Hvordan holder dere kontrollen på husarbeidet?

marno95

Betatt av forumet
Jeg har alltid vert en veldig rotete person, jeg hadde ett jenterom der du sjeldent så gulvet og jeg har aldri vert flink til å rydde opp etter meg...

Samboeren er motsatt, han er veldig ryddig av seg.

Men det store problemet vårt er at ingen av oss er særlig strukturerte!
Jeg er dronninga av skippertak, mens han mister motivasjonen med en gang ting sklir litt ut...

Vi har forsøkt så mange ganger å "ta oss sammen" eller sette "regler" om at kjøkkenbenken alltid skal være tom før vi legger oss, men så hoder det liksom bare i maks en uke..

Nå skal vi begynne å prøve på barn, og jeg vil absolutt ikke at mine barn skal vokse opp i ett like rotete hus som jeg gjorde...

Hvordan klarer dere å holde ting på ett OK nivå? Hva er suksessoppskriften?
Vasker dere en ting hver dag? eks, gulv på mandager, bad på tirsdager osv, eller vasker dere alt en fast dag i uka?

Jeg føler jeg ikke har tid nå til å rydde og vaske alt, hvordan klarer dere det med små barn i tillegg?

Vurderer seriøst å få oss en vaskehjelp eks en gang i uka, for å slippe den grunnen for misnøye i forholdet, men det hjelper ikke på alt som må gjøres daglig...

Jeg gleder meg til noen andre svarer deg så jeg også kan få råd :hilarious:

JEg klarer det ikke

Vi har en tråd som heter noe om "vi tar oss sammen" - Flyladyinspirert på hus-hjem og hage-forumet, men den har visst stoppet opp igjen den også. Sleng dere gjerne med, holder vi liv i den er i alle fall jeg flinkere, for da rapporterer jeg der daglig... MNår den blir stille rapporterer jeg ikke, og da pushes jeg ikke...

JEg klarer det ikke

Vi har en tråd som heter noe om "vi tar oss sammen" - Flyladyinspirert på hus-hjem og hage-forumet, men den har visst stoppet opp igjen den også. Sleng dere gjerne med, holder vi liv i den er i alle fall jeg flinkere, for da rapporterer jeg der daglig... MNår den blir stille rapporterer jeg ikke, og da pushes jeg ikke...
jeg skal søke den opp og hive meg med!

Jeg klarer det ikke å tenker at barna har ikke noe vondt av å vokse opp med litt rot. Deilig med ryddig hjem, men også deilig å nyte barna mens de er små. Min mor ryddet hele tiden og hadde aldri tid til noe, jeg er motsatt :)

Jeg har bare rutiner på at jeg alltid rydder opp ting jeg driver med. Tømmer oppvaskmaskinen hver morgen så den er klar til møkkete ting. Da slipper vi at det må stå på benken osv.
Syns det er mye lettere å vedlikeholde et ryddig hjem, enn å måtte rydde masse ofte.

Bruker jeg et glass og er ferdig med det, rett i oppvaskmaskinen, bruker jeg en gjenstand så putter jeg den tilbake med en gang jeg er ferdig. Da blir det aldri rotete.
Lillegutt på to rydder lekene sine hver kveld.
Mopper som regel kjøkken hver dag, drar over stua med støvsugeren omtrent hver dag. Klær ryddes på plass med en gang de er vasket. Syns ikke det tar lang tid eller er vanskelig når man gjør ting med en gang i stedet for å ta en «sjau»

Jeg er også ekstremt rotete og lat på husarbeid, samboer er bedre, men ikke nok til at det veier opp :p Det som har hjulpet MYE på «dagligrenholdet» her i hus er faktisk robotstøvsuger. Det er så verdt det å få støvsugd gulvene hver morgen at det er motivasjon nok til å rydde de rommene vi vil ha støvsugd hver kveld - stue og kjøkken er minimum liksom, også tar vi bad/yttergang/soverommene iblant. Da er det og mye lettere å ta kjøkkenbenken etc når jeg er igang (det hender jo den blir stående til morgenen etter nå som jeg er i permisjon, men blir tatt da). Vi har fortsatt en vei å gå på «mamma-standarden» jeg har vokst opp med (men det blir det neppe aldri, ingen dør nemlig av at TV-benken har litt støv på seg), men det er god hjelp. Det gjør meg ekstra glad i den trofaste lille roboten som støvsuger for oss :hilarious:

Nå har jeg snart 4 barn, og lar jeg være å gjøre litt hver dag, så skal jeg love deg at det fort hoper seg opp!

Denne uken har vært kaos, kommet sent hjem hver dag og mannen har vært på kurs, så nå flyter kjøkkenet og badet, selvom vi knapt har vært vekke.

