Hvordan gjør dere med permisjonen?

Her blir det 100 %. Far kommer til å få sine uker, evt et par ekstra, men resten krever jeg faktisk fordi det er jeg som har gått gravid, som må amme og som skal komme til hektene. Han er nok ikke helt enig, men innfinner deg med at jeg har veto her.... ;-) Men mulig vi prøver tidskontoløsning de siste mnd denne gangen, da det hadde passet veldig bra i forhold til jobben min og kanskje vil være likså gunstig for lillefrøkna som brå overganger......

Jeg har en liten konflikt gående med kjæresten.. Han ønsker halve tiden, altså at jeg skal ut i jobb allerede etter seks mnd og han skal ta de resterende seks mnd!

Jeg synes det er litt urimelig fordi: 1. jeg må føde ungen og vi vet enda ikke hva slags komplikasjoner det vil gi og hvor mye av mine første måneder vil bli meget amputert av det. 2. Jeg vil jo fortsatt amme etter seks mnd og da må han og ungen gå ned på jobben min flere ganger om dagen og jeg må amme på do osv. er mye i møter så det kan bli veldig vanskelig! 3. De første seks mnd er de mest utfordrende, mange sier at det blir mer "kos" etter det første halvåret. Føles urimelig ut at han skal komme inn med en gang det kanskje blir litt bedre og ta over den kanskje mest positive delen av permisjonen. 2. Siden jeg føder i oktober får jeg da hele drittvinteren alene, mens han får hele våren og sommeren, mens jeg som faktisk fortsatt ligger hjemme og spyr i uke 16 ikke skal få en dritt av det!!!?

Hva gjør vi hvis vi ikke klarer å bli enige.. Jeg har foreslått at han kan få de siste tre månedene, og jeg får de første 9, men han står fast på sitt at han skal ha akkurat halve..
Sååå kjedelig å være uenige. Håper dere blir enige om de
Når er det forresten man må søke om permisjon??
jeg fikk beskjed om at her i stavanger er det 6 ukers behandlingstid så du må søke senest 6 uker før du begynner i perm

Har bare så smått begynt å tenke på det, så er langt ifra ferdig med å planlegge det neste året. Men vi skal ha 100% dekningsgrad. Jeg ønsker permisjon til påska er over ihvertfall. Har ikke sett på kalenderen så vet ikke hvor mange uker det blir. Far får nok litt mer enn bare de ukene som er tiltenkt han (vet at han ser fram til permisjonstid). Med ferie og eventuelt litt ulønnet permisjon håper vi at barnet ikke trenger å begynne i bhg før oktober til neste år, så rekker det å fylle året i hvertfall.

Vi skal ha 100%
Jeg tar 39 uker pluss 5 uker ferie, og han tar 10 uker. Det er mulighet for at jeg tar ut mer ferie, men får vi barnehageplass i august så takker vi ja. Storesøster 1 begynner på skolen det året og storesøster 2 blir å gå i samme barnehage, så regner med at vi får plass pga søskenprioritering. Skal ta ut ammefri når jeg starter i jobb :) Så blir ikke så lange dager uansett.

Det ser ut til at det blir 100% her med 39uker på meg og 10 uker på far, i tillegg tar jeg 9uker ferie. Så tot. 58 uker :) det er en veldig uvant tanke å ikke skulle gå på jobb, men jeg gleder meg mer og mer. Hadde medarbeidersamtale her om dagen, og sjefen min er helt topp, unnet meg tiden og mente jeg skulle ta permisjon med god samvittighet. Det er ikke alle ledere som har den holdninga, så det betyr mye. Og er med på å gjøre at jeg tillater meg å glede meg mer :)

Etter å ha hatt 100% lønn med begge gutta, og følt att jeg har reist fra dem før jeg selv er klar. Velger vi nå 80% lønn. Med ferieuker og div vil jeg være i jobb til nytt barnehage år, noe som passer helt ypperlig :-) da tar mannen i huset sine 10 uker og vi benytter oss av hjemmeværende besteforeldre di dagene det skulle være nødvendig frem til August 2018 :-)
Vi må nok leve litt smalhans ett år, men det er verdt det på alle måter, sommerferien får vi campe i hagen eller nyte en lengere tid på stølen med båtturer, bading og fisking :-)

Planen er 100% i 49 veker. Eg tar ut det eg kan sidan sambuar jobbar turnus og kjem til å vere mykje heime likevel. Då har han permisjon til i begynnelsen av august. Så kjem eg til å ta ut litt ferie, og satsar på barnehageoppstart i september. Vi jobbar i oljebransjen, så har litt i bakhaude at vi kan ende opp uten jobb framover, så har ikkje låst det heilt endå...

