Hvordan har dine fødsler startet?

MSG93

Forelsket i forumet
FebbisBebbis2021 ❄️
Hvordan startet fødselen din eller dine tidligere fødsler?

37 +0 i morgen, forrige (første) svangerskapet ble jeg satt i gang i uke 39, hadde ikke murringer / kynnere i tiden før.
Det var snakk om at det samme skulle skje denne gangen også, men legene så ikke hensikten tross at jeg har fått tilbakefall på blodsykdommen jeg hadde forrige gang, og de vet og forstår at jo lengre jeg går jo lavere blir det og større sjangs for at jeg må på medisiner ( noe jeg ikke vill og egentlig kunne unngått) men de vil heller at det skal starte av seg selv.

Så jeg aner jo ikke, føler meg som førstegangsfødene. Håper så inderlig at det skal skje av seg selv snart, tross at jeg føler kynnere, nedpresset og all murring i korsryggen og hofter og til tider ganske ubehagelig / små vondt så skjer det ingenting. Føler jeg bare skal få mensen snart :wtf:

Vet jeg kan gå sånn i flere uker, men er det typ når man får jevne tak eller vannet går som man ringer føden? :angelic:

Jeg hadde tegn noen dager i forveien, så dette er sånn det var for meg. Merket litt hyppigere kynnere og nedpress før 38+1, men ellers var alt som normalt.

38+1:
Lite aktivitet fra baby gjennom dagen, men noe bevegelse var det. Responderte ikke på kald drikke, sukkerholdig mat osv. Dro inn for sjekk på kvelden. Etter en stund tok aktivitetsnivået seg opp og vi ble sendt hjem. Utover kvelden økte det på med kynnere, både i hyppighet og hvor kraftige de var. Gikk en kort tur, og fikk det travelt med å rekke hjem til toalettet. Sov bedre enn vanlig om natten.

38+2:
Helt normal dag, med ekstra energi etter en god natts søvn. Økende kynnere utover kvelden. Går en tur med samboer, og denne gangen må vi snu mye tidligere enn dagen før, for jeg måtte på do med én gang! Jeg brukte rieteller på telefonen, og når riene kom med 3-5 minutter ringte jeg inn. Kom inn på sjekk kl 00.30. Ingen åpning, ingen tegn til modning, og ikke lenger regelmessige kynnere/rier. Sendt hjem kl 01.30 med beskjed om at det ikke kom til å skje noe de neste 24 timene, trolig ikke de neste ukene.

38+3:
Med økende "kynnere", stupte vi i seng, men jeg klarte ikke roe meg. Det var ingen tvil om at noe var på gang. Jeg gikk i skytteltrafikk mellom do og sofaen, med bøtte i hånda fordi jeg var kvalm i tillegg. 04.15 gikk slimproppen og vannet. Riene ble aldri mer regelmessige. De kunne komme med 1,5 - 7 minutters mellomrom. 05.15 var vi på sykehuset. 05.30 hadde jeg 4 cm åpning og fikk fødestue. 11.35 var ungen ute.

I mitt første svangerskap var jeg til kontroll hos jordmor, tror det var noen dager før termin. Hun undersøkte og sa det da var modent og fint, og hun forsøkte å «strippe» litt som hun kalte det.
Jeg visste ikke hva det ville si, men tror det er at de kanskje fjerner litt av slimproppen ellernoe. Grafser iallfall en god del, sånn at det begynner å blø litt etterpå. Ikke noe behagelig akkurat, og jeg husker jeg syntes det var litt unødvendig.
Dagen etter gikk jeg en liten tur, og ble da så sliten at jeg tilbrakte resten av kvelden på sofaen. På natten begynte jeg å få regelmessige kynnere, så det ble vanskelig å sove, men som førstegangs er en jo alltid litt usikker på om det er rier eller ikke.
Ringte føden, og de sa vi gjerne kunne vente litt med å komme.
Jeg tok derfor et varmt bad, og mens jeg gjorde det tok det seg skikkelig opp, så da måtte vi dra etterpå.
Tror vi var på sykehuset sånn rundt halv fem ellernoe, og mens kjæresten min var ute og parkerte bilen gikk vannet plutselig!
Så ble alt veldig intenst, riene kom nesten uten mellomrom, og jeg ble veldig kvalm og kastet opp masse.
Jeg sa jeg ønsket epidural, siden jeg på en måte aldri fikk pause og alt var så intenst, men det rakk jeg aldri å få. De skjønte nok sikkert at dette ville gå fort og i ettertid er jeg jo egentlig glad for at jeg ikke rakk det.
Ungen var ute ca 9.45. Og til og med akkurat på termindatoen.

