Hvordan går det nå - 3 måneder gamle

BK92

Forelsket i forumet
Hei dere! Hvordan er dagene deres nå for tiden? :) Takler babyene varmen greit? Dere som har fullammet, er det like mye amming som før eller merker dere en endring? Har dere tenkt å begynne med noen spesifikke rutiner nå som barna bikker 3 måneder?
 
Her har L gjort forskjell på natt og dag fra hun var kanskje 2-3 uker gammel, ved å sove lengre strekk på natta og å ikke våkne skikkelig og sovne raskt igjen. Men nå sover hun stort sett (med kanskje 3-4 amminger) 12 timer på natta, og har våkenvindu på ca. 1,5-2 timer på dagtid.

Fullammer, ammer ganske hyppig men bare noen minutt va gangen, så det har endra seg veeeeldig. Prøver å få lagt henne i 20-tida, det jeg jobber mot iallefall:) Men kommer veldig an på når siste luren er. Hun sover svært korte lurer (sjeldent mer enn 40min, som regel rundt 30-35), og det er veldig slitsomt for oss begge.
 
Er heldigvis ikke så travle dager nå lenger :p Baby sover ofte natten gjennom (typ midnatt til 6 ish), også samsover vi på morgen og formiddag, hun er som regel bare våken for mat og bleie da. Noen ganger er hun våken før mannen min går på jobb (7-9). På ettermiddag og kveld sover hun lite, et par korte dupper vanligvis. Hun er blid, bablete og full i energi! Leker en god del for seg selv nå i babygym og jakter på Libero sommerfuglen i tripptrappstolen :hilarious: Så da får jeg en liten pause og får gjort ting. Vi prøver å legge henne når hun viser trøtthetstegn, men hun sovner likevel ikke før midnatt uansett, vi går sikkert maange skritt frem og tilbake i leiligheten med henne, det pleide å funke før, men mindre nå (samme med bæretøy). Så vil si det er litt søvn vi sliter med (oss foreldre, baby virker veldig blid :laughing002), ellers er jeg veldig glad for at det ikke er amming og bleie hver time lenger, pluss kortere ammeøkter.
Har 3 mnd kontroll på mandag, tenker vi spør om det her med søvn, om vi bør innføre noe rutiner nå, eller la henne styre selv fortsatt :p
 
Snart 4 måneder her. Dagen for lille starter ca. kl 04.00. Lille legger seg kl 10, senest. Gir flaske rett før eller rett etter legging. Så går det frem til ca 2 eller 3 før ny flaske gis, og nok en flaske i 6-tiden. Våken noen ganger på natt og ligger da ofte på magen. Har fjernet alt av dyne og plastlaken for å unngå kvelning. Lille kommer seg ikke tilbake på rygg.
Lille er aktiv og kjeder seg lett. Ruller mye til magen og kaver. Ligger aldri stille. Utforsker tær og ser rundt seg.Blir frustrert fordi krabbing ikke er mulig Babler mye, smiler og liker å leke karusell. Hater å ligge stille og vil verken i vognen eller bæresele.

Pumper en del morsmelk fortsatt, men trapper ned. Ikke mulig å pumpe når lille er så aktiv.

Sover litt på dagtid, men kun korte blunder med mindre jeg ligger tett inntil, sånn som nå.
 
Godt å høre litt fra andre som er noenlunde i samme båt, det gir meg litt ro :) Lett å la seg stresse av andre selv om man at man ikke skal ta det inn.

Her begynner dagen 06.00 om hun har ammet mye på natten, for da må det prompes Sover ofte videre men ikke alltid jeg selv klarer det. Om det ikke er luftplager sover vi til ca. 8. Så steller vi og kjører ofte storesøster til barnehagen etter at alle har spist osv. Babyen er ikke så glad i kjøring så det er litt klaging men hun sovner som regel 3 minutter før vi er hjemme igjen Det ammes i søvn her og helst under soving også, hvis jeg legger hun ned våkner hun etter 25 minutter maks. Det er litt kjedelig men slik var storesøster også. Vi har foreløpig ikke tatt mange trilleturer, det er 50/50 om hun sovner der. Litt som i bilen, mye klaging før hun ev sovner. Har inntrykk av at hun våkner kjapt der også.

