Hvordan holder dere kontrollen på husarbeidet?

Jeg klarer det ikke. Har heldigvis en mann som gjør det. :oops:

Tror ikke han har noe system. Han gjør ting når han ser det trengs. Og så gjør han det alltid før han gjør noe som helst annet. Det er «min» oppskrift. :hilarious:

Lastet ned appen Tody. Legger inn det som skal gjøres i de ulike rommene og hvor ofte det skal gjøres. Kan legge inn varsling på det som skal gjøres hver dag også.

Er flink til å holde det ryddig, verre med rengjøringen. Nå er vi bare to stk og har lite besøk, så lett å være lat med det.

Har rutine på det, rydder vekk rein oppvask mens jeg lager middag, så støvsuger jeg mens middagen er i gang, barna rydder etter seg når vi har spist og hjelper til å ta av bordet, rydder stue og soverommet til småen sammen med han i forbindelse med medisineringen hans. Når småen er lagt så vasker jeg opp, henger opp klær (ikke alltid jeg er like flink til å legge på plass med engang), finner klar matboks, flasker og klær småen skal ha neste dag, så tørker jeg støv og går over badet. Finner frem klærne som skal vaskes neste dag, så setter jeg eller eldste den på når vi kommer hjem fra jobb/skole. Eldste tar stort sett søpla og smører matpakker. Tørker stiv og støvsuger, samt skifter på senga ofte da småen trenger det pga helsa. Så har jeg fast vaskedag på onsdager.

Jeg er avhengig av å ha ett system på det ellers så sklir det ut, jeg har jo ikke noe valg om jeg ønsker at småen ikke skal bli dårlig og siden jeg er alene må det gjøres på en måte som er enkelt for meg.

Desverre er både jeg og mannen rotete, og det vises ekstra godt nå som vi bor sammen. Jeg har brukt å bruke fridagene mine på å rydde og vaske, men nå som jeg er sykemeldt pga kvalme går det litt tregt med det meste hjemme.
Likevel husker jeg på folkehøgskolen at å ha en egen vaskedag med en time eller to satt av til akkurat det, gjorde at jeg klarte å holde rommet ryddig og rent for første gang i mitt liv. Kanskje en ide å lage en ukeplan for seg selv? :)
Ja det var veldig ok at det var en egen vaskedag på folkehøgskolen! :thumleft
God bedring! Håper du snart er frisk fra kvalmen! ❤

Jeg klarer det ikke. Har heldigvis en mann som gjør det. :oops:

Tror ikke han har noe system. Han gjør ting når han ser det trengs. Og så gjør han det alltid før han gjør noe som helst annet. Det er «min» oppskrift. :hilarious:
Du er heldig som har det sånn! :)

Mye goe tips her! Mitt råd er å ta med en ting som skal til det rommet du skal til. Feks du skal på do, ta med strikken du tok ut av håret Og glasset til kjøkkenet og brevet på kjøkkenet videre der det skal. Funker veldig bra. Ting fra nede og legg i trappa. På vei opp ta det med.

Ellers power rydding 10 /15 minutt hver dag. Eller rydd et og et rom. Ikke fly hit og dit.

Tøm skaper og ha minst mulig, og mest mulig på fast plass.

Vi er to rotehuer med to barn. Det er alltid rot. Men aldri skittent og ekkelt. Tar litt hver dag ellers brukes fredagen til vasking. Vi ble mer strukturert av å få barn.

- Jeg har faste dager jeg skifter på sengtøy.
- Faste dager å vaske badene på.
- Støvsuger etter behov.
- vasker klær hver dag, bretter og legger på plass når det er tørt. Evt. Bretter rett ut fra tørketrommel. Vi har vaskerom med sortering, så jeg henter tøy fra alle skittentøykurvene og sorterer og setter på den vasken det er mest skittentøy av.
-husvask gjøres en av dagene mellom onsdag-fredag. Da planlegger jeg den dagen som passer best hvis vi har planer en av dagene.
- kjøkkenet rydder jeg til hvert måltid så det alltid holdes fint.
- har faste plasser til det meste, og legger det tilbake dit når det ikke er i bruk. (dessverre har vi noen oppsamlingsstasjoner med rot.) Feks. Et lite bord på kjøkkenet som alltid er fullt av div. ting og en rothylle i bokhyllen. Jeg liker ikke synlig rot, så de plassene er litt plagsom for meg å ha.
- jeg rydder litt hele tiden,å aldri gå tomhendt fra et rom til et annet er en grei rydderegel.

Også viktig å lære barna fra de er små at lekene lå ryddes bort når de er ferdige, klær skal henges opp og ikke slenge. Sette skoene fint fra seg, rydde etter seg når de har spist osv. Lærer man barna fra de er små blir det gode vaner som gjøres automatisk.

