Hvordan kjennes bekkenløsning ut for deg?

Marian87

2012❤️2016❤️2020❤️2023❤️
Aprillykke 2016
September 2012
Junilykke 2020 ♡
Jeg vet at bekkenløsning kan være veldig forskjellig fra dame til dame, så jeg lurer på hvordan dere som har det kjenner på bekkenløsningen?

Jeg hadde ikke noe bekkenplager i første svangerskap, så vet ikke hvordan det utarter seg. Men jeg lurer på om jeg har fått det nå. :confused:

Etter tunge og lange arbeidsdager med mye gåing får jeg veldig vondt i korsryggen og over magen. Kjennes ut som om smertene sitter i livmora, men er ikke de typiske menssmertene som kommer med kynnere, mer sviende smerte. Det gir seg heller ikke ved hvile, men sitter i hele natta. :oops: De vonde kynnerne jeg får de gir seg ved hvile.

Så, kan det være bekkenløsning selv om det føles som om smertene sitter i magen?

Skal vell ikkje kjennes i magen. Men bed symfysen. Eller korsryggen. Jm tipsa meg om at det blei verre vis eg løfta beina/ sto på ein fot. Kjente og stråling i låra .

På meg sitter det mest i lysken og nedover innsiden av lårene, hoftebøyerne og bak i korsryggen. Sliter med å snu meg i senga, må gå med korte skritt, et og et bein i trapper osv. Dersom jeg ikke gjør det eller går for mye en dag(skal ikke mye til, et par timer med normal aktivitet så er det gjort) får jeg større smerter og må ha hjelp til å komme meg opp og må ha støtte når jeg går. Har jeg gått for mye i trapper er korsryggen verst, og det varer gjerne et par dager hvor jeg må ta det helt med ro for at det skal slippe opp litt. Må jevnlig legge meg ned en halvtimes tid hvis jeg holder på med noe, som husarbeid f.eks. Allikevel hjelper det lite å bare være i ro, sitter jeg for mye får jeg vondt av det og.

Skal vell ikkje kjennes i magen. Men bed symfysen. Eller korsryggen. Jm tipsa meg om at det blei verre vis eg løfta beina/ sto på ein fot. Kjente og stråling i låra .
Jeg får stråling nedover lårene om kvelden. Men liker ikke den vondten rundt livmora/i magen som jeg ikke helt klarer å finne ut hva kommer av.

På meg sitter det mest i lysken og nedover innsiden av lårene, hoftebøyerne og bak i korsryggen. Sliter med å snu meg i senga, må gå med korte skritt, et og et bein i trapper osv. Dersom jeg ikke gjør det eller går for mye en dag(skal ikke mye til, et par timer med normal aktivitet så er det gjort) får jeg større smerter og må ha hjelp til å komme meg opp og må ha støtte når jeg går. Har jeg gått for mye i trapper er korsryggen verst, og det varer gjerne et par dager hvor jeg må ta det helt med ro for at det skal slippe opp litt. Må jevnlig legge meg ned en halvtimes tid hvis jeg holder på med noe, som husarbeid f.eks. Allikevel hjelper det lite å bare være i ro, sitter jeg for mye får jeg vondt av det og.
Huff, det høres absolutt ikke noe godt ut. Du har noen tøffe måneder foran deg om det skal utvikle seg til det verre. :oops:

Huff, det høres absolutt ikke noe godt ut. Du har noen tøffe måneder foran deg om det skal utvikle seg til det verre. :oops:

Endte opp på krykker sist, på tross av trening og jevnlige timer hos manuell terapeut. Fikk vondt av å gå i 6-7 mnd etter fødselen, så vet jeg må være forsiktig for å unngå at det skal bli langvarig. Det er omtrent som sist, kanskje litt bedre på venstre side og litt verre på høyre. Syns du skal høre med en fysioterapeut eller manuell terapeut om vondtene dine. Min manuell terapeut sier at jeg ikke kan bli bedre i svangerskapet, men med trening kan det begrenses. Jeg opplever egentlig at det som hjelper mest er å ta hensyn til smertene, ikke gjøre ting jeg vet jeg får vondt av, holde meg i moderat aktivitet, samle beina, korte skritt osv. Og sitte når man kler på seg! Sliter med å stå å løfte et ben for å ta på truse, sokker, bukse osv. Man må sitte ;)

Endte opp på krykker sist, på tross av trening og jevnlige timer hos manuell terapeut. Fikk vondt av å gå i 6-7 mnd etter fødselen, så vet jeg må være forsiktig for å unngå at det skal bli langvarig. Det er omtrent som sist, kanskje litt bedre på venstre side og litt verre på høyre. Syns du skal høre med en fysioterapeut eller manuell terapeut om vondtene dine. Min manuell terapeut sier at jeg ikke kan bli bedre i svangerskapet, men med trening kan det begrenses. Jeg opplever egentlig at det som hjelper mest er å ta hensyn til smertene, ikke gjøre ting jeg vet jeg får vondt av, holde meg i moderat aktivitet, samle beina, korte skritt osv. Og sitte når man kler på seg! Sliter med å stå å løfte et ben for å ta på truse, sokker, bukse osv. Man må sitte ;)
Det kom etter første lange, og veldig hektiske, arbeidsdag på lenge. Så vil tro det kanskje er trigga av for mye aktivitet på jobben, men nå har det vart siden i går ettermiddag og gir seg ikke. :confused:

Kanskje jeg må ta en tur til legen og høre hva hun tror. Å få noen øvelser fra en fysioterapeut er nok ikke dumt, jeg kan ikke trene hva som helst heller for får så fort vonde kynnere.