Det nye nå om dagen er at hun sover mange timer fra vi kommer hjem 9.30, men bare hvis hun får ligge inntil meg på ammeputa. Tar seg litt melk i søvne nå og da. Våketiden er derfor mer fra 13.00 og utover mot 22-23, men med korte blunder innimellom der selvsagt. Så det er ikke lett å se tv med samboer på kveldene akkurat nå, Black mirror må vente :D

Siden hun ammes i søvn tar hun plutselig natt ved puppen når vi ser tv, eller hvis jeg er trøtt så bare legger vi oss og hun får die til hun tar natten en gang mellom 22 og 23. Spiser en eller to ganger på natta, men det går fint siden vi samsover. Tror derfor ikke det er så lett å begynne med noe rutine, vet ikke åssen det skulle passe inn men det var et godt tips å spørre HS på kontrollen!

Veldig rolige dager altså og lite stress, men kunne selvsagt ønske meg at hun likte vogn/bil bedre, at hun kunne sove litt alene og at det var litt mindre luftplager. Er spent på om og når dette ev endrer seg :)
 
Så interessant å høre om deres rutiner. Her er lille blitt litt over 3 og en halv måned. Siden han var i underkant av 3 mnd har vi innført leggetid sånn mellom 18 og 20 avhengig av hvordan dagen har vært og når han er trøtt. Normalt sover han da til halv 5, men nå som det har vært varmt har han våknet tidligere for å få mat. Etter dette sover vi til ca 7 når pappaen gjør deg klar for jobb. (noe tidligere om han har fått mat i 2-3 tiden). Da skifter vi bleie og ønsker pappa god tur på jobb, samt ammer litt før vi tar en time eller to til med søvn. Om vi har mye på plakaten så står jeg opp og begynner dagen når han sovner.

Vi jobber nå med å forlenge lurene hans for han har lagt seg til vane å sove 30-40 min, noe jeg synes er litt kort. Han er våken alt fra 50 min til 2 timer i strekk og jeg legger han når jeg ser at han er trøtt. Våkentiden går stort sett med til å leke på gulvet, sitte på fanget og lese bok eller pludre på stellebordet. Mat vil han ha ca hver 3 time på dagtid, men noen ganger går det 2 timer, andre ganger 4 timer. Trilletur tar når han skal sove, for han liker ikke å ligge våken i vogna og han vil aller helst at det skal være bevegelse i den når han sover. Prøver å komme oss ut en gang om dagen så lenge været tillater det.

En dag i uka har vi bæsjedag. Da har det vært stopp er par dager og han jobber veldig med å få ut noe. Da kan det være hardt å være liten gutt og det blir mer sutring og mer pupp og mindre kos og lek. Håper at det gir seg snart, sånn at han slipper å plages med det.

Så jeg synes stort sett at det går veldig greit, men vet jo at alt kan forandre seg i morgen. Akkurat nå ha vi hatt 3-4 netter på rad der han har vært urolig, så håper på en vanlig natt i natt.
 
Så interessant å høre om deres rutiner. Her er lille blitt litt over 3 og en halv måned. Siden han var i underkant av 3 mnd har vi innført leggetid sånn mellom 18 og 20 avhengig av hvordan dagen har vært og når han er trøtt. Normalt sover han da til halv 5, men nå som det har vært varmt har han våknet tidligere for å få mat. Etter dette sover vi til ca 7 når pappaen gjør deg klar for jobb. (noe tidligere om han har fått mat i 2-3 tiden). Da skifter vi bleie og ønsker pappa god tur på jobb, samt ammer litt før vi tar en time eller to til med søvn. Om vi har mye på plakaten så står jeg opp og begynner dagen når han sovner.

Vi jobber nå med å forlenge lurene hans for han har lagt seg til vane å sove 30-40 min, noe jeg synes er litt kort. Han er våken alt fra 50 min til 2 timer i strekk og jeg legger han når jeg ser at han er trøtt. Våkentiden går stort sett med til å leke på gulvet, sitte på fanget og lese bok eller pludre på stellebordet. Mat vil han ha ca hver 3 time på dagtid, men noen ganger går det 2 timer, andre ganger 4 timer. Trilletur tar når han skal sove, for han liker ikke å ligge våken i vogna og han vil aller helst at det skal være bevegelse i den når han sover. Prøver å komme oss ut en gang om dagen så lenge været tillater det.