Lurer litt på 80% første året slik at han berre går i barnehagen fire dagar, men vi får sjå :)

Frå nrk.no: http://www.nrk.no/norge/regjeringen-gir-barnehageplass-til-september--og-oktoberbarna-1.12755082
Til høsten kan foreldre med barn født i september og oktober velge om de vil la barnet begynne i barnehagen allerede fra 1. august eller vente til måneden barnet fyller ett år.

jeg fikk beskjed om at her i stavanger er det 6 ukers behandlingstid så du må søke senest 6 uker før du begynner i perm
Takk for svar! Da vet jeg :)

Haha, ja! Egentlig flott at han vil ha mye permisjon, men siste seks mnd synes jeg er for mye! Jeg vil forsøke å presse mitt forslag om 9 mnd til meg, 3 mnd til ham, gjennom.. Har allerede sladra til foreldrene hans om vår uenighet

Den er vanskelig, Frk N. Det hadde absolutt ikke funka her sånn det ble sist, men man kan påvirke mye ved å legge opp til det man ønsker også. Jeg fullamma til 6mnd (kun smaksprøver av grønnsaker og kjøtt før det, ingen mos eller grøt eller mengder som var mettende - såkalt barnestyrt mattilvenning), og morsmelk var hovedernærimg det første året. Å pumpe funka dårlig. Amma flere ganger hver natt til rundt ett års alder. Alt dette kunne vi selvsagt "trent bort" hvis vi ville, men jeg er utrolig glad jeg slapp. Var absolutt ikke klar for jobblivet etter 6mnd. Mannen min er happy med hvordan vi gjorde det. Hvis man jobber med å introdusere flaske tidlig (vi brukte det aldri), pumping funker eller man går for MME funker det jo rent praktisk. Men når mor ønsker noe annet tror jeg ikke det er en god løsning å skille mor og barn så tidlig som 6mnd. Mye har endra seg til 9 mnd (for ikke å snakke om etter året!) - jeg synes faktisk svenskene har en god ordning der, mor er ofte hjemme det første året mens far er hjemme det andre leveåret. Lengre perm, men ikke fullt så god økonomisk dekning som i Norge. Vi tar ulønna perm for å få ting til å gå opp. Jeg ønsker å la babyen styre mest mulig selv matinntak og løsrivelse. Mange synes kanskje det er gammeldags, og noen mener det fører til at barna blir mer "mammadalt", men gutten vår var hvertfall veldig trygg og sosial og glad i å utforske verden da han begynte i bhg 15mnd gammel, og hadde vært hjemme med meg fram til det. Jeg sier ikke at dette er en umulighet hvis foreldre deler permen likt eller pappa tar hoveddelen, for mange funker det supert (gjerne der hvor begge parter oppriktig ønsker denne løsningen), men det er ikke til å komme bort fra at 9 mnd graviditet og fødsel setter spor, og at mange føler det er vondt å være adskilt fra barnet etter 6mnd, for ikke å snakke om hvor sårbar man kan være mentalt som følge av barseltid og annerledes søvn. Å finne et kompromiss er smart. Forøvrig supert med en far som ønsker å være aktivt med og ta ansvar!

Takk for svar! Vi kommer vel til å finne en løsning, og et alternativ kan være å gjøre som dere: ta litt lengre ulønnet permisjon!

Jeg skal ta ut slik at jeg får 100% lønn.. får permisjonen til far siden han er student å ikke har opptjent noe for å ta permisjon og for atvhan er student til mini er over 3 år..

Tenker ta 80% lønn og lengst permisjon. Det frister mye mer å være hjemme hele sommeren uten noe jobb innimellom ferien, og mulighet til å spare litt ferie til høstferie, jul, barnehagedager osv. Hadde det vært snakk om å være ferdig med permisjonen på vinterstid hadde nok valget blitt 100% lønn.

Tar også 100%. I og med at det faste jeg har er kveld og helg så taper jeg ikke noe særlig tid med lillegutt. Og da er det heller ikke helt krise om han ikke får barnehageplass fra høsten av.. Så må jeg revurdere hva jeg selv vil, om jeg skal tilbake på skolebenken eller om jeg søke på andre 100% stillinger... Har ikke helt trua siden det ikke har gått så bra de siste årene...

Tar også 100% lønn og tar heller ulønna permisjon for vi sparer på det totalt sett! Men då må gutten vår begynne i bhg når han er nesten eitt år. Men vi tar då litt felles ferie og får litt sommar i lag neste år. Så tar sikkert far litt gradert slik at gutten ikkje begynner med full veke i bhg med ein gang :)

Vi har termin 17/9 2016 og jeg ser for meg å va hjemme ca et år, fram til 30/8 2017 med 80% av lønnen samt lit ulønnet permisjon. Etter det får far va hjemme frem til vi krysser fingrene og får en barnehageplass i januar.

Unnskyld at jeg sier dette, men jeg synes faktisk han er veldig urimelig. Det er du som går rundt i ni måneder med graviditeten. (Og kanskje dette også er en tung tid med plager) deretter kommer du garantert til å bruke litt av tiden din til faktisk å komme deg og bli kjent med den nye situasjonen. Samt at du fremdeles gjerne ammer etter seks måneder. Pluss det kun er vintertid og ikke så gøy på vinteren som på sommeren!

