Den er vanskelig, Frk N. Det hadde absolutt ikke funka her sånn det ble sist, men man kan påvirke mye ved å legge opp til det man ønsker også. Jeg fullamma til 6mnd (kun smaksprøver av grønnsaker og kjøtt før det, ingen mos eller grøt eller mengder som var mettende - såkalt barnestyrt mattilvenning), og morsmelk var hovedernærimg det første året. Å pumpe funka dårlig. Amma flere ganger hver natt til rundt ett års alder. Alt dette kunne vi selvsagt "trent bort" hvis vi ville, men jeg er utrolig glad jeg slapp. Var absolutt ikke klar for jobblivet etter 6mnd. Mannen min er happy med hvordan vi gjorde det. Hvis man jobber med å introdusere flaske tidlig (vi brukte det aldri), pumping funker eller man går for MME funker det jo rent praktisk. Men når mor ønsker noe annet tror jeg ikke det er en god løsning å skille mor og barn så tidlig som 6mnd. Mye har endra seg til 9 mnd (for ikke å snakke om etter året!) - jeg synes faktisk svenskene har en god ordning der, mor er ofte hjemme det første året mens far er hjemme det andre leveåret. Lengre perm, men ikke fullt så god økonomisk dekning som i Norge. Vi tar ulønna perm for å få ting til å gå opp. Jeg ønsker å la babyen styre mest mulig selv matinntak og løsrivelse. Mange synes kanskje det er gammeldags, og noen mener det fører til at barna blir mer "mammadalt", men gutten vår var hvertfall veldig trygg og sosial og glad i å utforske verden da han begynte i bhg 15mnd gammel, og hadde vært hjemme med meg fram til det. Jeg sier ikke at dette er en umulighet hvis foreldre deler permen likt eller pappa tar hoveddelen, for mange funker det supert (gjerne der hvor begge parter oppriktig ønsker denne løsningen), men det er ikke til å komme bort fra at 9 mnd graviditet og fødsel setter spor, og at mange føler det er vondt å være adskilt fra barnet etter 6mnd, for ikke å snakke om hvor sårbar man kan være mentalt som følge av barseltid og annerledes søvn. Å finne et kompromiss er smart. Forøvrig supert med en far som ønsker å være aktivt med og ta ansvar!