Hvordan gjør dere andre det med levering i bhg?

Lillespurv1

Elsker forumet
❤️ Augustlykke 2020 ❤️
Maiskolbene 2023 :-)
Junibollene 2023
Har en gutt på 2 år, han starta i bhg for 1 år siden, og har skreket et fåtall ganger ved levering. Trygg i barnehagen, trives,og sjelden noe problem med de ansatte, han hopper rett i fanget på de om morgenen når jeg må gå, og finner trøst og støtte i de. Men ved en foreldresamtale tidligere fikk jeg beskjed om at jeg brukte for lang tid på levering om morgenen. Den foregikk slik, vi kom inn, kledde av oss i garderoben, og la eventuelt skiftentøy i skuffen hans. Så gikk vi inn, hilste på de ansatte, jeg satte meg ned i 1.minutt for å si fra om beskjeder (han kunne eller kan jo enda ikke si fra om diverse sjøl når han ikke har språk nesten, og er så liten),det er eks om han har sovet dårlig, noe spesielt som har skjedd, litt hoste el. eller om noe må sies i fra om før henting. Og si hade til sønnen min, kunne eks finne en leke som de kunne leke med. Også sørget jeg for at de ansatte så han, også fikk han en klem, og jeg sa hade. alt var gjort på få minutter. Har virkelig ikke lyst å være sende han inn døra, si hade, og gå. Jeg må jo få mulighet til å vite at de ansatte ser han og vet han er kommet, og eventuelt får et fang, og beskjeder blir gitt.

Men hvordan gjør dere andre det her med levering av 1-2 åringene? Vet ikke om dette gjelder lengre som deres mening, da 2 av ansatte er bytta ut siden den beskjeden, og en av de er pedlederen som formidlet dette. Men det forfølger meg mye, og gjør meg faktisk usikker på om jeg har feila totalt. Har jobba i bhg selv, og sett mange brukt myyyyyeeeee lengre tid enn meg på levering. For enig i at om det særlig er sårt med avskjed,så bør det går ganske fort. Men hva menes da eventuelt med rask levering?
 
Øh, hæ?!

Jeg forstår ikke at de synes at du bruker lang tid på levering ut i fra hva du forteller her. Spesielt om levering også går så bra! Kanskje det er nettopp derfor at levering alltid går så bra, dere har samme rutinen (trygghet) når dere kommer om morgenen, og jeg synes det høres kjempebra ut at du tar deg tid til å gi beskjeder! ☺️ Man må jo få rekke å puste før man snur i døra, og spesielt synes jeg det er viktig med tid på småbarns da det er dere som fronter barnas stemme (da de ofte ikke har godt nok verbalt språk til å fortelle selv).

Jeg hadde forstått det om du hadde brukt opp mot en halvtime og vel så det - og om levering hadde vært annerledes. Sa de hvorfor de synes du bruker lang tid? Det kan jo være at de tenker på hele barnegruppa/andre barn som kanskje er sensitive på omgivelsene, utrygge med andre foreldre tilstede osv, men synes de bør begrunne hvorfor her. Slik at du ikke blir usikker ❤️
Spør gjerne opp i morgen når du leverer - og vær ærlig på at du ble skikkelig usikker når du fikk en slik beskjed. Spør om hva deres tanker er og hvorfor.

Når jeg leverer 4-åringen så blir jeg med inn på avdeling (de møter oss ikke i gangen, vi må inn på avdeling med dem) personalet spør oss om hvordan det er med oss, spøker og snakker litt generelt. Gir eventuelle beskjeder. Så sier vi ha det. Ganske likt som deg. Av og til løper hun rett inn, og da stikker jeg hodet inn i døra for å hilse på, men samtidig si ha det. Så alt fra 30 sek til 5 min kan det ta, det ser jeg også an (prøver å være kjapp om det er mange foreldre, eller om jeg opplever at det er litt kaotisk på avdeling) ☺️
Vi brukte lengre og god tid på småbarns, og det var aldri noe problem.
Samme gjelder min barnegruppe. Jeg er vant til småbarnsavdelinger, og synes det er hyggelig om foreldre slår av en prat og får gitt nødvendige beskjeder. Hvis det har vært travelt (sykdom, møtetid osv), så har jeg vært ærlig på det - da barna alltid kommer i første rekke, men da vet foreldrene hvorfor vi ikke har så god tid akkurat da til å slå av en prat. Vi tar uansett i mot beskjeder så får vi snakket skikkelig sammen senere, eller vi sender meldinger med foreldrene når det er tid ☺️
 