Min andre fødsel var litt annerledes. Da hadde jeg masse kynnere en god stund før termin, så tenkte han kom til å komme tidligere. Ca en uke før termindatoen begynte det litt på samme måten som første gang med regelmessige kynnere/rier. Vi avleverte storesøster hos mormor, og ringte føden for å si at vi kom etterhvert. Men etter en stund, så stoppet alt opp igjen, og kynnerne/riene ble svakere og dabbet helt av... vi gikk mange turer rundt nabolaget for å å få det igang igjen, men ble liksom bare borte... sånn holdt det på dagen etter også.. gikk og gikk rundt kvartalet, men kom liksom aldri i gang igjen...
Siden ingenting skjedde, ble vi nødt til å hente storesøster hjem igjen. Og jeg hadde fra før en time hos jordmor for kontroll noen dager etter.
Hun hadde fått med seg at jeg hadde ringt føden.
Hun forsøkte da å «strippe» denne gangen også. Det syntes jeg denne gangen var greit, for jeg ble så irritert og litt forbanna på at alt bare stoppet. Nå hadde jeg jo vært så klar for å få den ungen ut.
Var jo litt sånn ulv, ulv. Så turte jo nesten ikke å tro på de riene/kynnerne som kom. Følte jo at det startet, men at jeg ble lurt gang på gang.

Tidlig på morgenen etter den «strippingen» tok ting seg derimot opp! Jeg vekket ikke kjæresten min før det var morgen, og da tror jeg ikke han helt trodde det var på ekte den gangen heller. Han tok seg iallfall god tid til å levere storesøster i barnehagen før vi dro til sykehuset. Og da følte jeg det hastet!
Også kommer vi stresset frem til sykehuset, og der tar alle seg goood tid, hehe..
Ble ikke så intenst denne andre gangen, fikk hvilt mer mellom hver roe, men lillebror kom også ganske fort ut. Tror han var ute sånn 11.30 ca.

Nå som jeg er gravid for tredje gang er jeg veldig spent på hvordan denne fødselen kommer til å bli!er nå uke 35, og har veldig mange vonde kynnere allerede, så har på følelsen at jeg ikke kommer til å gå helt til termin.

Har hatt kynnere en stund, og på forrige kontroll sa jordmor at det var bra med kynnere selv om det var tidlig så lenge det ikke var smerter som ligner på menssmerter i ryggen og magen, for da kunne det bety at det var noe på gang.

Slenger meg inn her jeg.
Er førstegangs og har den siste tiden opplevd at ting kjennes annerledes ut enn vanlig. Jeg kunne også trengt å høre litt erfaringer fra andre som har født før:)

I mitt første svangerskap var jeg til kontroll hos jordmor, tror det var noen dager før termin. Hun undersøkte og sa det da var modent og fint, og hun forsøkte å «strippe» litt som hun kalte det.
Jeg visste ikke hva det ville si, men tror det er at de kanskje fjerner litt av slimproppen ellernoe. Grafser iallfall en god del, sånn at det begynner å blø litt etterpå. Ikke noe behagelig akkurat, og jeg husker jeg syntes det var litt unødvendig.
Dagen etter gikk jeg en liten tur, og ble da så sliten at jeg tilbrakte resten av kvelden på sofaen. På natten begynte jeg å få regelmessige kynnere, så det ble vanskelig å sove, men som førstegangs er en jo alltid litt usikker på om det er rier eller ikke.
Ringte føden, og de sa vi gjerne kunne vente litt med å komme.
Jeg tok derfor et varmt bad, og mens jeg gjorde det tok det seg skikkelig opp, så da måtte vi dra etterpå.
Tror vi var på sykehuset sånn rundt halv fem ellernoe, og mens kjæresten min var ute og parkerte bilen gikk vannet plutselig!
Så ble alt veldig intenst, riene kom nesten uten mellomrom, og jeg ble veldig kvalm og kastet opp masse.
Jeg sa jeg ønsket epidural, siden jeg på en måte aldri fikk pause og alt var så intenst, men det rakk jeg aldri å få. De skjønte nok sikkert at dette ville gå fort og i ettertid er jeg jo egentlig glad for at jeg ikke rakk det.
Ungen var ute ca 9.45. Og til og med akkurat på termindatoen.