En dag i uka har vi bæsjedag. Da har det vært stopp er par dager og han jobber veldig med å få ut noe. Da kan det være hardt å være liten gutt og det blir mer sutring og mer pupp og mindre kos og lek. Håper at det gir seg snart, sånn at han slipper å plages med det.

Så jeg synes stort sett at det går veldig greit, men vet jo at alt kan forandre seg i morgen. Akkurat nå ha vi hatt 3-4 netter på rad der han har vært urolig, så håper på en vanlig natt i natt.
Gjør du noen konkrete tiltak for å forlenge lurene, som du vil dele? :)
 
Gjør du noen konkrete tiltak for å forlenge lurene, som du vil dele? :)
Det lurer jeg og på. Sliter med korte lurer og for lite søvn på dagtid her og.
Vel, famler litt i blinde, så prøver litt forskjellig.
Det viktigste er at jeg ikke går inn til han så snart det er lyd i babycallen. Tror jeg har vekket han noen ganger der han kunne sovet videre om jeg ikke hadde kommet inn. Prøver også ikke gjøre de mest bråkete gjøremålene når han har sovet mellom 30 og 40 min.
I tillegg prøver jeg å holde han våken minst en time om gangen, selv om det noen ganger kun blir 50 min. Vi ser i bok eller noe sånt om han blir trøtt før tiden, men har tålmodighet til å sitte i fanget.
Og om det blir mye korte lurer er det ut og gå med vogna for han sover som regel så lenge det er bevegelse i vogna. Så går jeg sånn at han får sovet over en time. Håper da at han skal venne seg til å sove lengre.

Men jeg tar gjerne i mot tips om noen har, for jeg prøver meg bare frem. Er mulig jeg bare må vente på at han blir moden nok til å sove lenger.
 
Fullammer. Mini vil amme oftere enn før, når det er varmt. Sover også kortere både på dagen og natta. Hen har også villet amme en gang på natta, noe vi ikke hadde gjort på 2 (?) uker før det ble varmt. Generelt nattammer vi ikke mer, men ammer minst like ofte på dagen og øktene er like lange.

Vi prøver å innføre litt mer kvelds- og soverutiner, men det er helt i startfasen. Vi bytter litt på å legge for å finne ut hva som fungerer, for at mini skal finne roen selv. Mini gjør forskjell på natt og dag her og, og sover mellom 4-11 timer om gangen på natta. 8-9 timer var vanlig i de to ukene før det ble varmt. Leggetid er mellom 19:30-22:00, når mini er trøtt. Ser ut til å bli tidligere og tidligere.

Er 1-2 lange lurer på dagtid+ litt småsoving mens vi ammer. Den lengste luren på dagen er vanligvis på 2-4 timer og starter 2-2,5 timer etter hen våkna om morgenen. Har egentlig vært lange lurer hele veien her. Kan jo dele hva vi gjør, men kan jo være helt tilfeldig at mini sover relativt lenge. Enig med mammadrøm89 at det viktigste er å vente litt når det er lyder.
Mini sovner som regel igjen en eller to ganger helt av seg selv her. Kan være noen minutter med lyder og litt klaging (men ikke skikkelig gråt, da henter jeg med en gang.). Andre folk tror ofte at mini er våken og må hentes, så må alltid si at jeg sjekker om litt og da har hen som regel sovna igjen :Heartred :hilarious: Ser an lyden og går ikke bort til vogna sånn at mini kan se meg med en gang.
Andre ting (som ikke nødvendigvis har så mye med saken å gjøre):
-Sover også som regel inne, med åpen dør til rommet jeg er i eller på tur, så bruker sjelden babycall og det er få brå høye lyder.
- Prøver å legge når hen er døsig, men ikke sover helt. Går bort fra vogna rett før mini sovner, sånn at hen lærer å finne roen alene. Funker ofte, men må også ofte gå tilbake og synge mer etc.
-Følger ikke «våkenvinduer» eller tid, men legger når mini er trøtt.
Er vel de eneste tipsene jeg har. Tror jo egentlig noen barn bare sover lettere enn andre, så ikke sikkert det er så lett å gjøre noe. :Heartred
 