Det er ikke han som skal føde og det er faktisk din tid og du som trenger den for å bli god i kroppen. Avogtil blir jeg litt irritert på all denne likestillingen! Jeg håper han tar til fornuft og ser at det er du som faktisk trenger denne tiden. 3 måneder bør være nok. Lykke til og håper dere blir enige. Tror gjerne ikke han tenker at du gjerne ammer en del da og det er en grunn til at før i tia fikk mor nesten hele permisjonen:)

Godt å se at vi er forskjellige :) jeg er helt omvendt. Har hadd far 4 mnd permisjon fra 10 uker etter termin begge gangene. Jeg tenker anderledes. . Jeg tenker at jeg har strevd med en graviditet og en baby som har hengt i puppene, så nå er det hans tur til å ta en del av ansvaret.. :) synes det er supert at han selv faktisk ønsker å ta del i ansvaret, og er vel derfor de har fedrekvoten også slik at de som ønsker faktisk har krav på å få det og ikke kan bli nektet av mor... Men dere ikke inngå et kompromiss om at dere tar 50/50 fra 6 mnd? Da får han nyte litt av baby tiden, samtidig som du ike trenger å stresse tilbake i full jobb? Sånn blir det her denne gangen da far akkurat har begynt i ny jobb. Jeg tar 29 uker også deler vi de siste 20 50/50 :)

Godt å se at vi er forskjellige :) jeg er helt omvendt. Har hadd far 4 mnd permisjon fra 10 uker etter termin begge gangene. Jeg tenker anderledes. . Jeg tenker at jeg har strevd med en graviditet og en baby som har hengt i puppene, så nå er det hans tur til å ta en del av ansvaret.. :) synes det er supert at han selv faktisk ønsker å ta del i ansvaret, og er vel derfor de har fedrekvoten også slik at de som ønsker faktisk har krav på å få det og ikke kan bli nektet av mor... Men dere ikke inngå et kompromiss om at dere tar 50/50 fra 6 mnd? Da får han nyte litt av baby tiden, samtidig som du ike trenger å stresse tilbake i full jobb? Sånn blir det her denne gangen da far akkurat har begynt i ny jobb. Jeg tar 29 uker også deler vi de siste 20 50/50 :)

Ja godt vi er forskjellige:) det er derfor denne ordningen er god for nesten alle, så sant de blir enige da. Jeg mener bare at det er den som går gravid som bør få bestemme først hva den personen mener er best for seg, men her er vi også forskjellige :)

Vi trenger ikke inngå et kompromiss :) vi vet hva vi skal gjøre og har vært enig i lang tid:) han skal ha en del lengre enn de ti ukene, men vi har også 80% da:) godt å se at dere også er enige.

Ja godt vi er forskjellige:) det er derfor denne ordningen er god for nesten alle, så sant de blir enige da. Jeg mener bare at det er den som går gravid som bør få bestemme først hva den personen mener er best for seg, men her er vi også forskjellige :)

Vi trenger ikke inngå et kompromiss :) vi vet hva vi skal gjøre og har vært enig i lang tid:) han skal ha en del lengre enn de ti ukene, men vi har også 80% da:) godt å se at dere også er enige.

Ser at jeg QUOTET feil :( den med kompromiss var til hun som ikke ble enig med bf om fordeling av permisjonen. Var ikke kritikk mot hva du mener :) må jo si jeg gleder meg til å være lengre hjemme denne gangen (var forsåvidt den som var lengst hjemme de andre gangene også bare at vi fordelte det annerledes), men kjenner også at jeg er glad for at bf jobber skift og derfor er en del hjemme og kan ta sin del av ansvaret :)

Til alle dere som tenker 80% lønn. Siden jeg har en økonom i huset og vi har regnet litt på det, så vil jeg anbefale at dere tar 100% og evt sparer litt hver måned og tar ulønnet permisjon, da man taper litt penger på 80% lønn ordningen.

Til alle dere som tenker 80% lønn. Siden jeg har en økonom i huset og vi har regnet litt på det, så vil jeg anbefale at dere tar 100% og evt sparer litt hver måned og tar ulønnet permisjon, da man taper litt penger på 80% lønn ordningen.

Man taper litt ja - en del hvis man har høy lønn, ikke så mye med middels/lav lønn. Og det største tapet er det far som får. Vi har regna på det - jeg får akkurat det samme utbetalt med 80% lønn over 47 uker som med 100% 37 uker. Ingen forskjell! Mens pappaen får 80% i 10 uker i stedet for 100% i de 10 ukene, så det er der vi taper litt.

Men fordi jeg er lærer, og min perm med 100% går ut en mnd før neste skoleårs sommerferie, mister jeg lønna for den ferien. Må ha en lengre periode ulønna perm etter lønna perm uansett da pappaen ikke kan ha perm før et stykke ut på høsten. Derfor blir det faktisk mer lønnsomt for oss med 80%.

For de aller fleste vil det som du sier lønne seg økonomisk å ta 100% og så ulønna perm - man kan være hjemme like lenge, men får mer penger.

Back
Topp