Min andre fødsel var litt annerledes. Da hadde jeg masse kynnere en god stund før termin, så tenkte han kom til å komme tidligere. Ca en uke før termindatoen begynte det litt på samme måten som første gang med regelmessige kynnere/rier. Vi avleverte storesøster hos mormor, og ringte føden for å si at vi kom etterhvert. Men etter en stund, så stoppet alt opp igjen, og kynnerne/riene ble svakere og dabbet helt av... vi gikk mange turer rundt nabolaget for å å få det igang igjen, men ble liksom bare borte... sånn holdt det på dagen etter også.. gikk og gikk rundt kvartalet, men kom liksom aldri i gang igjen...
Siden ingenting skjedde, ble vi nødt til å hente storesøster hjem igjen. Og jeg hadde fra før en time hos jordmor for kontroll noen dager etter.
Hun hadde fått med seg at jeg hadde ringt føden.
Hun forsøkte da å «strippe» denne gangen også. Det syntes jeg denne gangen var greit, for jeg ble så irritert og litt forbanna på at alt bare stoppet. Nå hadde jeg jo vært så klar for å få den ungen ut.
Var jo litt sånn ulv, ulv. Så turte jo nesten ikke å tro på de riene/kynnerne som kom. Følte jo at det startet, men at jeg ble lurt gang på gang.

Tidlig på morgenen etter den «strippingen» tok ting seg derimot opp! Jeg vekket ikke kjæresten min før det var morgen, og da tror jeg ikke han helt trodde det var på ekte den gangen heller. Han tok seg iallfall god tid til å levere storesøster i barnehagen før vi dro til sykehuset. Og da følte jeg det hastet!
Også kommer vi stresset frem til sykehuset, og der tar alle seg goood tid, hehe..
Ble ikke så intenst denne andre gangen, fikk hvilt mer mellom hver roe, men lillebror kom også ganske fort ut. Tror han var ute sånn 11.30 ca.

Nå som jeg er gravid for tredje gang er jeg veldig spent på hvordan denne fødselen kommer til å bli!er nå uke 35, og har veldig mange vonde kynnere allerede, så har på følelsen at jeg ikke kommer til å gå helt til termin.

Har hatt kynnere en stund, og på forrige kontroll sa jordmor at det var bra med kynnere selv om det var tidlig så lenge det ikke var smerter som ligner på menssmerter i ryggen og magen, for da kunne det bety at det var noe på gang.

Veldig spennende lesing! Er også i uke 35 med nr.3 - skikkelig spent på hvordan denne fødselen (og når!) blir... :angelic:

Hadde masse kynnere fra tidlig av i første svangerskapet, og kan ikke huske at de endret seg noe markant når det nærmet seg fødsel. Det gikk fra kynnere til maserier/åpningsrier, ganske lett å skille dem fra hverandre for min del. Skriver åpningsrier fordi jeg kom inn med 3 cm og vannavgang hjemme, så noe hadde skjedd. Der kynnerne bare kjentes ut som sammentrekninger, var de første riene mer «skarp», og det bredte seg med mensmurring som et belte rundt korsrygg og nedre del av magen, samtidig som magen ble stram og jeg kjente at det gikk smerter (kan beskrives som en borrende smerte) fra øverst til nederst i magen, en slags følelse av nedpress. Smerten kjentes for meg ut som om jeg ble drillet i ovenfra og ned, derfor «borrende» smerte:p

Dette hørtes jo ut som tortur, var noe smertefullt, men det var mer ubehagelig enn direkte vondt, liksom. Gikk hjemme med det i 1,5 døgn uten at jeg tenkte på å ringe føden. Slimproppen gikk natt til døgn to, og den påfølgende morgenen gikk vannet. Da tok det seg noe mer opp, og jeg ringte inn. Kom til føden rundt kl 12, konstantert 3 cm åpning og beskjed om at vi ikke reiste derfra uten baby i armene!:) Barnet ble født omlag ett døgn senere, så det ble en langdryg prosess. Håper på kjappere forløp denne gangen!

Nr 1. Igangsatt over termin pga mild forgiftning. Vannavgang kl 17. Rieframkallande drypp kl 10 dagen etter. Født kl 17, 7 timar fødsel.