Baby sover 30-40 min her også.. Merker dagene blir mye mer slitsomme når man aldri får "pause"

Det som tar fungert bra her er å følge godt med når det har gått rundt 30 min. Baby har ofte mistet smokken innen da, eller mister den i det hun våkner. Da er jeg der for å gi smokken med en gang og en varm hånd. Tar henne ikke opp, og står gjerne litt bak hode hennes så hun ikke ser meg. Da sovner, og roer hun seg før hun får våknet helt.
Når hun sovner igjen etter 30 min så sover hun gjerne en time eller to til. Så jobber derfor litt for å koble søvnsyklusene.

Ellers så har det noen ganger fungert å ha henne på brytstet eller å amme og legge henne ned etter 1 time. Lurer da forsiktig inn smokken når hun blir lagt ned og gir en varm hånd til hun roer seg.

Ellers elsker jeg denne tiden! Mye kos og smil å få. Blir litt mer travelt når det skal rulles og krabbes rundt...
 
Interessant å lese at mange syns det er mer slitosmt nå. Blir mer og mer overbevist om at vi har hatt en «unormalt» tøff start. Har følt at jeg enten er litt pinglete som ikke tåler stort eller at vi har en krevende baby. Jeg syns denne perioden er enkel og grei i forhold til starten. Tenker jo mitt når det siste jeg vil er å få et barn til fordi starten var så slitsom
 
Interessant å lese at mange syns det er mer slitosmt nå. Blir mer og mer overbevist om at vi har hatt en «unormalt» tøff start. Har følt at jeg enten er litt pinglete som ikke tåler stort eller at vi har en krevende baby. Jeg syns denne perioden er enkel og grei i forhold til starten. Tenker jo mitt når det siste jeg vil er å få et barn til fordi starten var så slitsom
Vi hadde en ganske tøff start, med en nyfødt baby som gråt ekstremt masse, var utilpass og sov kjempelite på dagtid spesielt (kunne være våken 5-6 timer i strekk). Synes de utfordringene som er nå er niks og nada til sammenligning med starten. Får jeg et barn til blir det til tross for nyfødtperioden som jeg kort sagt syns var helt forferdelig :bored: Savner ikke de 5 første ukene, for å si det sånn.
 
Vi hadde en ganske tøff start, med en nyfødt baby som gråt ekstremt masse, var utilpass og sov kjempelite på dagtid spesielt (kunne være våken 5-6 timer i strekk). Synes de utfordringene som er nå er niks og nada til sammenligning med starten. Får jeg et barn til blir det til tross for nyfødtperioden som jeg kort sagt syns var helt forferdelig :bored: Savner ikke de 5 første ukene, for å si det sånn.
Høres ut som vår reise. Jeg som førstegangsfødende visste jo ikke hva som var normalt. Babyen vår sov også lite og kavet hele tiden. Nettene var er h… Helsepersonell sa at babyen vår så ut til å være sterkt plaget av noe. Var ikke en fin tid
 
Vi hadde en ganske tøff start, med en nyfødt baby som gråt ekstremt masse, var utilpass og sov kjempelite på dagtid spesielt (kunne være våken 5-6 timer i strekk). Synes de utfordringene som er nå er niks og nada til sammenligning med starten. Får jeg et barn til blir det til tross for nyfødtperioden som jeg kort sagt syns var helt forferdelig :bored: Savner ikke de 5 første ukene, for å si det sånn.
Ville bare skyte inn her at storebror så og si aldri sov i fanget, neste eller seng på dagtid før han var 6 mnd, om han skulle sove måtte jeg trille tur(stoppet jeg, våknet han)-kolikk.

OG NÅ: lillesøster er en drøm når det kommer til søvn på dag og natt. Så nest baby behøver ikke å få det samme søvnmønsteret
 
Back
Topp