Hvordan kan jeg gjøre det riktig for meg?

En tråd i 'Nettmøte med Dr. Sofie Hexeberg, tirsdag 4.10 kl 21-22.' startet av smurfen, 3 Okt 2011.

Endre kallenavn | Kom i gang/Hjelp
  1. smurfen Elsker forumet

    Hei!

    Jeg kjøpte boken deres til min samboer for et halvt år siden, og leste i den at lavkarbokost var bra for fordøyelsesplager. Noe jeg har slitt med i maaaange år. Og har sjekket tarmtottene og det som kan sjekkes:) og legene har ikke funnet noe galt. Og kalt det irritabel tarm. Og vi har en del tykktarmskreft i familien, og synes det er skummelt.
    Så da min samboer begynte med denne kosten gjorde jeg det og, og jeg har nesten ikke hatt noe problemer siden:) hurra!
    Men det jeg lurer litt på er: siden jeg er tynn og slank, 164 høy og 50kg,og trener 2 ganger i uken. hvordan jeg kan gjøre det riktig for meg, for jeg vil jo Ikke gå ned i vekt, men heller ikke opp.. Og om jeg kan spise frukt og grønt som jeg vil.. ? Har ikke merket noe mer plager i magen når jeg har gjort det, men da øker jo karbohydratene.. Og hvordan skal jeg vite om jeg får i meg nok fiber og proteiner. Spiser korn, men er det nok liksom for å få i seg nok fiber tro.
    Og en annen ting, er jo at jeg er veeelig glad i og spise godterier, og prøver så godt jeg kan å holde meg til lørdager. Men hvordan er det å "blande" denne kosten og en dag i uka med søtt og godt? Er da litt redd for at  den "fete" maten jeg har spist løpet av uken legger seg inni meg istede for utenpå.. :) Eller går det helt greit å ha en kose dag selvom man går på lavkarbokost?

    Og til slutt, takk for at dere har hjulpet meg på vei til et bedre liv!
     
  2. Yogainstruktør Bodil Andre møte med forumet

    Hei
    Fint at du hadde glede av bøkene og at magen din er blitt bra. Anbefaler at du spiser 50-70 gram karbo per dag. Siden du har hatt problemer med magen anbefaler jeg at du mest mulig holder deg unna kornprodukter. Spis naturlig mat. Som karbo alle typer grønnsaker, men en potet holder per dag. Ellers rikelig med bær, nøtter, frø, usøtede meieriprodukter. I tillegg til kjøtt, fisk, egg. Du får i deg alt det du trenger.Prøv deg frem og kjenn etter hva kroppen din trives på. Vi er alle litt forskjellige. Søtsaker til helgen kan jo endres i retning lavkarbokake, vafler ol. Evt mørk sjokolade. Evt bær med pisket krem ol. Men det skader ikke om du spiser litt vanlig sjokolade i helgen. For dere som er redd for fett - les bloggen til Espen Rostrup :)
     

Del denne siden