Last edited:
Vi møtes i gangen av en ansatt så jeg trenger ikke bekymre meg for at hun blir sett. Kommer ingen i gangen fordi de ikke har hørt vi kom så ser de oss uansett når jeg åpner døra. Jeg går altså ikke inn på avdelingen. Det har jeg aldri pleid å gjøre. Men vi pratet litt og koser og bruker nok like lang tid som deg. Bare i garderoben.
 
Har en gutt på 2 år, han starta i bhg for 1 år siden, og har skreket et fåtall ganger ved levering. Trygg i barnehagen, trives,og sjelden noe problem med de ansatte, han hopper rett i fanget på de om morgenen når jeg må gå, og finner trøst og støtte i de. Men ved en foreldresamtale tidligere fikk jeg beskjed om at jeg brukte for lang tid på levering om morgenen. Den foregikk slik, vi kom inn, kledde av oss i garderoben, og la eventuelt skiftentøy i skuffen hans. Så gikk vi inn, hilste på de ansatte, jeg satte meg ned i 1.minutt for å si fra om beskjeder (han kunne eller kan jo enda ikke si fra om diverse sjøl når han ikke har språk nesten, og er så liten),det er eks om han har sovet dårlig, noe spesielt som har skjedd, litt hoste el. eller om noe må sies i fra om før henting. Og si hade til sønnen min, kunne eks finne en leke som de kunne leke med. Også sørget jeg for at de ansatte så han, også fikk han en klem, og jeg sa hade. alt var gjort på få minutter. Har virkelig ikke lyst å være sende han inn døra, si hade, og gå. Jeg må jo få mulighet til å vite at de ansatte ser han og vet han er kommet, og eventuelt får et fang, og beskjeder blir gitt.

Men hvordan gjør dere andre det her med levering av 1-2 åringene? Vet ikke om dette gjelder lengre som deres mening, da 2 av ansatte er bytta ut siden den beskjeden, og en av de er pedlederen som formidlet dette. Men det forfølger meg mye, og gjør meg faktisk usikker på om jeg har feila totalt. Har jobba i bhg selv, og sett mange brukt myyyyyeeeee lengre tid enn meg på levering. For enig i at om det særlig er sårt med avskjed,så bør det går ganske fort. Men hva menes da eventuelt med rask levering?
Vi gjør som du,men leverer ved grinda fra garderoben inn i bhg. Eventuelle beskjeder gir vi der. Grinda inn fra garderobe er rett inn på avdelingen, og der er både barn og voksne,men en voksen kommer til grinda for å ta i mot . Vet at de foretrekker levering ved grinda, og det er nok fordi det da blir veldig tydelig for barnet at de er levert. Jeg tenker at hvis den metoden din fungerer for deg så er det jo greit. Hvis jeg skulle gjette, reagerer de på at du setter deg ned inne på avdelingen i et minutt. Min oppfatning er at de i bhg i all hovedsak ikke ønsker at foreldrene "henger rundt" i bhg, ikke en gang for kort tid. En del av meg tenker at jeg følger gutten min helt inn hvis jeg vil og det funker, samtidig forstår jeg at det er deres arbeidsplass og at de ikke vil "overvåkes" av foreldre, at de vil ha plass til å gjøre jobben sin og at en del foreldre kan komme til å gå så langt at de blir inventar hvis de ikke har tydelige grenser for foreldrene. Synes i ditt tilfelle det hørtes voldsomt ut å få beskjed om at du bruker for lang tid. Samtidig ser jeg at det kan være andre tilfeller der det er på sin plass å si fra før de ansatte.
 
