Hvordan fortelle kommende besteforeldre?

FrøkenMG

Forumet er livet
⭐ Julestjernene 2020 ⭐️
Snøkrystallene2021❄️
Aprilspirene 2023
Jeg er førstegangsgravid, og er 4+0 i dag. Mannen og jeg har ikke blitt enige om når vi skal fortelle det, men jeg tror det blir godt før 12 uker.

Mannen gleder seg til å fortelle det til sin mor. Jeg syns faktisk det er litt vanskelig å tenke på å fortelle det til min.

Pappa døde tidligere i år. Og terminkalkulatoren forteller meg at foreløpig termin er samme dag som han ble innlagt på sykehus, bare få dager før han døde. Sannsynligheten for at jeg går over og føder på hans dødsdag er altså tilstede. Det er helt freaky å tenke på. Samme tid, samme sted (nesten bokstavelig talt... går inn samme gang, tar heisen til samme etasje, men går bare inn døra på andre siden av gangen for å komme til føde/barsel).

Så, forslag til hvordan å fortelle det mottas med stor takk! Og forslag sånn helt generelt. :)

Første gangen så viste jeg bare bilde av tidligultralyden. Tok litt tid før mamma skjønte det... Jeg lo og hun bare "hvorfor skal sjeg ha den? Hva er det bilde av? Åååååååå! Er det ultralyd? Hvem er gravid? Er du? Ååååå!" noe sånt :cat:

Denne gangen tok jeg digital test, så da se te jeg bare et bilde av den :angelic:

Første gangen hadde vi med blomster og gratulerte dem. «Med hva?» «at dere skal bli besteforeldre!» «Åja. Takk :) Vent.. hva????!» :hilarious:

Til de andre besteforeldrene hadde vi med is og sa at det jo var på sin plass med litt feiring, nå som de skulle bli besteforeldre. Reaksjonen var ganske lik :happy:

Har fortalt det på flere måter. Tror vi bare sa det i tlf med første. Med andre hadde mista en mellom, så da mamma lurte på om det var vits å stresse med hormonkurer osv igjen, så jeg bare at; nei, ikke nå lenger. Da var jeg blitt gravid igjen. Fortalte etter tidlig UL med nr 3 som var en stor overraskelse. Med nr 4 hadde vi tatt på nr 3 en "jeg blir storesøster" body.
Nr 5 sendte jeg bilde av testen. Den gang ble det dårlig mottatt... så med nr 6 sendte jeg melding etter uke 12...Og slo av tlf ei uke.
Så der blir vel sure miner denne gang og. Er lenge siden de har tatt det som en gladnyhet.

Jeg tenker at uansett hvordan du forteller det, så blir det nok koselig. Og kanskje det at termin blir så tett opptil dødsdagen kan være litt fint og. Et annet fokus liksom.
Selv var jeg på tidlig UL ett år etter at farmor døde. Fikk se er bankende hjerte. Tenker at der ble litt symbolsk på liv og død, at kanskje hun er der og passer på :Heartred

Har fortalt det på flere måter. Tror vi bare sa det i tlf med første. Med andre hadde mista en mellom, så da mamma lurte på om det var vits å stresse med hormonkurer osv igjen, så jeg bare at; nei, ikke nå lenger. Da var jeg blitt gravid igjen. Fortalte etter tidlig UL med nr 3 som var en stor overraskelse. Med nr 4 hadde vi tatt på nr 3 en "jeg blir storesøster" body.
Nr 5 sendte jeg bilde av testen. Den gang ble det dårlig mottatt... så med nr 6 sendte jeg melding etter uke 12...Og slo av tlf ei uke.
Så der blir vel sure miner denne gang og. Er lenge siden de har tatt det som en gladnyhet.

Jeg tenker at uansett hvordan du forteller det, så blir det nok koselig. Og kanskje det at termin blir så tett opptil dødsdagen kan være litt fint og. Et annet fokus liksom.
Selv var jeg på tidlig UL ett år etter at farmor døde. Fikk se er bankende hjerte. Tenker at der ble litt symbolsk på liv og død, at kanskje hun er der og passer på :Heartred
Så leit å høre at det ikke er noen gladnyhet.

Ja, det blir nok godt mottatt uansett.

Har kjøpt en body hvor det står
«I min mors mage ligger en stor gave - jeg skal bli storebror» eller noe slikt.

Skal bruke den på hans foreldre, til mammaen min la vi digital test sammen med bestikket til en middag.
Er nr 4 og godt mottatt.

Vi har bare sagt det rett ut. Alle gangene :hilarious: håper vi slipper å si at det ikke gikk denne gangen og, men at det faktisk blir en terminspire :happy:

Første gangen kjøpte jeg slike mormor og morfar plakater og pakket dem inn, så skulle de åpne samtidig! Tok litt tid før de oppfattet det, men det ble mye glede og tårer.
Mistet den spiren, så andre gangen sa jeg det når vi var der på middag. Mistet også den spiren. Nå tredje gang ringte jeg rett etter positiv test :) de ble igjen veldig glade og vi har delt både oppturene og nedturene!

Tror de vil ta det fint at det er ifm din fars død! Jeg fikk første positiv test nøyaktig ett år etter min mormor sin død og vi tenkte at det var en «gave» fra henne! Eller kanskje ikke siden den forsvant så tidlig :oops: Blir en positiv kontrast mellom liv og død som Småtroll1 sier :Heartred

Første gangen kjøpte jeg slike mormor og morfar plakater og pakket dem inn, så skulle de åpne samtidig! Tok litt tid før de oppfattet det, men det ble mye glede og tårer.
Mistet den spiren, så andre gangen sa jeg det når vi var der på middag. Mistet også den spiren. Nå tredje gang ringte jeg rett etter positiv test :) de ble igjen veldig glade og vi har delt både oppturene og nedturene!

Tror de vil ta det fint at det er ifm din fars død! Jeg fikk første positiv test nøyaktig ett år etter min mormor sin død og vi tenkte at det var en «gave» fra henne! Eller kanskje ikke siden den forsvant så tidlig :oops: Blir en positiv kontrast mellom liv og død som Småtroll1 sier :Heartred
Å, kanskje vi kan gå for sånn mormor- og morfarplakat til mamma, selv om det er bare hun som blir mormor. For pappa vil jo for alltid være «morfar i stjernene» selv om han ikke er her lenger. Må tenke på det! Mulig det bor for voldsomt og at vi bør holde oss til mormor, men det hadde vært veldig koselig tror jeg!

Å, kanskje vi kan gå for sånn mormor- og morfarplakat til mamma, selv om det er bare hun som blir mormor. For pappa vil jo for alltid være «morfar i stjernene» selv om han ikke er her lenger. Må tenke på det! Mulig det bor for voldsomt og at vi bør holde oss til mormor, men det hadde vært veldig koselig tror jeg!
Kanskje det blir en koselig gest i minne til din far med en morfar plakat, men det må du selvsagt vurdere selv ut fra både dine og din mors følelse :Heartred

Første gang vi fortalte det var ikke så lenge før min bursdag. Så svar på hva jeg ønska meg til burdagen var " klær jeg kan vokse i " andre gang fikk de en boks et et par "babytøfler" med lapp : "kan dere passe på disse til jeg kommer" denne ganger sto de to jentene med lapp "storesøster igjen" og " ikke lenger minst" tok bilde og sendte.

Back
Topp