Hvordan har DU det?

Ikke i bruk

Forumet er livet
Hei alle nybakte mødre :)

Hvordan har tiden etter fødselen vært?? Føler du at du har fått "kontroll" over kroppen igjen? Har barselstiden vært slik du forventet?

Barseltiden har gått over all forventning, og snuppa frisk og rask:)
Mamma livet og livet med baby i hus er helt fantastisk og jeg har overhodet ingenting å klage på:):)

Kroppen er tilbake til normal'ish, litt fett på kantene, noe vond i ryggen/bekken men ellers bra, har gått ned litt for raskt i vekt sier helsesøster men full ammer fremdeles og prøver å spise variert mat selv om det ikke er lett når småen styrer huset.

Har ikke helt fått kontroll over kroppen når det kommer til feks sexlivet, det er jo såklart ikke så ofte som før- litt annerledes når man har født og eneste man vil når kvelden kommer er å sove haha:p Mam ned prioriterer seg selv en del mer etter fødsel, så noen dager må jeg bare tvinge meg til å stæsje meg opp å prøve å ordne meg mer når det kommer til hår og klær- for å føle meg litt bedre i hverdagen :) Føler meg langt mindre attraktiv enn før(utenom puppene haha) men har jo gått med stor mage i over 5 mnd og har gått igjennom en stor forandring så jeg får bare ta tiden til gode å ikke stresse så mye med å se tipp topp ut every single day Hehe:p

For oss har tiden etter fødsel vært god, vond, stresset, ny, kjærlig, lykke og egentlig alle følelser samtidig. Det var en stor omveltning, men etter noen uker var vi inne i rutinen og ettersom vi blir kjent med henne går det bare bedre og bedre, selv om det er noen vanskelige perioder også.

Barseltiden og alt som følger har vært tung på mange måter, men også fint å få kroppen tilbake etter 9 mnd på utlån. Blødningen synes jeg var ille da jeg følte den "aldri" gikk over.

Nå begynner jeg i jobb igjen i januar og det skal bli godt å komme seg ut blant folk igjen :P selv om jeg kommer til å savne jenta mi noe fryktelig. Men hun kommer nok til å kose seg med pappaen sin da :)

Jeg har det egentlig veldig bra :) hu lilla spiser en stund, sover 3-4 timer, spiser en stund og sovner igjen. Hun er veldig lite våken for tiden, men ettersom hun legger på seg som hun ska (tok opp det på helsestasjon tidligere i uken) så har jeg bare bestemt meg for å nyte det og ikke lure på om det er noe feil ;)
Storebror på snart 4 avguder henne og viser ingen tegn på sjalusi, takk og lov :D
Dog er jeg mest glad i hverdager, da både samboer og storebror er ut av huset, for da får vi damer får slappe i sofaen med Netflix om dagene (kan jo ikke se på tv hele dagen når storebror er hjemme :P) så jeg går vel en "vanskeligere tid" i møte nå til jul ;)

Her går det også overraskende bra :) Her sover hun 7-8 timer om natta i strekk, noe hun har gjort siden hun var bare et par uker :p Men det går heldigvis ikke ut over vektoppgangen, så ammingen går bra og hun legger fortsatt på seg over gjennomsnittet :)
Vi har heller nesten ingen skriking, det er bare litt syting av og til. Hun kan finne roen og sovne for seg selv hvor som helst :)
Hun kan også være mye våken, da ligger hun å "snakker", smiler og koser seg. Liker veldig godt å ligge på magen for å følge med :)

Med meg selv så er kroppen tilbake til normalen, vekta er under startvekt før svangerskapet. Det eneste som sitter igjen er bollemagen, den bløte magen :p men den må jeg nok jobbe med for å få bort :p