Jeg fikk aldri ordentlig begrunnelse på hva de mente, ble så satt ut at jeg fikk ikke sagt stort. Trur jeg egentlig bør høre litt med de ja, for det er ingen god følelse å gå med. Jeg må nesten gå inn, og sette meg ned, fordi de ansatte sitter allerede på gulvet med barna rundt seg, vi blir ikke møtt i gangen eller ved døra, vi må inn på avdelingen, og levere. Alle foreldrene gjør det, og de fleste setter seg ned for å levere barnet. Jeg sier tydelig hade til gutten, og leverer han til en ansatt og sier at nå skal du dit, så skal jeg på jobb, hadeklem, og hade. Fikk vell beskjed om at det gikk greit enda, så lenge gutten ikke sleit med det, for de innrømmet at han ikke hadde problemer ved levering, men da skjønner jeg heller ikke hvorfor de tok det frem som et problem heller. Så at den pedlederen som var der den gangen på møte er tilbake nå, så spent på hvordan det blir fremover nå. Kjenner at jeg ikke liker hun så godt etter det. Og andre småting. Jeg som er så fornøyd med barnehagen der.
 
Vi blir som regel alltid møtt i porten ved levering, hvis ikke er de inne på den andre avdelingen og da blir jeg med inn for å snakke med de. Tar som regel 30 sekunder å gi informasjon, og min lille løper som regel inn selv enten til en av de ansatte eller til en av de andre barna eller for å finne en leke. Har omtrent ikke tid til å si hadet engang. Bruker som regel bare et par minutter på levering med mindre det er noe spesielt.

Tenker kanskje de reagerer på at du sitter deg ned? Men ser du skriver at andre foreldre også gjør det, så da er det litt rart.
 
Vi blir som regel alltid møtt i porten ved levering, hvis ikke er de inne på den andre avdelingen og da blir jeg med inn for å snakke med de. Tar som regel 30 sekunder å gi informasjon, og min lille løper som regel inn selv enten til en av de ansatte eller til en av de andre barna eller for å finne en leke. Har omtrent ikke tid til å si hadet engang. Bruker som regel bare et par minutter på levering med mindre det er noe spesielt.

Tenker kanskje de reagerer på at du sitter deg ned? Men ser du skriver at andre foreldre også gjør det, så da er det litt rart.
Her forlanger mini å holde hånda, bli bært inn, han løpet ikke rett inn selv, og det er mye mer behagelig for meg å sette meg ned med han i fanget, enn å stå å bære han. Og det er ikke stort annet å sette seg på der enn gulvet. Setter meg ned med han på fanget, gir eventuelt kort beskjed, også sier "nå skal mamma dra, hade vennen". Også en klem. Jeg blir ikke sittende i flere minutter. Her snakker vi maks 1 minutt om det ikke er helt spesielle beskjeder. Men tar jo litt tid å kle av og legge/henge på plass i garderoben,særlig mandag morgen når det meste er tatt med hjem for helga.
 
Her varierer det litt. Noen ganger løper de inn (3 og 2 år) og har nesten ikke tid til å si hadet. Men de aller fleste gangene gjør jeg som deg. Kler av og rydder på plass tøy/sko. Går inn og ser at de begynner å leke med noe, gir beskjeder hvis det er noe og sier hade. Setter meg ikke ned. Hvis du ser bort ifra tiden det tar å kle av og rydde bort så bruker jeg nok 1-3 min inne på avdelingen avhengig av om det er beskjeder som skal gis eller ikke.
 
Da ville jeg spurt hva nøyaktig som var problemet med det.

Jeg har en på straks to. Hos oss er det langt fra garderoben til avdelingen (i en annen etasje til og med), så her er det et krav at foreldrene følger barna helt inn på avdelingen og hjelper dem å vaske hendene.

Barna begynner på frokosten fortløpende når de kommer, så jeg følger ham bort til bordet og hjelper ham å åpne matboksen. Prater med den ansatte på vakt mens jeg hjelper ham med det, og så får han hadetkos og vi vinker hadet og jeg går.
Så fra vi kommer inn på avdelingen til vi går, tar det alt fra 1-4 minutter.

