Hvordan har ammingen gått?

Lindalu

Betatt av forumet
Jeg får daglig spørsmål om hvordan det er å amme, spesielt om det er vanskelig. Jeg vet at min story ikke er den ideelle, og er langt fra udramatisk, og tenkte derfor høre med dere her inne om deres erfaringer med amming. Nå har vi jo kommet over de såre nippelsene, men det er jo mye greier man kan støte på underveis. Hvordan har det gått?

Null stress heldigvis

Stemte null stress, men har jo følt at jeg har hatt for lite melk til tider... Litt bekymringer har det jo vært selvom melka kom med en gang og jeg aldri har fått vondt av ammingen[;)]

hadde litt såre nipler de første to ukene men etter det har det vært null stress, masse melk og rund og fornøyd baby[:)]

ORIGINAL: Mommy86

Stemte null stress, men har jo følt at jeg har hatt for lite melk til tider... Litt bekymringer har det jo vært selvom melka kom med en gang og jeg aldri har fått vondt av ammingen[;)]

Signere den.. Høres ut som meg vettu :) Har begynnt å drikke MASSE vann om dagen å ammete å det har faktisk funka :D

Hadde påbegynnende brystbettennelse - (melkefeber) to ganger, såre blødende byrstvorter med infeksjoner [:'(] Men gikk over etter 6-7 uker [:)]
Innbiller meg ofte jeg ikke har nok melk, selv om HS og vekta prøver å si noe helt anna [:-][:)]

Hadde ikke næring i melka!

Har hatt perioder med såre brystvorter og flere perioder med tette melkeganger, men har heldigvis ikke utviklet brystbetennelse! Purelan har reddet meg flere ganger [:D] Har aldri hatt enorme mengder melk, men har hatt nok til at hun har klart seg på det, heldigvis. Er glad for at både lege og helsesøster + alle andre steder med info om amming, poengterte at det var helt normalt å puppe veldig ofte den første tiden og gjerne hver halvtime på kveldstid. Hvis ikke hadde jeg nok gitt tillegg...[8|] Nå spiser hun hver 3. time omtrent på dagtid og hver 3.-6. time på natta (varierer litt). Skal på 5-mnd. kontroll på mandag, så er spent på hvordan vekta ser ut!

lite melk, blodige niples, sopp 2 ganger (vedvarende smerte i ukesvis), tette melkeganger, brystbetennelse, såre niples igjen nå..ja, you name it, i got it [:@][:o][:(]

men fullammer enda.

etter 2 uker på sykehuset med amming og pumping hver 3. time, kom vi hjem til å kun amme hver 3. time, men veiing 2 ggr pr uke, men på grunn av manglende vektoppgang og at hun var urolig skulle vi begynne med flaske i tillegg til amming på kvelden... drev på i 6 uker med amming så pumping, men fikk ikke opp produksjonen... de gangene jeg pumpet uten at hun hadde spist først var jeg oppe i max 100 ml... og etter hvert begynte tuppa å styre veldig, og vi måtte begynne med tillegg etter hvert måltid, med det resultat at hun ikke gadd å spise seg mett på pupp...så ble mer og mer mme, og amming morgen og kveld, men så en dag nå på nyåret var det visst helt tomt, hun nektet å ligge til brystet, og jeg klarte ikke få ut mer enn en liten dråpe...

Og jeg var så innstilt på å gjøre alt jeg kunne for å amme lengst mulig [:(]

Var skikkelig sår i begynnelsen og hadde en baby som kavet veldig når jeg skulle legge han til... gikk fint med litt hjelp på barsel... ellers har det gått veldig bra i 3mnd og etter det har jeg begynt å ha litt lite melk pluss at mini ikke blir fornøyd/mett av melka mi.. men fullammer fortsatt (og gir bittelitt grøt ved sidenav)

Sleit med såre og blødende nippels, men bet det i meg[:)] Fullammer ennå[:)]

null problem denne gangen... men hadde masse problemer med storesøster...

glad det går så bra denne gangen[:)] fullammer ennå[;)]

Null stress måtte jeg ta...

Men jeg må amme med skjold, det er litt stress!
Men det går bra, og selve ammingen går supert! [:D]

Fikk aldri melk!!!

ORIGINAL: Baby~K~

lite melk, blodige niples, sopp 2 ganger (vedvarende smerte i ukesvis), tette melkeganger, brystbetennelse, såre niples igjen nå..ja, you name it, i got it [:@][:o][:(]

men fullammer enda.

Her har det vært stress fra dag 1, fikk jo ikke melk før lillemor var fem dager gammel,
så hun har blitt delammet hele tiden omtrent.
Klarte to uker å fullamme, men da la hun ikke på seg så måtte begynne med tillegg igjen.

Jeg har i perioder mistet melka nesten, og måtte pumpe opp produksjonen, drikke ammete, spise havregrø
og you name it.

men... til tross, til og med baby med puppenekt (google it) i TRE DAGER, så her er jeg... 4 mnd baby som fortsatt får pupp fire ganger om dagen ca, og tre ganger om natta [:D]

på dagen blir det et par flasker med HIPP mme, og litt grønnsaker/frukt - og tynn grøt på kvelden!

og endelig har jeg en blid og fornøyd baby som legger på seg, og fortsatt koser seg puppen

Tusen takk for gode og utfyllende svar folkens.. Jeg ser jo det at de fleste av dere har hatt noe å stri med, selv om 0 stess alternativet vant (heldigvis). Selv hadde jeg 2 måneder med stress, såre nipler, brystbetennelse, abscess, operasjon på Ullevål. Jeg bet tenna sammen, hadde et stort ønske om å få det til. Pga åpent sår på brystvorta brukte jeg skjold, og fikk til å amme på den måten.. Er UTROLIG glad for at jeg ikke ga opp, selv om alle rundt meg sa jeg skulle kaste inn håndkle. Nå går ammingen som en drøm, nok melk og babyNoel er happy..

ORIGINAL: Glapia.

Null stress heldigvis

Samme her.. motsetniong til med eldstemann..

Back
Topp