Har lyst til å begynne på gravidesvømming, men alle kursene her i byen går midt på dagen og det er litt upraktisk når man er i jobb. ;)

Jeg kjenner det mest i korsryggen og rumpe. Kjenner det mer nedover høyre fot. Det stråler nedover begge bena, men mest i høyre ben, også kan det kjennes ut som at det er noe som glir ut bak på rumpa noen ganger. Litt vanskelig å forklare men. Det er ihvertfall vondt. Jeg har måttet bruke krykker et par ganger allerede. Ikke noe bra tegn akkurat. Har det best når jeg ligger. Å sitte for lenger gjør bare vondt.

Kjenner meg så igjen! Akkurat sånn har jeg det også! Har ikke så mye problemer med trapper enda, men det kommer vel. Merker at kroppen tåler mindre og mindre før jeg får vondt :(

Jeg startet å ha vondt rett inn i høyre rompeballe med stråling nedover i låret for ca. 1,5 - 2 måneder siden. Fikk da anbefalt en kiropraktor som er ekspert på svangerskap, så begynte å gå til henne en gang i uka, og en uke var jeg der tre ganger. Da satt vondten seg over på venstre side. Synes ikke det hjalp stort, så bestemte meg for å prøve å gå annenhver uke, og etter det er det blitt bedre. Nå har jeg ikke hatt vondt på 1,5 uke (bank i bordet), så håper virkelig det holder seg slik en stund nå. Må ta forhåndsregler med å gå korte skritt, ikke sitte med bena i kryss, kun gjøre øvelser som innebærer å bevege bena diagonalt.
Jeg trener pilates 1 - 2 ganger i uka, og føler det er bra for kroppen min. Det er mange fine og enkle programmer å finne på youtube. Søk på pregnancy pilates, så får du opp masse brukbart.

Jeg startet å ha vondt rett inn i høyre rompeballe med stråling nedover i låret for ca. 1,5 - 2 måneder siden. Fikk da anbefalt en kiropraktor som er ekspert på svangerskap, så begynte å gå til henne en gang i uka, og en uke var jeg der tre ganger. Da satt vondten seg over på venstre side. Synes ikke det hjalp stort, så bestemte meg for å prøve å gå annenhver uke, og etter det er det blitt bedre. Nå har jeg ikke hatt vondt på 1,5 uke (bank i bordet), så håper virkelig det holder seg slik en stund nå. Må ta forhåndsregler med å gå korte skritt, ikke sitte med bena i kryss, kun gjøre øvelser som innebærer å bevege bena diagonalt.
Jeg trener pilates 1 - 2 ganger i uka, og føler det er bra for kroppen min. Det er mange fine og enkle programmer å finne på youtube. Søk på pregnancy pilates, så får du opp masse brukbart.
Lurer på om jeg kan ha fått en kombinasjon av bekkenlåsning og ligamentsmerter samtidig. Iallfall det jeg har googlet meg frem til.

Trening må jeg bare prøve meg forsiktig frem med, for jeg får så fort kynnere med menssmerter. :oops: men litt forsiktig tøy og bøy, og lett styrke bør gå bra om belastningen ikke er for stor.

Fram på skambeinet, ryggen, halebeinet, rumpa og låra.

Men får begynne med trening med fysio nå. Får også en del hjelpemiddel å ha hjemme :)

Har trent pilates for gravide for å forebygge, men nå kom det helt akutt :/

Fram på skambeinet, ryggen, halebeinet, rumpa og låra.

Men får begynne med trening med fysio nå. Får også en del hjelpemiddel å ha hjemme :)

Har trent pilates for gravide for å forebygge, men nå kom det helt akutt :/
Verker skambeinet hele tida eller kun når du er borti det? Her gjør det kun vondt om jeg er borti skambeinet, f.eks om jeg lener meg mot vasken på badet, kjøkkenbenken e.l.

Verker skambeinet hele tida eller kun når du er borti det? Her gjør det kun vondt om jeg er borti skambeinet, f.eks om jeg lener meg mot vasken på badet, kjøkkenbenken e.l.

Her er det vondt når jeg går, og på morgenen etter flere timer i senga.

Vært og fått meg sklilaken, ergonomisk sittepute og ståstol nå. Så håper det hjelper på.. :)

Om dere er hardt nok "rammet" får dere låne hjelpemidler hos hjelpemiddel-sentralen :)

Her har jeg fått ergonomisk sittepute, ståstol og sklilaken :)

Nå orker jeg faktisk å lage middag uten å gi opp av smerter i rygg å bekken pga ståstolen :)

Back
Topp