Sånn gjør alle det. De som har litt større unger trenger ikke hjelpe med matboks, men de bruker ikke noe særlig mindre tid de heller, da alle tar seg tid til å veksle et par ord med den ansatte der.
 
Her er leveringa et styr hver dag, så det hadde klikka for meg hvis de ansatte hadde kommentert i tillegg. Jeg har vært mye usikker på hvordan jeg skal levere, da det er mye skriking, osv, og har funnet ut at jeg vil bruke den tiden det tar før han er fornøyd. Jeg blir veldig stressa av de ansatte da de helst bare vil jeg skal levere en hysterisk unge og gå, men det orker jeg ikke lenger. De har aldri sagt noe, men jeg føler de er oppå meg til tider.
 
Jeg tenker at du skal gjøre det som passer deg og ditt barn best.
Hos oss har flere blitt kritisert for å være for kjappe til å levere :eek:
 
Vi må inn på avdelingen med ungen når vi levere han. De kommer ikke å tar i mot. Her er det Bf som levere å jeg henter. Når han kommer til barnehagen så går inn på avdelingen med ungen, sitter maks 2 min med ungen så sier han hade så går han. Men så kan han ikke sitte for lenge heller da han må kjøre på jobb. Dette fungerer kjempe bra for oss og ungen. Barnehagen er enig i at vi ikke skal bruke for mye tid på morran.
 
Så spesielt. Jeg henger bort yttertøy i gangen, sjekker hylla med skift inne i barnehagen. Følger så klart ungene inn, og skravler gjerne med de ansatte i et minutt eller ti ;) også har ungene gjerne noe de vil vise frem, og det får de så klart lov til :) da jeg var hjemme i perm med yngste brukte jeg gjerne en time på p hente, hun var liksom ferdig med tilvenningen før hun begynte i BHG :p de ansatte syns det var helt greit, de så det slik at hun fikk en enklere tilvenning når hun skulle begynne i BHG :)
 
Da hadde jeg blitt fryktelig lei meg, om jeg hadde fått en slik beskjed. Synes ikke det høres ut som en levering som tar lang tid i det hele tatt. Synes det var ordentlig frekt og si til en forelder. Man leverer det kjæreste man har, som skal være der i mange, mange timer, også får man ikke lov til å ta seg tid til å si ha det på en ordentlig måte? Uff.. Hadde spurt om hva de konkret mener med det. Hva det er ved levering som tar tid.
 
Her kommer en voksen å møter oss i garderoben og tar barnet med seg inn. Hvis jeg blir stående litt lengre enn vanlig å snakke med personalet bli barnet urolig og vil være med meg igjen. Så her er leveringen kort med avkledning og si hadet. Ville nok ikke satt meg ned inne på avdelingen, skjønner at de ansatte ikke vil at foreldrene skal gjøre det. Men ville snakket med personalet at han trenger å bli tatt imot av en voksen.
 
Her kommer en voksen å møter oss i garderoben og tar barnet med seg inn. Hvis jeg blir stående litt lengre enn vanlig å snakke med personalet bli barnet urolig og vil være med meg igjen. Så her er leveringen kort med avkledning og si hadet. Ville nok ikke satt meg ned inne på avdelingen, skjønner at de ansatte ikke vil at foreldrene skal gjøre det. Men ville snakket med personalet at han trenger å bli tatt imot av en voksen.
I grunnen samme her. Litt apropos, så så jeg den enorme forskjellen mellom to leveringer nå han hadde vært syk i ei uke. Første dagen ble han møtt av en av den ansatte og en av de andre guttene på avdelinga, og de tullet og han løp inn og ville være med. Dagen etter var han positiv til bhg,men da han skulle gå over grinda med matpakka, ble den voksne distrahert og snakket med to av de andre voksne som satt rett innafor grinda, og bare der at han ikke ble sett og sto et millisekund der med matboksen gjorde at han snudde og sa nei. Så jeg tok det med én gang og avledet han,og leverte på ny når den voksne var oppmerksom. Å ta i mot ungene om morgenen er utrolig viktig.
 
Back
Topp