Hvordan fortelle sjefen?

LykkeligRose

Glad i forumet
I morgen skal jeg si til sjefen at jeg er gravid...

Jeg ville egentlig vente, men var hjemme hele forrige uke pga dårlig form og kvalme. Har fått 2uker avventende sykemelding fra legen for de neste ukene så må levere denne (der står det svangerskapskvalme). Samtidig som jeg har mye ansvar på jobb og er ansvarlig for en rekke kunder som må følges opp, så jeg føler det er nødvendig å si det selv om det er tidlig, da det blir mest rettferdig og enklest å håndtere videre om formen gjør at jeg blir mye sykemeldt fremover..

Men hvordan si det?? Sjefen min er ikke akkurat warm and fuzzy :p hvordan ordlegger man seg?

Den delen av sykemeldingen hvor det står svangerskapskvalme er din! På sjefen sin skal det ikke stå noen grunn :). Bare si det rett ut. At du er gravid er jo ikke en skam. Da får sjefen bare være en tulling :D lykke til!

Som hun over sier, den delen av sykemeldingen man skal gi til sjefen skal sykdomsgrunnen være anonym, altså ikke oppført :)

Jeg skal selv si det på tirsdag istedenfor å vente til jeg starter på jobb om tre uker etter mammapermisjon. Skal snakke med henne om noe annet jobbgreier først og etterpå skal jeg bare si at det er en ting til og det er at vi jeg er gravid igjen. BAM!

Men lykke til! Vi blir noen kg lettere når det først er ute. Og etterpå kan vi nyte det litt mer. Rart at noe så fint skal bli så vanskelig! XD

Den delen hvor det står diagnose er ikke til arbeidsgiver! Den delen hvor diagnosen ikke er tilstede er til arbeidsgiver. ;)

Jeg skal si det selv i løpet av uken og jeg gruer meg selv :p Tror ikke det blir noen fæl reaksjon, men syns likevel det er kjipt å fortelle :p

Altså, det står hva det gjelder på delen til arbeidsgiver også! Legen spurte hva jeg ville, og jeg sa at jeg følte jeg skulle være ærlig, og følte jeg måtte si det uansett, så derfor står det faktisk på sykmeldingen.

Jeg lurer på hvordan man formulerer seg :)

Last edited:
Altså, det står hva det gjelder på delen til arbeidsgiver også! Legen spurte hva jeg ville, og jeg sa at jeg følte jeg skulle være ærlig, og følte jeg måtte si det uansett, så derfor står det faktisk på sykmeldingen.

Jeg lurer på hvordan man formulerer seg :)
Jeg sa det rett ut. Jeg er gravid.

Da er det fortalt!! Godt å ikke måtte lyve til sjefen i alle fall mens han tenker sitt om hvorfor jeg skal være mye hjemme og delvis sykemeldt :D må lyve til resten på jobb en stund da. Var litt spesielt å komme på jobb for første gang etter julen i dag og få spørsmål om jeg var blitt frisk og velkommen tilbake, når jeg vet at jeg ikke akkurat er det :p

Da er det fortalt!! Godt å ikke måtte lyve til sjefen i alle fall mens han tenker sitt om hvorfor jeg skal være mye hjemme og delvis sykemeldt :D må lyve til resten på jobb en stund da. Var litt spesielt å komme på jobb for første gang etter julen i dag og få spørsmål om jeg var blitt frisk og velkommen tilbake, når jeg vet at jeg ikke akkurat er det :p

Så bra! Reagerte sjefen din på en bra måte? Jeg ser ikke fram til å fortelle.. Vi har vært underbemannet ei god stund og det er vanskelig å rekruttere folk. Det har også vært mange som har gått ut i permisjon de siste to årene O.o Det er jo ikke mitt problem, men kjenner jo det gnager på samvittigheten.. Skal ikke fortelle før i begynnelsen på mars da

Så bra! Reagerte sjefen din på en bra måte? Jeg ser ikke fram til å fortelle.. Vi har vært underbemannet ei god stund og det er vanskelig å rekruttere folk. Det har også vært mange som har gått ut i permisjon de siste to årene O.o Det er jo ikke mitt problem, men kjenner jo det gnager på samvittigheten.. Skal ikke fortelle før i begynnelsen på mars da

Det gikk helt fint:) Fikk gratulasjon og tilbud om å si ifra hvis jeg trengte bistand med noe. Men noe annet kan man jo egentlig ikke si som arbeidsgiver heller! Da ville ikke jeg jobbet der i alle fall;)

Men jeg vet at det blir tøft for resten. Jeg har jobbet under er halvt år i denne stillingen og fikk den fordi de trengte flere folk. Etter det har vi alle likevel vært sykt overarbeidet, så det blir bare merjobb for de andre når jeg skal i permisjon, og sjefen hadde ikke sett for seg at dette var scenarioet for at jeg var syk :p det går ikke å finne en vikar for meg heller forresten, de andre må bare ta mine oppgaver i tillegg...

Back
Topp