Hvordan gi beskjeden til en grusom sjef

Førstebebi

Flørter med forumet
Påskeliljene 2022 ❤️
Hei. Jeg har gruet meg til å fortelle sjefen min at jeg er gravid, og nå nærmer det seg veldig at jeg bør gjøre det. Jeg er 12+2 og buksene mine på jobb kjennes for stramme ut nå til å gå med, de siste dagene har jeg måttet ha knappen på buksa åpen og glidelåsen litt ned:sorry: men jeg har sjef som er forferdelig, han har ingen empati, ingen medfølelse, prøver alltid å drite oss ut med vilje, blir fort sint osv osv, han har nesten alle trekk for en psykopat, så vi er ganske sikker på at han er en psykopat. Jeg skal få meg ny jobb etter hvert, men kan ikke gjøre det nå (har bare jobbet her i snart 1 år).

Jeg ville helst sagt det i telefonen til han tror jeg, så jeg slipper å se han i øyene når jeg sier det. Blir det rart eller kunne jeg skrevet til han en dag når han er ferdig på jobb «Hei, jeg lurte på om du kunne ha ringt meg ikveld når det passer, eller om vi kan snakke på kontoret ditt imorgen, fordi det er noe jeg vil fortelle»?
Denne uken har han ferie, så må nok vente til neste uka når han er tilbake igjen..
 
Han er av og til på kontoret sitt, men vi har ikke lov til å gå å «forstyrre» han når han er der, han har sagt at «da skal det være så gale at det brenner hvis dere kommer å forstyrrer meg der» så jeg må nesten avtale med han på forhånd at vi snakker sammen der..
 
Hvis det er såpass ubehagelig å ta det med han innenfor arbeidstid, ville jeg så klart tatt det med han over telefon på kveldstid. MEN som en leder selv, oppfordrer jeg til å ta det innenfor arbeidstiden, om dette er mulig :) Du kan eventuelt sende han en melding og skrive noe sånt som «Hei. Jeg skulle gjerne hatt en prat med deg på jobb imorgen, da det er noe jeg vil fortelle.» eller noe lignende, da er han ihvertfall klar over at du kommer :)

Skremmende mange som gruer seg til å fortelle dette til arbeidsgiver, noe som er sinnsykt trist, da de skal være «forbildene» våres :eek: Har dere ingen personalansvarlig, eller tillitsvalgt, som kanskje er enklere å ta praten med først? Evt om personen kan ta en del i møtet? :) Det skal bli like gledelig mottatt av en arbeidsgiver, som av en annen du ønsker å fortelle det til. De taper null og nada penger, annet enn tiden de bruker på ny ansettelse, og opplæring av den personen, noe man må forvente på en arbeidsplass med voksene personer…

Dette går nok så fint :)
 
Hvis det er såpass ubehagelig å ta det med han innenfor arbeidstid, ville jeg så klart tatt det med han over telefon på kveldstid. MEN som en leder selv, oppfordrer jeg til å ta det innenfor arbeidstiden, om dette er mulig :) Du kan eventuelt sende han en melding og skrive noe sånt som «Hei. Jeg skulle gjerne hatt en prat med deg på jobb imorgen, da det er noe jeg vil fortelle.» eller noe lignende, da er han ihvertfall klar over at du kommer :)

Skremmende mange som gruer seg til å fortelle dette til arbeidsgiver, noe som er sinnsykt trist, da de skal være «forbildene» våres :eek: Har dere ingen personalansvarlig, eller tillitsvalgt, som kanskje er enklere å ta praten med først? Evt om personen kan ta en del i møtet? :) Det skal bli like gledelig mottatt av en arbeidsgiver, som av en annen du ønsker å fortelle det til. De taper null og nada penger, annet enn tiden de bruker på ny ansettelse, og opplæring av den personen, noe man må forvente på en arbeidsplass med voksene personer…

Dette går nok så fint :)

Takk for tipset!:) Tror jeg skal skrive som du foreslo i stedet for å spør om han kan ringe meg utenom arbeidstid.
 
Enig med forslaget over! Lurt å avtale på en mld eller Mail at dere kan prates i kontortiden :happy: ville og sjekket opp med eventuelt tillitsvalgt, kanskje dere kan gå i sammen på møtet om det blir veldig ubehagelig?
 
Enig med forslaget over! Lurt å avtale på en mld eller Mail at dere kan prates i kontortiden :happy: ville og sjekket opp med eventuelt tillitsvalgt, kanskje dere kan gå i sammen på møtet om det blir veldig ubehagelig?
Støtter forslaget om å ta med tillitsvalgt! Lett å bli satt ut i en sårbar situasjon, greit med noen å støtte seg på:)
 
Sniker litt fra mai her.

Jeg var litt nervøs for å fortelle sjefen sist (jobbet deltid og hadde bare stilling noen måneder til, men implisitt at jeg skulle fortsette også utover det). Jeg sendte melding en dag på jobb, noe a la "hei, kan vi ta en prat i løp av dagen når det passer deg?", avtalte tidspunkt og gikk nervøs dit og sa det rett ut; "jeg er gravid" (da i nesten uke 20 :wacky:). Hun litt satt ut og hadde ikke forventet det, men jeg sa jeg gjerne ville fortsette utover kontrakten og frem til permisjon og det ble avtalt at jeg skulle. Gikk helt greit. Hadde et godt forhold til sjefen altså så mye lettere enn for deg tenker jeg meg, men det hjalp å avtale tid så jeg bare måtte gjøre det. Kanskje en ide å ta det mot slutten av dagen så du snart kan dra hjem og slipper å takle han mye lengre den dagen? Helt enig med forslagene om å snakke med tillitsvalgt/HR o.l. om det er noen du kan ha med som støtte om du tror det kan bli en ubehagelig respons.

Lykke til!
 
Back
Topp