Nr 2. Vannavgang over termin, uten rier. Rier etter ca 4 timar. Fødte 5 timar etter første rie.

Nr 3. Vannavgang over termin, uten rier. Rier etter ca 4 timar. Fødte 2 timar etter første rie.

Nr 4. Rier med 7min mellom på mårning dag 8 på overtid. Riene slutta når eg la meg på ambulansebåra. Vannavgang kl 00.15 samme kveld/natt. Fødte kl 01.18, 1t og 3 min fødsel.

Spennende tråd!

Nr 1: uke 36+4, våkner av vannavgift kl 05, rier begynner med en gang og 10:30 er hun ute. Frisk og rask :-) ingen forvarsel eller noen ting som skulle tilsi st fødselen skulle begynne tidlig.

Nr 2: uke 39+5, gikk flere uker med maserier og på privatkontroll hos jordmor 5 dager før han kom fikk jeg bekreftet at jeg hadde 3cm cm åpning og flat livmortapp, ble også strippet. Ellers kom litt og litt av slimproppen ut dagene før. Våkner 01:30 av økende mensmurring og 02:30 vekker jeg samboer. Vi drar inn til sykehuset og 10:13 er han ute.

er veldig spent på hvordan det blir denne gang. Har enda tilgode å gå til termin, så håper ikke jeg gjør det denne gang heller

3 dager før termin: midt på natta, hadde akkurat vert på do og lagt meg i senga igjen da jeg kjente et trykk nedentil, hoppet ut av sengen og vannet mitt gikk. Gikk på do og ringte jordmorvakten før jeg tok meg en dusj og vekket samboer. Rier fra vannet gikk. Innom jordmorvakt på en sjekk, før vi dro til sykehuset, kom frem i 8 tiden en tirsdag, hun kom endelig torsdag aften, dagen før termin... :p

Håper lillesøster kommer litt før termin :wtf:

Min første kom 17 dager før termin.
Startet naturlig ved at vannet gikk rett før 9 på morgenen. Inn på sykehus etter en time og ks 5 timer senere.

xsmile9Nr 1: vannet gikk i 19-tiden 10 dager etter termin, så etter litt fiksing så dro vi på sykehuset for sjekk. Rier startet litt etter vannet fikk. Dro hjem igjen, og var hjemme med gode rier noen timer før vi bestemte oss for å dra inn på sykehuset igjen. På sykehuset 01.15 på natta, og i badekaret. Han kom 03.12, 11 dager etter termin

nr2: begynte å kjenne noe to dager før termin på kvelden. Mer og mer rier utover kvelden, så fikk pakka klart barnehageklær til guttungen- så det skulle være klart for neste dag. Måtte vekke mannen min i 1 tiden på natta, så kom svigerfar for å overta skatten hjemme. Inne på sykehuset kl 02, og ganske rett i badekaret. Hun kom plutselig 04.27. Så dagen før termin :)

spent på hva nr 3 bestemmer seg for.. vil veldig gjerne at han kommer noen dager før termin xsmile9

Vannet mitt gikk spontant da jeg satt på do rundt kl 0500. 38+6. Jeg skjønte ikke helt at det som var gått, så gikk å la meg igjen. Plutselig kjente jeg at jeg ble våt i trusen. Trodde da at jeg hadde tisset på meg uten at jeg var klar over det. Gikk inn på bade igjen og da rente den mye fostervann ned langs beina på meg. Mensen murringer begynte så å si med en gang. Ringte til føden. De sa jeg måtte ringe igjen når riene var tatt seg opp.
Reiste inn til KK rund 1630. Da hadde jeg 4 cm åpning. Jeg fikk aldri regelmessige rier så fikk ikke være i badekar noe jeg ønsket. Han ble født 04.03 uke 39+0 på Storken.

Jeg er spent på når og hvordan denne fødselen starter. Jeg kjenner jeg er klar og gleder meg veldig til å møte henne❤️

Spennende tråd!

Nr 1: uke 36+4, våkner av vannavgift kl 05, rier begynner med en gang og 10:30 er hun ute. Frisk og rask :) ingen forvarsel eller noen ting som skulle tilsi st fødselen skulle begynne tidlig.