Last edited:
Jeg er helt håpløs selv! Eller VI er håpløse.. verste akkurat nå er at leiligheten er fylt opp av for mye ting som ikke har en fast plass, så det blir aldri helt ryddig. Og vi drukner i klær!
Vaskedame har vært løsningen for oss på at det ihvertfall blir vasket overalt annenhver uke. Klarer å holde det ryddig etter at hun har vært her i ca to dager :bag:
Drømmer om å rydde opp skikkelig her, men akkurat nå har jeg ikke overskudd :sorry: men vaskedame altså. Tørr ikke tenke på hvordan det hadde vært her uten henne :rolleyes:

Jeg har ikke vokst opp med et superryddig hus selv og tenker i utgangspunktet at barn ikke dør av å ha litt støv og rot rundt seg så lenge det tross alt er innenfor et akseptabelt nivå totalt sett. Jeg er derfor absolutt ingen verdensmester i å rydde, og blir litt gretten dersom absolutt all ryddingen står og faller på meg...

Det jeg derfor har innført som en ny «lek» i det siste er at jeg setter kjøkkenuret på 10 minutter og så rydder hele familien så mye vi klarer i løpet av de 10 minuttene. Det er overraskende effektivt!

Selvfølgelig blir det i all hovedsak overflaterydding, men det er veldig mye bedre enn ingenting - ungene rekker stort sett å rydde det aller meste av lekene sine på den tiden (har lekekasser plassert på strategiske steder rundt om i huset), mannen får støvsugd det grøvste på kjøkkenet og i stua, og jeg får tatt vindfanget, tørket over badet, ryddet unna diverse ting som ligger og slenger på bordene osv.

Prøver å innføre dette som en fast daglig aktivitet etter middag, men er ikke helt i mål med det ennå, håper vi klarer å gjøre det til en vane!

Ellers er mannen flink til å rydde på kjøkkenet og jeg er flink til å sette på vaskemaskinen før jeg drar på jobb om morgenen og til å henge opp vasken på kveldstid, så med et lite skippertak innimellom for å brette klær mens jeg ser på TV, klarer jeg stort sett å holde tritt med klesvasken også.

Sist, men ikke minst har vi investert i vaskehjelp annenhver uke, da skifter vi alt av sengetøy og tvinges vi til å rydde litt grundigere før hun kommer samt at vi slipper slitasje på forholdet siden ingen av oss er spesielt glad i å ta husvasken ;)

Jeg klarer det ikke å tenker at barna har ikke noe vondt av å vokse opp med litt rot. Deilig med ryddig hjem, men også deilig å nyte barna mens de er små. Min mor ryddet hele tiden og hadde aldri tid til noe, jeg er motsatt :)
Enig meddeg, min mamma ryddet og vasket konstant og jeg hatet det, så jeg bestemte meg tidlig for å ikke bli sånn.
Vil heller ha litt rot enn å ha det striglet hele tiden

Last edited:
Pass på at alle ting i huset «bor et sted», og legg det der det bor når det er ferdig. Når man er ferdig med å helle mel eller hva det skulle være oppi maten, sett det RETT på plass, før skuffen/skapet lukkes. Ta med det som ev. skal til/fra det rommet du går til. Sett på oppvaskmaskinen når ungene legger seg hver dag - og tøm den FØR du legger deg, så unngår du opphopning av oppvask på benk. Alt skittent rett i oppvaskmaskin eller skittentøyskurv. Passer på at huset er fresht før helg, dvs at onsdag eller torsdag gjør jeg det som trengs. Og så: robotstøvsuger! Verdens beste hjelpemiddel. Den kjører mandag til fredag kl. 09. Da blir man tvunget inn i en god rutine med at ting ikke flyter rundt på gulv i huset. Og da rekker det heller aldri å bli helt ille. Når man rydder litt gjennom dagen, slipper man skippertak. Og skippertak er slitsomme :-)

Hater rot! Alt i huset har fast plass og settes direkt rett på plass da jeg er ferdig med det. Alt har ett system, tømmer oppvaskmaskin så fort den er ferdig, tørker støv og drar over med fuktig klut der det trengs jevnlig. Rydder opp igjen leker osv straks ungene er ferdig med de.

Har vokst opp i ett hus der alt har vært plettfritt til enhver tid og ikke ett støvkorn å se. Vi var 5 unger.

Enig meddeg, min mamma ryddet og vasket konstant og jeg hatet det, så jeg bestemte meg tidlig for å bli sånn.

Jeg føler hvis man lærer barn å bidra, og ta opp etter seg kan man fint ha det ryddig selv om man ikke går å rydder selv hele tiden.

Enig meddeg, min mamma ryddet og vasket konstant og jeg hatet det, så jeg bestemte meg tidlig for å bli sånn.

Hvis man passer på å rydde opp etter seg, og lære barna det samme, så trenger man ikke rydde hele tiden.

Jeg føler hvis man lærer barn å bidra, og ta opp etter seg kan man fint ha det ryddig selv om man ikke går å rydder selv hele tiden.
Ok , da gjør dere det :)
Du skriver jo i innlegget ditt at du rydder litt hele tiden, det ønsker altså ikke jeg.
Jeg trenger ikke ha det striglet heller, går helt fint å både ha besøk og trives likevel.

Last edited:
Her så rydder vi og det blir kjempe rotete med en gang ungene begynner å leke

Sånn ellers så ser man nok forskjellig på hva rot er.
Her har både togbaner , playmo , duplo mm fått lov å stå i flere dager, for meg er ikke det rot.

Back
Topp