Hvordan fungerer testing - Svangerskapsdiabetes?

Lanett

Forelsket i forumet
Gresskarfrøene2023
Søvnløs i september 2025
Jeg må mest trolig ta en test fordi jeg fyller ett av kravene; født barn over 4500g.

Noen som har erfaring med slik testing? Hvordan det gjøres?
Blodprøve?
Kunne selvsagt anvendt Google, men kjekkere med førstehåndserfaringer :love017

Glukosebelastningstest. Den kan være litt tøff om man er kvalm! Man drikker en flaske med sukkervann (Noen legekontor har forskjellige smaker) og så tas det blodprøver før og etter :)

Du starter fastene tar blodsukker måling drikker sukkervann venter en time eller to, husker ikke helt, å så ny blodprøve. Her gikk det helt fint å ta den, var veldig redd for å bli kvalm osv, men var mest kjedelig med ventinga og ikke minst å gå uten mat :angelic: :facepalm:

Takk for svar @Fudge og @VilleVilma :) Det gjøres på legekontor? Man kan vel "slippe ut" mens man venter (uten å spise og drikke så klart), for så å komme tilbake til blodprøve nr. 2?

Takk for svar @Fudge og @VilleVilma :) Det gjøres på legekontor? Man kan vel "slippe ut" mens man venter (uten å spise og drikke så klart), for så å komme tilbake til blodprøve nr. 2?
Du slipper ikke ut. Snarere tvert i mot. Du skal sitte i ro slik at du ikke bryter ned sukkeret fortere enn kroppen gjør i stille tilstand.

Du slipper ikke ut. Snarere tvert i mot. Du skal sitte i ro slik at du ikke bryter ned sukkeret fortere enn kroppen gjør i stille tilstand.
Å hoi :laughing002 Det er logisk, da. Får håpe aktiviteten strikking er tillatt :D

Noen får ta det hos jordmor, det fikk jeg nå sist :) De hadde et rom jeg kunne hvile på, så det var helt supert.

Jeg skal egt ta, men tok på studie for 10 år siden, og var nesten så jeg døde (gjorde jo ikke det selvsagt, men det var fælt). Vet de har endret «drikken» siden den gang, men jeg klarer ikke få meg til å gjøre det. Så jeg skal ta blodsukkermålinger flere ganger istedenfor. Blir fastende, etter måltid og etter to timer. Dette skal jeg gjøre 3 ganger i uken over to uker fra uke 23.

Jeg skal egt ta, men tok på studie for 10 år siden, og var nesten så jeg døde (gjorde jo ikke det selvsagt, men det var fælt). Vet de har endret «drikken» siden den gang, men jeg klarer ikke få meg til å gjøre det. Så jeg skal ta blodsukkermålinger flere ganger istedenfor. Blir fastende, etter måltid og etter to timer. Dette skal jeg gjøre 3 ganger i uken over to uker fra uke 23.
Var det grusomt pga smaken?

Hold på å dø for 3 år siden og :laughing025
Gjør ikke det der en gang tilo_O

Jeg synes ikke det var så ille som jeg trodde det skulle være sist. Det er litt ekkelt å drikke så kjempesøtt sukkervann, men det er ikke så mye - et lite glass bare. Jeg tror jeg hadde sitronsmak og det gikk greit. Følte meg litt uggen, men kastet ikke opp eller noe.

etter jeg hadde vært tatt testen sist, så gikk jeg til en kiosk og kjøpte mat og en flaske julebrus :wacky: holdt på å kaste opp av første slurken av julebrusen…etter det har julebrus vært ødelagt for meg.:sad015

etter jeg hadde vært tatt testen sist, så gikk jeg til en kiosk og kjøpte mat og en flaske julebrus :wacky: holdt på å kaste opp av første slurken av julebrusen…etter det har julebrus vært ødelagt for meg.:sad015
Å nei! All form for julebrus?

Jeg synes ikke det var så ille som jeg trodde det skulle være sist. Det er litt ekkelt å drikke så kjempesøtt sukkervann, men det er ikke så mye - et lite glass bare. Jeg tror jeg hadde sitronsmak og det gikk greit. Følte meg litt uggen, men kastet ikke opp eller noe.
Håper det går uten spyying, brekking og gugge :laughing002 :facepalm:

Å nei! All form for julebrus?
Ja, var Lillehammer og Hamar sin julebrus jeg kjøpte den gang, og ikke hatt lyst på noen form for julebrus etter det. Var oktober 2020 som jeg tok glukosebelastning mener jeg :sick009
Vet jeg må ta denne gangen også pga overvekt :scratch

Håper det går uten spyying, brekking og gugge :laughing002 :facepalm:
Om du kaster opp, så må testen gjennomføres på nytt! Så ikke å anbefale :laughing005 pass på å få time tidlig på morgenen, jeg fikk ikke før kl 14, og måtte jo faste hele tiden

Back
Topp