Normalt sett så pleier jeg sitte på en maskin med klær om morgenen, hiver den i tørketrommel om ettermiddagen også bretter jeg på kvelden, så tar jeg kjøkkenet før jeg sitter meg ned med studiearbeid.

Må tvinge meg selv da, men etterhvert blir det en vane:)

Lurt å gjøre litt hver dag, da blir det litt mer overkommelig enn å ta alt en dag i uken synes jeg.

Støvsuger gjerne ene etasjen en dag, og neste en dag og vasker bad en dag.
Noen ganger gjør jeg alt samtidig, spørs hvor hektisk dagene er!

Er ikke akkurat strøkent hos oss, men med så mange i ett hus, jobb, studie og slikt, så er det egentlig ikke noe mål for oss å ha det strøkent, viktigste for meg er at det er rent på kjøkken og bad.

Ungene må også hjelpe til å rydde i stuen før de legger seg:)

Jeg er også ekstremt rotete og mannen ryddig. Jeg liker jo st det er ryddig, så prøver å ta meg litt sammen for hans del.
Men mitt "triks" er å invitere folk på besøk, da må det ryddes og badet vaskes :laughing005

Gulvet vaskes en gang i året. Så det må helt klart gjøres noe med når vi får baby ;)

Jeg har bare rutiner på at jeg alltid rydder opp ting jeg driver med. Tømmer oppvaskmaskinen hver morgen så den er klar til møkkete ting. Da slipper vi at det må stå på benken osv.
Syns det er mye lettere å vedlikeholde et ryddig hjem, enn å måtte rydde masse ofte.

Bruker jeg et glass og er ferdig med det, rett i oppvaskmaskinen, bruker jeg en gjenstand så putter jeg den tilbake med en gang jeg er ferdig. Da blir det aldri rotete.
Mopper som regel kjøkken hver dag, drar over stua med støvsugeren omtrent hver dag. Klær ryddes på plass med en gang de er vasket. Syns ikke det tar lang tid eller er vanskelig når man gjør ting med en gang i stedet for å ta en «sjau»
Det er slik jeg ØNSKER å være haha, men problemet er liksom når disse rutinene ikke sitter...

Jeg er også ekstremt rotete og lat på husarbeid, samboer er bedre, men ikke nok til at det veier opp :p Det som har hjulpet MYE på «dagligrenholdet» her i hus er faktisk robotstøvsuger. Det er så verdt det å få støvsugd gulvene hver morgen at det er motivasjon nok til å rydde de rommene vi vil ha støvsugd hver kveld - stue og kjøkken er minimum liksom, også tar vi bad/yttergang/soverommene iblant. Da er det og mye lettere å ta kjøkkenbenken etc når jeg er igang (det hender jo den blir stående til morgenen etter nå som jeg er i permisjon, men blir tatt da). Vi har fortsatt en vei å gå på «mamma-standarden» jeg har vokst opp med (men det blir det neppe aldri, ingen dør nemlig av at TV-benken har litt støv på seg), men det er god hjelp. Det gjør meg ekstra glad i den trofaste lille roboten som støvsuger for oss :hilarious:
haha, ja jeg har også priset robotstøvsugeren med 2 hunder!!
så var det bare den rutinen å huske på å tømme den ja...

Jeg er også ekstremt rotete og mannen ryddig. Jeg liker jo st det er ryddig, så prøver å ta meg litt sammen for hans del.
Men mitt "triks" er å invitere folk på besøk, da må det ryddes og badet vaskes :laughing005

Gulvet vaskes en gang i året. Så det må helt klart gjøres noe med når vi får baby ;)
haha, kjenner meg igjen i denne! og med to hunder så tenker jeg at sånn barnegrind som er hevet over gulvet er en god idè!

Har to, snart tre, små barn og har ingen problemer med å holde det rent og ryddig. For meg faller det seg liksom naturlig å sette ting på plass, rydde kjøkkenbenken o.l. Så bruker ikke så mye energi på det. Samboer er lik så det blir aldri rotete. Barna rydder før de legger seg. vasker over kjøkkenbenken og tømmer søppel mens barna spiser kveldsmat, samboer støvsuger kjøkken og stue (har en håndholdt støvsuger). Tar maks 15 min. Hovedvask er hver søndag, samboer vasker mens jeg tar med ungene ut.
Når det gjelder klesvask har jeg mest oversikt så jeg setter på, samboer bretter (jeg gir beskjed om at det er tøy som må brettes) før jeg legger på plass.

Enkelt , bare å rydde etter seg hver gang.

Man må være nazi med seg selv. Spiser dere middag eller noe annet, SKAL ALT settes i vaskemaskin eller vaske å opp med en gang etter mat. Ikke legg deg på soffan. Tørk over benken.

