opp immunforsvaret. Skitne unger blir sjelden syke!

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app
vis moren ikke kan gi morsmelk så får jo ikke babyen det samme immunforsvaret, derfor er det viktig å koke, men etter 6-8 mnd er det ikke like viktig, vi steriliserte alt til snuppa var nesten 10 mnd, etter det var det vanlig vask og passe på at andre ting var sånn passe rent, hun fikk da de naturlige bakteriene som trengs for immunforsvaret og hun har hvert veldig lite syk ;)
men som sagt de første mnd er veldig viktig
 
Back
Topp