Ja kor ska æ begynn <3
Gikk supert første uka, så begynte ho og grinn endel, noe æ syns ikke virka så normalt. Men på HS på 6 ukers(ho va 8 uka da litt træg der borte) så sa dem at det va normalt Slo fra mæ tanken at det kunne vær noe galt osv. Heilt te æ syns ho begynte og ligg litt rart i en bue liksom, som en banan. La ut bilde på ei barnesie på face og fikk kiss/kidd syndromet som eks, leste MY om det og syns det ligna MY. Bestilte kiropraktor time en søndag timen va mandag, og vips joda va nok det. Låsninga i nakke, øverst i ryggvirvel og i brøst muskel, kommer som regel av alt før rask fødsel som æ da hadde had. Etter første behnadling allerede merka æ at æ hade en heilt ny onge i hus, nu etter 3 tilsammen så skjønna æ kan det vill si og nyt barseltida <3 så nu nyt æ hver dag me snuppa mi <3 Fra skriking til baby som virkelig smila og flira osv, e godt <3
Å dåpen igår gikk over alle førventninga, ho va en engle onge heeeeile dagen, synkt godt :)
Men nu kommer ``kampen`` før å aven ho me at vi gikk å bærte på ho før å få ho te og søv mm di første månan, hehe. men går sæ til. Idag va første dagen me velling(pga ho e våken 2-3 time om natta og ellers, blir aldri mett liksom) men kun velling på kvelden, og ho søvna ALEINA i senga :O
Sitt enda i sjokk her <3
Kroppen e så som så, mann min slipp IKKE til på mitt heligste område enda hehe, føl mæ ikke klar og vill heller ikke tving mæsjøl til noe æ ikke føl mæ klar til enda, han skjønna det heldigvis veldig godt <3 Takk gid før at har en sånn gubbe :-*
Æ e under startvekta før graviditeten så e stor fornøyd me det også, og går enda ned i vekt <3

Opp og ned.. De første ukene var ingen dans på roser, jeg var utslitt, mannen utslitt og det tærte på en allerede psykisk utslitt kropp.. Vekta raste ned alt for fort, sleit med mat, sleit med amming..

Nå går det mye bedre, heldigvis :)

Jeg elsker denne etterlengta jenta mi over alt på jord <3

Hun har til og med begynt og sove hele natten.. Det er fantastisk!

Det slo meg en dag her at nå er jeg "som vanlig" igjen :) eller så vanlig det går an å bli som ammende mor ;) idag sto spruten i dusjen ettersom jeg ikke ammet FØR jeg dusjet :p jeg vet jo at det blir sånn men hun sov og vi skulle på julemiddag!
Idag merket jeg også at min jakke ikke var like stram over hoftene! Godt å se at det går åt rett hold! :D Det er 9,5 uker siden fødsel nå :)

Første uke og en halv gikk kjempefint, hun spiste, sov endel men.var også våken og da så hun mye på meg. Det var herlig...
Så kom fire uker med vondt i magen fra to til seks timer med skrik og en baby som var kjempespent i kroppen... Det var en tøff tid hvor jeg sov når jeg kunne på dagen fikk heldigvis hjelp av min samboer så jeg sleit meg ikke ut.
Så etter å ha prøvd kiropraktor og melkesyrbakterier og til slutt malt som virkelig hjelp har vi hatt to fantastiske uker. Med en baby som bæsjer, prumper hver dag og null vondt i magen.

Hun smiler og ler og gurgler så nå er det fantastisk, bare elsker jenta vår.
Hun kan sove alt fra 5- 8 timer på natten.

Kroppen er Ok, er tilbake til vekt før fødsel men fortsatt litt sånn myk bollemage..... Men da jeg har spist litt sjokolade med kaffe hver dag og kost meg med mat så kan ikke klage...
Skal skjerpe meg over nytt år, vi må jo kose oss litt nå når det er så lite søvn å få :-)

Når det gjelder sex så begynner det å komme seg og da har vi elsket å ha sex før jeg ble gravid så vi har nok langt framlike ofte som før men jeg begynner å like det igjen.
Har blitt sydd endel så det har ikke vært så lett...

En annen ting er at jeg har ikke begynt med prevansjon da jeg har hatt problemer med å velge hvilken... Første gangene brukte vi ingenting da det gjør vondt med kondom....
Snart ni uker å ingen mens..... Når får man mens.... Så vet ikke om jeg er seint ute med den...

Har tenkt å sette inn spiral når det har gått tre måneder, men sist jeg hadde kobberspiral var det ubehagelig i over et år til jeg tok den ut... Men. Nå når jeg har hatt vanlig fødsel så håper jeg at det vil gå bra denne gangen...???
Og må også si hvis jeg er gravid så er vi veldig glad for det selv om planen var å vente par år....

Det er fantastisk å være mor igjen til en liten en etter så mange år, så føler jeg har veldig lyst på en til etterhvert.... :-)

Back
Topp