Er pante posen full tar du den med til butikken neste gang. Rot å samle flere sekker.

På kvelden rydder barna og du bort leker sammen .

Klær tett i skittentøyskurven. Fra tørketeommel , bretter du tøyet og legger det i skapet med en gang, ikke noe " jeg skal bare" gjør det med en gang.

For små klær pakk det ned , selg det , gi det bort putt i container. Ikke samle det opp.

Egentlig veldig enkelt. Ikke kast klær på gulvet , brett det og legg det på badeeller en stol eller til vask. Står det noe på stuebordet og du skal reise deg , så ta med det du får med deg ut på kjøkkenet feks.

Be om hjelp. Alle må ta litt. Vanlig å rydde etter seg :) Lykke til :)

Jeg har alltid vert en veldig rotete person, jeg hadde ett jenterom der du sjeldent så gulvet og jeg har aldri vert flink til å rydde opp etter meg...

Samboeren er motsatt, han er veldig ryddig av seg.

Men det store problemet vårt er at ingen av oss er særlig strukturerte!
Jeg er dronninga av skippertak, mens han mister motivasjonen med en gang ting sklir litt ut...

Vi har forsøkt så mange ganger å "ta oss sammen" eller sette "regler" om at kjøkkenbenken alltid skal være tom før vi legger oss, men så hoder det liksom bare i maks en uke..

Nå skal vi begynne å prøve på barn, og jeg vil absolutt ikke at mine barn skal vokse opp i ett like rotete hus som jeg gjorde...

Hvordan klarer dere å holde ting på ett OK nivå? Hva er suksessoppskriften?
Vasker dere en ting hver dag? eks, gulv på mandager, bad på tirsdager osv, eller vasker dere alt en fast dag i uka?

Jeg føler jeg ikke har tid nå til å rydde og vaske alt, hvordan klarer dere det med små barn i tillegg?

Vurderer seriøst å få oss en vaskehjelp eks en gang i uka, for å slippe den grunnen for misnøye i forholdet, men det hjelper ikke på alt som må gjøres daglig...

Ha det ryddig i alle skap, ikke ha mer ting enn msb faktisk har plass til. Sjekk ut konmari på Netflix, masse ryddetips som gjør at det faktisk er mulig å holde det ryddig.
Også har mannen og jeg vaskedag sammen 1 gang i uka, da vaskes hele huset. Og prøver å forholde oss til at dersom husarbeidet tar under 10 min kan man likegjerne gjøre det med én gang, ellers hoper det seg bare opp. :)

Enig i denne!! Ikke vent med å rydde til det hoper seg opp! Vi tømmer alltid oppvaskmaskinen på kvelden, slik at det er plass til å fylle den om dagen. Vasker over benk og bord på kjøkken etter bruk. Legger alltid på plass ting etter bruk. Har vaskehjelp, så slipper å vaske, men må jo selvfølgelig støvsuge over gulv, og gjør det på kjøkkenet ved behov (flere ganger i uken, går fort).

Jeg kan være sløv på husarbeidet iblandt, og de gangene jeg er ekstra sløv på det er når jeg er sliten. Men jeg prøver allikevel å gjøre litt hver dag. Kjøkkenbenken ryddes nesten hver dag, rydder ut av oppvaskmaskinen og setter inn igjen hver dag, vasker og støvsuger gulvene en gang i uka eller oftere hvis det trengs. Badet tar jeg når jeg har vaskedag eller oftere når det trengs, og bruker alltid fredag som vaskedag for da starter jeg helga med ren leilighet, og da tørkes det støv over alt, rydder der det må ryddes og støvsuger og vasker alle rom. Men det skal sies at jeg er ikke like flink hver uke, men prøver ihvertfall. I tillegg vasker jeg 2-5 maskiner med klær flere dager i uka.

Desverre er både jeg og mannen rotete, og det vises ekstra godt nå som vi bor sammen. Jeg har brukt å bruke fridagene mine på å rydde og vaske, men nå som jeg er sykemeldt pga kvalme går det litt tregt med det meste hjemme.
Likevel husker jeg på folkehøgskolen at å ha en egen vaskedag med en time eller to satt av til akkurat det, gjorde at jeg klarte å holde rommet ryddig og rent for første gang i mitt liv. Kanskje en ide å lage en ukeplan for seg selv? :)

Samme her , og med 3 barn så må jeg bare prøve så godt jeg kan å holde det noenlunde ok ‘hele’ tiden :p Min mann er ikke så flink til å rydde mens jeg liker (faktisk) det:)

Rydde litt gjennom hele dagen.
Har fire barn, der 3 stk er under 2 år, så skippertak funker ikke her.

Back
Topp