Nr 2: uke 39+5, gikk flere uker med maserier og på privatkontroll hos jordmor 5 dager før han kom fikk jeg bekreftet at jeg hadde 3cm cm åpning og flat livmortapp, ble også strippet. Ellers kom litt og litt av slimproppen ut dagene før. Våkner 01:30 av økende mensmurring og 02:30 vekker jeg samboer. Vi drar inn til sykehuset og 10:13 er han ute.

er veldig spent på hvordan det blir denne gang. Har enda tilgode å gå til termin, så håper ikke jeg gjør det denne gang heller
Vannavgift, jeg dævver :p:D:joyful: trengte en god latter nå, hehe.

Slimproppen hadde kommet litt og litt noen dager i forveien. Så en natt hadde jeg det jeg trodde var ganske vonde kynnere, som gikk helt over dagen etter. Gikk full runde på IKEA uten problemer. Så begynte det jeg igjen trodde var vonde kynnere hele natten igjen, og fortsatte utover dagen. Skjønte til slutt at det var rier (så det er altså ikke sant at alle skjønner helt umiddelbart og av seg selv forskjellen på kynnere og rier.. jeg hadde hatt masse vonde kynnere i flere måneder).

De ble aldri regelmessige, så selv da de var skikkelig vonde utover kvelden fikk jeg beskjed om at neeeida, jeg måtte ikke finne på å komme inn, for de kom bare til å sende meg rett hjem igjen, var de ikke regelmessige, var det ikke fødsel snart, sådetså!

Rundt midnatt kom riene tett som haggel, men igjen ikke regelmessige ifølge kk-damen.. Til slutt var det så vondt at jeg skalv ukontrollert over hele kroppen, fikk ikke hentet meg inn mellom hver ri, og klarte ikke snakke, så samboeren ringte og sa at nå kommer vi, selv om damen i telefonen mente vi bare kom til å bli sendt hjem igjen..

Kom inn og ble undersøkt umiddelbart. Bare 5 cm åpning, men 10 min senere var det full åpning og pressrier, og 30 min senere var han ute.

Gøy å høre andres erfaringer og hvor forskjellig det kan være :happy:

Her startet det med tegningsblødning og krampeaktige menssmerter nederst i magen gjennom dagen uke 37+4. Lettet utover ettermiddagen og kvelden. La meg den kvelden på et håndkle for sikkerhetsskyld, noe som var lurt for våknet rundt 23.30 av vannavgang (med knepp!). Rett etter gikk slimproppen og så begynte riene og de var heftige. Kom inn 00.30 med 4 cm åpning og innen jeg var på operasjonsbordet 2 timer senere var det på 9 cm (måtte ha ks pga seteleie og lite bekkenmål). Intens opplevelse! Veldig spent på om det går like fort denne gang :eek:

Første svangerskap startet med rier som jeg våknet av i hall 12 tiden på kvelden. Sto opp å ble liggende en stund på sofaen og holdt tellinga mellom riene. Etter samtale med sykehus skulle jeg komme inn på en kontroll. Hadde da fødeavdeling bare 15 min unna hjemmet og en mor som jobbet på sykehuset så hun slo følge med meg. Var alene i dette svangerskapet så derfor hun ble med.
Når jeg kom inn hadde jeg 4 cm åpning å de sa det enda kunne ta en stund. Dro da hjem for å vente men kom meg aldri ut av bilen når jeg kom hjem så måtte snu. Ble innlagt på fødeavdeling hall 4 på natta og det tok lang tid med åpningen. De tok vannet med krok på morgenen og satte meg på drypp for å få fart på fødselen. Enda tok det på tia før det skulle skje noe. Fikk epidural i 14 tiden som smertelindring og da kunne jeg endelig slappe av i 20 min før riene ble kraftige og det var på tide hun kom ut. Fra 7 cm til 10 cm gikk det 40 min og hun kom ut nesten kl. Hall 4 på ettermiddagen. Fødte 1 dag før termin.

Det er nå snart 11 år siden første fødsel, var 19 år selv den gangen så føler meg som en førstegangsfødende denne gangen også. Mye mer plager med svangerskapet og ligger med mye nedpress og lav mage. Enda 2 uker til termin men kan ikke si jeg aner om denne kommer før eller ikke.

Husker ikke helt eksakt, men mellom 1 og 2 timer ca :rolleyes: Husker i alle fall at jeg syns det gikk ganske fort.

Back
Topp